Laggande filmer Plex nVidia Shield

Kör Nvidia shield med en mounted nas och har stora problem med filmer i plex. Kör ingen transcoding eller något liknande, enbart original kvalité och direkström från nasen till shield. Allt är sammankopplat med gigabit nätverk och kabel. Inget wifi problem alltså. Kollar jag någon serie genom plex så funkar det kanon. Men så fort man försöker se en film i 1080p så börjar det att lagga. Det är precis som att nätverket inte hinner med, man kan se 30-60 sek och sedan hänger det sig i några sekunder för att sedan hoppa igång igen i 30-60 sek. Kör jag tex Kodi istället så funkar det utan problem med 1080p och 4K. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Har samma problem när jag mountar en NAS via Nvidia shield (trådat nätverk). Tror det är Samba stödet i sheild’en som suger. Blev lite bättre i om senaste uppdateringen… men inte tillfredställande bra.

Jag förstår inte riktigt, använder du Plex-servern i Nvidian eller på NASen?
Om det är NASen är det troligen att den transcodar i alla fall.

Plexklienten på Android och Android TV är ju mycket sämre än Kodi där SPMC verkar allra bäst.
Jag kan inte köra någon av mina 4k filmer på Plex för Android TV i Direct Play (trots att jag har det ställt på original) men de fungerar hur bra som helst med Direct Play i Kodi/SPMC.
En hel del av mina 1080p filmer kör också Transcoding i Plex.

Är du säker på att det blir Direct Play för de filmer du har problem med?