Hur gör jag för att se vilken verision av Plex jag har installerad? Hur gör man för att uppdatera till den senaste? Måste man göra om alla inställningar då?
// Johan
Det är lite virrigt idag, det finns egentligen 3 versioner att välja mellan, och där får man välja efter tycke och smak.
Plex 0.8.5 är den senaste stabila versionen. Den har varit med ett bra tag och är stabil. Den använder sig dock av gamla "scrape"-metoden för att läsa in filmer och tv-serier och är allmänt jobbig att underhålla. Den har dock minst buggar.
Plex 0.9.1.2 är den stabilaste av Plex 0.9-serien. Den är dock stabil på bekostnad av den saknar lite trevliga förbättringar (som dock kan bugga lite) i nedanstående version.
Plex 0.9.1.7 Är den senaste publikt släppta versionen och i Plex-världen så har begreppet "Incrementals" valts för att benämna dom. Den kan närmast jämföras med en så kallad "nightly" build som Open Source-projekt ofta kallar det. I sådana versioner kan man förvänta sig buggar i alla dess former, men "Incrementals" har till skillnad från "Nightlys" genomgått en liten liten test-fas, så de absolut värsta buggarna ska inte finnas där (kommer väl få äta upp det där gissar jag...).
Här kommer det knepiga. Använder du 0.8.5 så uppdateras den automatiskt till nästa nya version av 0.8-serien då den släpps. Inte högre än så.
Använder du 0.9.1.2 så uppdateras den då "Incrementals"-test-serien är hyfsat stabil, och versionsnumret kommer då hoppa upp till 0.9.2
Använder du 0.9.1.7 så uppdateras den inte automatiskt alls, utan du måste hålla koll på elan.plexapp.com manuellt och ladda hem den själv.
Jag gillar att använda det senaste, och är beredd (och kapabel) att hantera de buggar som kan dyka upp. Skulle buggarna vara för svåra så kan jag utan svårigheter nedgradera till den senast hyfsat stabila versionen. Så därför väljer jag utan att tveka 0.9.1.7 då alla nya härliga funktioner finns där.
Vad du ska välja dock, det måste du själv avgöra.
Lycka tiill!
Tack för förklaringen =)
Antar att jag inte har någon av dom 2 sistnämda då jag inte uppdaterat plex manuellt sen jag installerade det för ca ett år sedan?
Vad är dom fantastiska nya funktionerna som finns i 0.9.1.7? Hur gör man för att nedgradera om jag nu skulle installera 0.9.1.7?
Precis, då har du Plex 0.8.5 med största sannolikhet eftersom Plex 0.9 bara ärdrygt två månader gammal :)
Gå in i din användares Library/Application Support/ och spara undan "Plex"-mappen och "Plex Media Server"-mappen som du hittar där. Lägg de två mapparna någonstans där dom är säkra, sedan kan du experimentera på hur mycket du vill med Plex 0.9.X. Om du inte vill köra 9an längre så är det bara att lägga tillbaka de två mapparna. NOTERA: Du får inte köra Plex 0.9 om du har 8:an mappar liggandes där. Det är lugnt för 9an, men det förstör för 8an så du kommer inte kunna gå tillbaka och ha ett intakt bibliotek. Så se till att ha en backup av de två fförstnämnda mapparna någonstans.
Här är länken till senaste "Incrementals"-versionen. Det är för många förändringar för att jag ska kunna berätta det här :)
http://elan.plexapp.com/2010/12/02/mo-betta-metadata-editing/
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.