Apple TV via Mac mini

Hej,

Har en Mac mini som mediaspelare och där allt material ligger på en NAS. Detta fungerar bra oavsett iPhone, iPad eller Mac och tv. Nu har jag skaffat en Apple TV så att barnen kan ha sin egen lösning och förhoppningsvis kunna se allt de gjort hittills via Plex.

Allt är i samma nätverk så frågan är om det räcker med att installera PlexConnext på Mac minin och det sedan skall fungera, eller? Finns det någon steg för steg enkel lösning utan att man behöver vara expert? Apple TV är vid installationen uppdaterad till senaste versionen.

Har sett en del diskussioner och länkar på forumet men hittar ingen beskrivning som ger hela förloppet från scratch till att det fungerar.

Tack!

Hej!

Då har du säkert sett vad som hände nu i veckan, Apple gjorde en del uppdateringar som knäckte PlexConnect men som sedan fixades till på bara några timmar av medlemmar på detta forum.

Det är inte så enkelt som att installera ett program att få Plex att fungera på AppleTV:n men följer man instruktionerna till punkt och pricka så går det att få till. Den långa tråden talar dock en annan visa, det finns många fallgropar. Fick själv det först inte att fungera, men om du aldrig har installerat det tidigare så tror jag det kommer att gå betydligt smidigare eftersom många av de "fel" som beskrivs egentligen inte handlar om Apples uppgradering.

Om du vill så kan jag guida dig till så att det förhoppningsvis fungerar?

meo,

Tack för svar! Självklart så vill jag ha guidning. Har läst om det som skett så jag är medveten om möjligheten till problem. Dock så har jag varit förskonad från problem överhuvudtaget med Plex och min installation så jag har bara bra erfarenheter så här långt. Nu är jag inte helt borta när det gäller teknik men detta med mer eller mindre programmering har inte varit min grej. Har läst dokumentet AppleTV+SSL+PlexConnect från langui.sh men inser att dessa mer eller mindre komplicerade 6 sidor skulle få mig att tröttna. Vad jag har idag är ett nätverk med ett antal olika datorer, däribland en mac mini som används som medie spelare för att vi skall ha full nytta av Plex var vi än är. Till denna mac mini så har vi en NAS som lagringsutrymme där allt hämtas ifrån. Fungerar riktigt bra. Nu har jag köpt en Apple TV och satt den i barnens hörna i huset med deras tv och har förhoppningen att den skall kunna hämta filmerna via Plex så att de får samma format där som de är vana vid. Att streama via telefon eller ipad är väl ok kortsiktigt. Apple TV är kopplad till nätverket via kabel så den finns i samma system som resten av tekniken. Jag är en PC människa så mac är absolut inte min grej men jag har lagt över PlexConnect filen på skrivbordet i mac minin. Där har det tagit stopp. Jag trodde i min enfald att det bara var att installera PlexConnect på mac minin och sedan så skulle Apple TV se den i nätverket men så inser jag att det inte är.

S-Å

Hej!

Då har du säkert sett vad som hände nu i veckan, Apple gjorde en del uppdateringar som knäckte PlexConnect men som sedan fixades till på bara några timmar av medlemmar på detta forum.

Det är inte så enkelt som att installera ett program att få Plex att fungera på AppleTV:n men följer man instruktionerna till punkt och pricka så går det att få till. Den långa tråden talar dock en annan visa, det finns många fallgropar. Fick själv det först inte att fungera, men om du aldrig har installerat det tidigare så tror jag det kommer att gå betydligt smidigare eftersom många av de "fel" som beskrivs egentligen inte handlar om Apples uppgradering.

Om du vill så kan jag guida dig till så att det förhoppningsvis fungerar?

PlexConnect är inte en fil man bara startar, utan ett script som man kör igång i Terminalen. Så du bör lägga alla filer i en mapp som heter PlexConnect i Programmappen.

Sedan behöver du ändra lite i Settings.cfg efter att du har skapat ett certifikat, som du redan har läst om.

När allt är klart behöver du gå in i AppleTVns inställningar för Nätverk, och ange din MacMini som DNS.

Hej,

Det är just detta med script och bara behöver ändra lite i settings som jag inte gillar. Jag är inte alls hemma på mac och det ser ut som en massa krångliga steg som jag inte är min hemmaplan.

PlexConnect är inte en fil man bara startar, utan ett script som man kör igång i Terminalen. Så du bör lägga alla filer i en mapp som heter PlexConnect i Programmappen.

Sedan behöver du ändra lite i Settings.cfg efter att du har skapat ett certifikat, som du redan har läst om.

När allt är klart behöver du gå in i AppleTVns inställningar för Nätverk, och ange din MacMini som DNS.

Hej igen,

Då står du egentligen inför ett vägval nu. Guiden som du läst måste köras igenom + en hel del annat. I bästa fall är detta en engångsgrej men troligtvis så kommer Apple ändra på något i framtiden som gör att man måste utföra liknande steg igen.

Du får fråga dig själv om det är värt att lägga ner någon timma på att få detta att fungera och sen vara förberedd på att allt måste göras om igen om något liknande händer?

Sammanfattningsvis(utan att gå in på detaljer) kan man säga att följande steg måste genomföras:

1. Ladda ner PlexConnect och placera i valfri katalog på Mac minin.

2. Ge Mac minin en fast adress i nätverket(inställning i din router)

3. Eventuellt uppgradera Python(det skriptspråk som PlexConnect använder).

4. Skapa en profil med certifikat och installera på AppleTV:n. Programmet för att kunna göra detta finns i AppStore.

5. Konfigurera PlexConnect

6. Konfigurera AppleTV:n

7. Starta PlexConnect på Mac minin

8. Klart!

Mvh

Hej,

Tog mig själv i kragen och beslutade mig för att köra installationen. Hämtade hem Configurator, iTerm och lade sedan PlexConnect filen i en egen mapp i program. Jag kom bara så långt till att jag skrev första strängen i iTerm och där fastnade jag. Det hände inget, inga filer på skrivbordet och inget certificat utfärdades. Det såg jag eftersom jag provade att skriva den andra strängen också. Provade att skriva igen och igen men med samma resultat. Något som jag kan ha missat?

Hej igen,

Då står du egentligen inför ett vägval nu. Guiden som du läst måste köras igenom + en hel del annat. I bästa fall är detta en engångsgrej men troligtvis så kommer Apple ändra på något i framtiden som gör att man måste utföra liknande steg igen.

Du får fråga dig själv om det är värt att lägga ner någon timma på att få detta att fungera och sen vara förberedd på att allt måste göras om igen om något liknande händer?

Sammanfattningsvis(utan att gå in på detaljer) kan man säga att följande steg måste genomföras:

1. Ladda ner PlexConnect och placera i valfri katalog på Mac minin.

2. Ge Mac minin en fast adress i nätverket(inställning i din router)

3. Eventuellt uppgradera Python(det skriptspråk som PlexConnect använder).

4. Skapa en profil med certifikat och installera på AppleTV:n. Programmet för att kunna göra detta finns i AppStore.

5. Konfigurera PlexConnect

6. Konfigurera AppleTV:n

7. Starta PlexConnect på Mac minin

8. Klart!

Mvh

Hej,

Tog mig själv i kragen och beslutade mig för att köra installationen. Hämtade hem Configurator, iTerm och lade sedan PlexConnect filen i en egen mapp i program. Jag kom bara så långt till att jag skrev första strängen i iTerm och där fastnade jag. Det hände inget, inga filer på skrivbordet och inget certificat utfärdades. Det såg jag eftersom jag provade att skriva den andra strängen också. Provade att skriva igen och igen men med samma resultat. Något som jag kan ha missat?

iTerm?

Kör du på din Mac mini så behöver du bara starta "Terminal" som ligger i Applications mappen(jag kör engelsk version så det kan heta lite annorlunda på svenska).

Kontrollera sedan att det du klipper in i terminalen börjar på "openssl"(så att du fått med hela strängen)

Tänkte inte på det först, men kommandona som man skall köra i terminalen försöker lägga filerna i pathen:

~/Desktop/trailers.cer

etc.

På en svensk installation kanske det inte finns en Desktop katalog, utan en "Skrivbord" eller något liknande?

Får du något felmeddelande när du kör kommandot?

Tänkte inte på det först, men kommandona som man skall köra i terminalen försöker lägga filerna i pathen:

~/Desktop/trailers.cer

etc.

På en svensk installation kanske det inte finns en Desktop katalog, utan en "Skrivbord" eller något liknande?

Får du något felmeddelande när du kör kommandot?

Hej,

Har gjort allt som fanns i instruktionen och det gick bra ända till jag skulle knyta ihop säcken. Updating & Configuring PlexConnect fungerar inte. Hittar inte Settings.cfg i den filen PlexConnect - master som jag tog från github. Allt annat lyckades och gick bra. Hur löser man detta enkelt?

Ok!

Settings.cfg automat-generaras första gången man startar PlexConnect, gör så här:

Öppna upp en terminal och navigera till den mapp där du har PlexConnect med hjälp av cd kommanot. Ett exempel:

cd /Applications/PlexConnect

om PlexConnect ligger bland alla andra program

Efter det så skriver du:

sudo ./PlexConnect.py

och skriver sedan in ditt lösenord.

Efter det har "rullat" klart tryck ctrl-c för att stänga ned, nu skall det ligga en Settings.cfg i den mapp du står i.

Ok!

Settings.cfg automat-generaras första gången man startar PlexConnect, gör så här:

Öppna upp en terminal och navigera till den mapp där du har PlexConnect med hjälp av cd kommanot. Ett exempel:

cd /Applications/PlexConnect

om PlexConnect ligger bland alla andra program

Efter det så skriver du:

sudo ./PlexConnect.py

och skriver sedan in ditt lösenord.

Efter det har "rullat" klart tryck ctrl-c för att stänga ned, nu skall det ligga en Settings.cfg i den mapp du står i.

Det löste problemet med Settings.cfg. Inget annat jag behöver göra nu? Har dessa två rader med script som finns beskrivet i AppleTV + SSL + PlexConnect skapats automatiskt eller måste jag skriva dessa i Terminalen? Skall det nu vara helt klart och jag skall kunna hitta Mac minin i ATV enheten om jag anger dess IP som finns i routern?

Japp det borde vara klart nu, om det inte fungerar:

1. Posta Settings.cfg
  2. Posta PlexConnect.log

så kan vi felsöka vidare.

Här finns en guide hur du ställer in ATV:n

https://github.com/iBaa/PlexConnect/wiki/OSX-and-ATV-with-5.2-firmware-and-ethernet-internet-connection-installation-guide

Det löste problemet med Settings.cfg. Inget annat jag behöver göra nu? Har dessa två rader med script som finns beskrivet i AppleTV + SSL + PlexConnect skapats automatiskt eller måste jag skriva dessa i Terminalen? Skall det nu vara helt klart och jag skall kunna hitta Mac minin i ATV enheten om jag anger dess IP som finns i routern?

Så här ser det ut i PlexConnect loggen om det är till hjälp för mina bekymmer. Behöver nog en skrift som heter "Script for dummies" snart.:)

15:43:57 PlexConnect: started: 15:43:57
15:43:57 PlexConnect: IP_self: 192.168.0.192
15:43:57 DNSServer: started: 15:43:57
15:43:57 DNSServer: ***
15:43:57 DNSServer: Starting up.
15:43:57 DNSServer: intercept: ['trailers.apple.com', 'atv.plexconnect'] => 192.168.0.192
15:43:57 DNSServer: restrain: ['mesu.apple.com', 'appldnld.apple.com', 'appldnld.apple.com.edgesuite.net'] => 127.0.0.1
15:43:57 DNSServer: forward other to higher level DNS: 8.8.8.8
15:43:57 DNSServer: ***
15:43:57 WebServer: started: 15:43:57
15:43:58 WebServer: ***
15:43:58 WebServer: WebServer: Serving HTTP on 0.0.0.0 port 80.
15:43:58 WebServer: WebServer: Serving HTTPS on 0.0.0.0 port 443.
15:43:58 WebServer: ***
15:43:58 PlexGDM: ***
15:43:58 PlexGDM: looking up Plex Media Server
15:43:58 PlexGDM: ***
15:43:59 PlexGDM: servers discovered: 2
15:43:59 XMLConverter: PlexGDM - PMS: 192.168.0.192:32400
15:43:59 XMLConverter: PlexGDM - PMS: 192.168.0.195:32400
15:51:48 PlexConnect: Shutting down.
15:51:48 WebServer: Shutting down.
15:51:52 DNSServer: Shutting down.
15:51:52 PlexConnect: shutdown

1. Posta Settings.cfg
  2. Posta PlexConnect.log

Här kommer settings.cfg

1. Posta Settings.cfg
  2. Posta PlexConnect.log

Här kommer settings.cfg

Ok, första frågan:

- Var har du placerat trailers.pem?

Mvh

Ok, första frågan:

- Var har du placerat trailers.pem?

Mvh

Program/PlexConnect/assets/certificate

Ok, om du i terminalen där du skriver "sudo ./Plexconnect.py" för att starta istället skriver:

cd assets/certificates

och sedan:

ls

Vad får du för svar?

Om du sedan skriver 

pwd

Vad skriver den då?

Troligtvis så är det inställningen om var trailers.pem filen ligger som är orsaken till att det inte fungerar