Mogelijkheiden PLEX

Mogelijkheden
Hallo,

Ik ben in de laatste fase gekomen van m'n nieuwbouw woning en ben dus bezig met electriciteit, domotica, ...
Ik zou graag ook een multiroom systeem voorzien waar ik m'n films en muziek overal in het huis kan beluisteren.

Ik ben van plan om een NAS schijf aan te kopen waar al m'n films, audio, foto's opstaan.

Wat moet ik extra aanschaffen om dit zowel op m'n televisie beneden als boven als in mijn bureau op de televisie te kunnen bekijken.

Heb ik een Apple TV nodig?

Plaats ik er best een versterker tussen (had gedacht aan Denon)

Ben een noob dus alle help is welkom

alvast bedankt
Stefaan

ik zal proberen een simpel overzicht te maken van wat je allemaal nodig hebt:

NAS (voor opslag van films etc.)

een server (PMS) die de films naar je afspeelapparaten kan sturen.

afspeelapparaten (apple TV, mac mini, etc.)

als je wilt dat de PMS machine films tegelijkertijd naar meerdere apparaten moet versturen, dan is het nodig om een snelle computer daar voor te gebruiken. een nieuwe mini zou daar snel genoeg voor zijn, maar dat kan ook een willekeurige PC zijn.

als je dan 2 apple TV’s gebruikt voor je televisie beneden en voor je bureau ben je in principe klaar. :wink:

omdat je toch bezig bent met de verbouwing, zou ik alles met CAT5e met elkaar verbinden en voor plex zo veel mogelijk draadloze verbindingen vermijden.

THNX voor de info.

Het gedeelte van de NAS en Apple TV versta ik, maar niet van die PMS Server. Ik dacht dat een Apple TV dit aankon eventueel gesterkt door een versterker er tussen te plaatsen.

Als je over een goeie PMS server spreekt, welke zijn dan de merken of types waar ik moet naar kijken.

Zowiezo is overal UTP kabel voorzien, ik haat WiFi omdat het signaal te sterk daalt naarmate je verder van je router zit of niet, en in een nieuwbouw zit redelijk veel ijzer, dus kan ik dit wel vergeten.

de PMS server kan iedere computer zijn zowel draaiend op windows, linux of OSX. sinds kort is het ook mogelijk om PMS te draaien op een NAS (eigenlijk dus linux).

PMS is simpelweg een programma dat draait op een computer dat er voor zorgt dat je films naar een apparaat gestuurd worden welk het af kan spelen.

mocht je een NAS hebben die krachtig genoeg is, dan heb je geen aparte “PMS server” nodig uiteraard :wink:

een apple TV is een typisch afspeelapparaat. niet geschikt om het server-programma op te draaien.

Men heeft me verteld dat je met een Synology NAS geen slechte aankoop doet, welk type dat ik moet kiezen hebben ze er wel niet bijgezet :slight_smile:

Is het dan nog nodig om daar een versterker tussen te plaatsen?

nodig is een versterker niet, maar als je geluid via echte speakers wilt (en dus niet geluid via je TV), dan wel.

je versterker wordt dan uiteraard niet aangesloten op je synology, maar tussen het afspeelapparaat en je TV.

Let er wel op dat de meeste Synology NASsen (is dat een woord?) niet over genoeg processor kracht beschikken om films te streamen naar een AppleTV.

Natuurlijk werkt dit wel als je de PMS op je Mac/PC draait (mits die wel krachtig genoeg is) en de film bestanden op de nas hebt staan

Als alternatief kan je vanaf een Synology NAS ook streamen over DLNA.

Aan de OP : De PMS server is het stukje van het Plex programma in de achtergrond die je media bestanden categoriseert en indexeert, en de extra relevante data zoals afbeeldingen en informatie over afleveringen bijhoudt. De Plex software op Mac bestaat zowel uit de server als de client, maar een Apple TV kan bij mijn weten enkel de Plex client draaien. Om de relevante informatie te verzamelen die je de Apple TV wil voorzien, dien je dus ergens nog een Plex Server te installeren. Momenteel bestaat Plex Media Server enkel maar voor de zwaardere Synology NAS'en voorzien van een Intel processor.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.