Welcome to our forums! Please take a few moments to read through our Community Guidelines (also conveniently linked in the header at the top of each page). There, you'll find guidelines on conduct, tips on getting the help you may be searching for, and more!

SVT Play 3.1

CoilCoil Posts: 280Members ✭✭
edited May 2011 in Svenska
Uppdatering 2011-05-24:
Den nya versionen kommer plockas in i Plex App store snart.
Pga detta kommer den gamla utvecklingsbranchen fw1 att upphöra och master kommer vara där man hittar eventuella fixar från mig innan de kommit in i Plex.

Hej alla!

Den senaste tiden har jag jobbat på att skriva nytt för SVT Play. Den gamla versionen jag hade i mitt repo funkade sisådär och ibland var det långa laddningstider etc.

Förhoppningsvis har jag fått till en lite bättre kodbas med renare och mer uppgraderingsbar kod.

Jag har också för tillfället valt att inte ha med Öppet Arkiv från Kategorier då det krävs väldigt mycket mer kod för att få den att funka så att den blir användbar mer än marginellt.

Annars är det många förbättringar, som bättre metadata, bättre breadcrumbs etc.

Det går också att ställa in vilket kvalitet man vill ha på programmen via nya inställningar.

Filerna finns under master branchen hos mig på github:
https://github.com/Coi-l/SVT-Play.bundle/archives/master
Klicka på downloads.
Ersätt din SVTPlay.bundle folder i ~/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins

Förbättringar och kommentarer mottages gärna.

FAQ:
Q: Mina inställningar angående vald kvalitetsgrad återställs så fort jag börjar bläddra eller titta på ett klipp.
A: Du behöver uppgradera bakomliggande ramverk till Plex. Gå in under "Plex Online". Klicka på "more" och uppdatera sedan allting till senaste versionen.

Q: Vad gör "Max sökdjup" i inställningar?
A: SVTplays sida har ofta ett begränsat antal klipp eller program som visas på samma sida. Istället måste man klicka på pilar åt vänster eller höger för att komma djupare ner i hierarkin. Vissa kan ha flera tusen undersidor och vissa inga alls. Att hämta hem alla sidor tar tid så att sätta en begränsning är mer eller mindre nödvändigt. Minskar man detta värde så kommer exempelvis "Senaste Klipp" visas snabbare men man kommer få färre resultat. Ser man ofta på program som har många sidor så kan man öka upp den för att alltid visa alla klipp. Såvitt jag vet så täcks det mesta in av grundinställningen 5 sidor då detta borde visa minst ca 10*5=50 "avsnitt".

Editeringar:
2011-05-20: La till första FAQ. Tog bort ej längre giltiga begränsningar i koden.
2011-05-24: Ändrade branch i länk och la till uppdatering.
«1

Comments

• olindolind Posts: 1Members
    edited May 2011
    Hej!
    Va roligt att du jobbar på SVT Play-appen!
    Jag skulle så gärna vilja kunna titta på svt-play såhär istället för via websidan med förhoppning om att det ska funka bättre än flash. Men de kanske är samma?

Jag körde igång det och testade runt lite. Jag hade problem med att se väldigt många klipp. De första jag misslyckades med vad "dokument inifrån / vårt grisiga hav". Jag får felet error while opening file.
    Jag har flash 10.3-betan men jag har ingen aning ifall det är problemet. Har du någon ide?
  • BootlinerBootliner Posts: 67Members ✭✭
    Kul att det jobbas på förbättringar där! En kort fråga, när denna sen är ute ur betastadiet och färdig, kommer den då ersätta nuvarande SVT-pluginen, alltså så att alla som har nuvarande SVTplugin uppdateras automatiskt till den nya?
  • CoilCoil Posts: 280Members ✭✭
    olind wrote:

Hej!
    Jag skulle så gärna vilja kunna titta på svt-play såhär istället för via websidan med förhoppning om att det ska funka bättre än flash. Men de kanske är samma?

Jag körde igång det och testade runt lite. Jag hade problem med att se väldigt många klipp. De första jag misslyckades med vad "dokument inifrån / vårt grisiga hav". Jag får felet error while opening file.
    Jag har flash 10.3-betan men jag har ingen aning ifall det är problemet. Har du någon ide?

Det var ju tråkigt :)
    Jag har ingen koll på flashversionerna tyvärr, men funkar det dåligt på websidan så kommer det funka dåligt i Plex. Det går nämligen via en flashspelare där också.

Det jag vet jag har haft problem med är hårdvaruaccelerationen i flash och jag har behövt slå av den. Annars har jag inga ideer direkt. Jag skulle testa med en icke-beta av flash.

Du kan även posta din logfil för mig att titta på. Den finns i:
    ~/Library/Logs/PMS Plugin Logs/ och heter com.plexapp.plugins.svtplay.log

Bootliner wrote:

Kul att det jobbas på förbättringar där! En kort fråga, när denna sen är ute ur betastadiet och färdig, kommer den då ersätta nuvarande SVT-pluginen, alltså så att alla som har nuvarande SVTplugin uppdateras automatiskt till den nya?

Det är planen. Jag vill bara rota ur de grejer jag har missat.
    olind wrote:

Hej!

Jag testade precis dokument inifrån programmet och det funkade för mig.
    Jag kör version 10,2,152,33 av flash.

Har du möjlighet att nedgradera till en ickebeta av flash och testa med det?
    Coil wrote:

Jag testade precis dokument inifrån programmet och det funkade för mig.
    Jag kör version 10,2,152,33 av flash.

Har du möjlighet att nedgradera till en ickebeta av flash och testa med det?

Jag uppgraderade till Flash 10,3,181,14 och det funkar fint.

Har du fortfarande problemet annars var det nog bara temporärt nåt problem kanske med din uppkoppling eller hos svt?
  • jp12xxjp12xx Posts: 588Members
    edited May 2011
    Jättekul att du tar dig an denna! SVT Play är utan tvekan en av de bästa Plex Pluginsen alla kategorier. Har testat lite snabbt 3.1, och har inte haft några problem alls.
    Tack!

EDIT: Liten "buggrapport":
    "Senaste klipp" är väldigt långsam att ladda jämfört med de andra menyvalen.
    tassitassi wrote:

Jättekul att du tar dig an denna! SVT Play är utan tvekan en av de bästa Plex Pluginsen alla kategorier. Har testat lite snabbt 3.1, och har inte haft några problem alls.
    Tack!

EDIT: Liten "buggrapport":
    "Senaste klipp" är väldigt långsam att ladda jämfört med de andra menyvalen.

Skönt att du inte har några problem.

Jag skall kolla in om det finns nåt att göra åt Senaste Klipp, om det finns nån orsak till om det går långsammare. Ibland är det bara tillfälliga hickups i nätet också :)
  • ktdktd Posts: 316Members, Plex Pass Plex Pass
    Skulle det gå att få en icke Flashbaserad version tror du? Det går ju att kolla på SVT Play från en iOS-enhet så SVT stöder html5 verkar det som iaf...
    Anledningen att jag frågar är för att Windows-versionen av PMS stöder inte Flash och Silverlight-plugins ännu.
    ktd wrote:

Skulle det gå att få en icke Flashbaserad version tror du? Det går ju att kolla på SVT Play från en iOS-enhet så SVT stöder html5 verkar det som iaf...
    Anledningen att jag frågar är för att Windows-versionen av PMS stöder inte Flash och Silverlight-plugins ännu.

Där finns ju onekligen en länk till en iphonefil också. Vet inte om det är HTML5 eller bara en länk till ett filformat som iphonen klarar. VLC klarar att spela upp den, lite halvt iaf, mitt ljud försvann. Men bilden är väldigt väldigt liten. Du kan testa att spela upp denna länken i VLC:
    http://www0.c90910.dna.qbrick.com/90910/od/20110518/PG-1148027-006A-MITTINATURENA-01-hts-a-v1/PG-1148027-006A-MITTINATURENA-01-hts-a-v1_vod.m3u8

Jag har ingen koll på om Plex kan hantera denna filen men jag kan ge det ett försök.
  • tvamvargtvamvarg Posts: 9Members ✭✭
    edited May 2011
    Nice! Ett bra och fungerande SVT Play-plugin är en killer feature för min Plex.

Har inte testat så mycket, men Fåret Shaun är en viktig komponent här hemma, och just den vill inte ladda in några avsnitt verkar det som (via Kategorier > Barn; inget felmeddelande, bara en 'loading'-dialog som försvinner snabbt). Går bra att köra via web-appen.
    tvamvarg wrote:

Har inte testat så mycket, men Fåret Shaun är en viktig komponent här hemma, och just den vill inte ladda in några avsnitt verkar det som (via Kategorier > Barn; inget felmeddelande, bara en 'loading'-dialog som försvinner snabbt). Går bra att köra via web-appen.

Det låter ju inte rätt. Skulle du vilja göra testet igen och sen skicka din loggfil till mig?
    ~/Library/Logs/PMS Plugin Logs/ och heter com.plexapp.plugins.svtplay.log
    tvamvarg wrote:

Med hjälp av Tvamvarg tror jag nu att jag har fixat detta problemet.

Dessutom så har koden tagits in i Plex officiellt nu (inkl fix) och kommer att hamna i app storen när som helst.
  • tvamvargtvamvarg Posts: 9Members ✭✭
    Coil wrote:

Med hjälp av Tvamvarg tror jag nu att jag har fixat detta problemet.

Dessutom så har koden tagits in i Plex officiellt nu (inkl fix) och kommer att hamna i app storen när som helst.

Fint! Känns bra att kunna köra senaste Flash oxå. Tack till Coil för detta!
  • atrusatrus Posts: 11,169Members, Plex Pass, Plex Ninja Plex Ninja
    Härligt jobbat grabbar. En fungerande "SVT Play" är nödvändig för många Plex-användare.
  • thogrthogr Posts: 5Members, Plex Pass
    atrus wrote:

Härligt jobbat grabbar. En fungerande "SVT Play" är nödvändig för många Plex-användare.

Instämmer: Svt play är en killer-app. Jättekul med en uppdatering. Jag får dock inte HD-läget i inställningarna att funka.
    Tv-serien The Event, finns ju i HD 720p, på svtplay.se, men det blir inte Hd i Plex.
    ThomasG wrote:

Instämmer: Svt play är en killer-app. Jättekul med en uppdatering. Jag får dock inte HD-läget i inställningarna att funka.
    Tv-serien The Event, finns ju i HD 720p, på svtplay.se, men det blir inte Hd i Plex.

Hej.
    Jag gjorde ett snabbtest här hos mig och både med "Högsta" och "HD" på så spelar den HD filen.
    Skulle du kunna skicka mig din loggfil du fått när du testar?

Jag är inte väldigt bevandrad i videokvalitet och dess format. Men jag kan inte heller se någon skillnad på HDn i Plex jämfört med HDn på svtplay. Däremot tycker jag inte den är jämförbar med 720p som man kanske laddat hem eller så.
  • thogrthogr Posts: 5Members, Plex Pass
    Coil wrote:

Hej.
    Jag gjorde ett snabbtest här hos mig och både med "Högsta" och "HD" på så spelar den HD filen.
    Skulle du kunna skicka mig din loggfil du fått när du testar?

Jag är inte väldigt bevandrad i videokvalitet och dess format. Men jag kan inte heller se någon skillnad på HDn i Plex jämfört med HDn på svtplay. Däremot tycker jag inte den är jämförbar med 720p som man kanske laddat hem eller så.

Hej

Nej du har rätt, det funkar nog som det ska.
    Problemet är nog inte i Plex, ej heller i plugin'en, utan i den kvalitet svt har i det de kallar HD 720p.
    Åtminståne tycker jag att det ser lite väl pixligt ut. Men det beror säkert på komprimeringsgraden. Men tittar man riktigt noga så är ju Hd lite bättre än "hög", men det är naturligtvis lättare att se när men kan switcha snabbt fram och tillbaka i Safari mellan inställningarrna. Inte lika lätt i Plex.
  • anasazianasazi Posts: 94Members, Plex Pass Plex Pass
    edited July 2011
    Hejsan!

Jag lyckas få HD-kvalité genom SVT pluginet men det har en tendens att buffra väldigt mycket, buffra 10s och sedan spela 5s, buffra 10s och spela 5s osv.
    Detta trots att jag har tillräcklig bandbredd samt att det fungerar utan problem genom Safari där det spelar hela avsnitt utan buffring.
    Skickar med loggen ifall det kan vara till hjälp.

Trevlig helg!
  • atrusatrus Posts: 11,169Members, Plex Pass, Plex Ninja Plex Ninja
    anasazi wrote:

Hejsan!

Jag lyckas få HD-kvalité genom SVT pluginet men det har en tendens att buffra väldigt mycket, buffra 10s och sedan spela 5s, buffra 10s och spela 5s osv.
    Detta trots att jag har tillräcklig bandbredd samt att det fungerar utan problem genom Safari där det spelar hela avsnitt utan buffring.
    Skickar med loggen ifall det kan vara till hjälp.

Trevlig helg!

Vilken version av SVT Play använder du? Har du testat ladda hem den senaste versionen från Github?

Coil: Tror vi skulle vinna lite tid och huvudvärk om vi skrev ner pluginversionen i loggen.
  • anasazianasazi Posts: 94Members, Plex Pass Plex Pass
    atrus wrote:

Vilken version av SVT Play använder du? Har du testat ladda hem den senaste versionen från Github?

Coil: Tror vi skulle vinna lite tid och huvudvärk om vi skrev ner pluginversionen i loggen.

Uppdatering:
    Den SVT-Play version jag använder är hämtad från GitHub som du nämner och enligt versionsfilen i paketet är det version 958c2ee (Tue May 24 16:44:44 UTC 2011).
    Kan även nämna versionen på Adobe Flash som är 10.3.181.22.
«1
Sign In or Register to comment.