Media gegevens op andere drive

Wie kan er helpen?

Ik heb een nieuwe PC met een vrij kleine SSD, die loopt dus heel snel vol als ik de media gegevens van Plex daarop bewaar.

Nu heb ik gelezen op het engelse deel van het forum dat je dit kunt aanpassen, maar engels is in dit geval wat lastig.

Wie kan mij helder uit legen hoe ik de media gegevens, op een andere drive laat zetten, b.v. de 4TB grote K schijf.

Het gaat om een windows 8.1 systeem

Als dit een USB schijf betreft, dan is het een kwestie van in de PC prikken en de drive zal beschikbaar komen op een specifieke drive letter (b.v. K:). Als de media in een directory staat b.v. Films, dan is deze directory vervolgens beschikbaar als K:\Films. De bestanden kun je van de SSD naar de USB schijf verplaatsen. Deze directory kun je vervolgens toevoegen aan de Library:

edit_library_folders.png

Met de vele plaatjes in de FAQ https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200289266-Editing-Libraries kom je er volgens mij zonder problemen uit :)

Nee dat bedoel ik nie tik bedoel de gegevens niet de media zelf, dus de afbeeldingen e..d die gebruikt worden die worden standaard altijd op de C schijf gezet maar die is hier dus klein

Bedoel je de metadata die plex ophaalt (van bv thetvdb, imdb) en opslaat?

Dit kan je aanpassen onder server instellingen --> General/Algemeen --> Advanced/Geavanceerd selecteren rechtsboven. 

Dan kan je het pad wijzigen waar de data wordt opgeslagen. 

Bedankt dat bedoelde ik, gaan we proberen

Die gaan we eens doen. Mijn bestaand database staat ook op de SSD en is inmiddels al zo n 18GB. Vraag is dus nu van mij: als ik dat wijzig zoals je aangaf, gaat dan de bestaande database ook meteen mee. Dus verplaatst Plex die dan naar de nieuwe locatie?

Beste Peter,

ik weet niet of het je al is gelukt, maar wou even hier op inhaken. Ik heb deze map zelf al eens verplaatst van mijn ssd naar een externe HDD.

Heb hierbij het volgende stappenplan gevolg:

Stap 1: Plex metadata map kopieren (niet knippen/verplaatsen) naar de externe harde schijf.

De map van plex metadata (plexMS), stond bij mij op mijn SSD in de map C:\Users\(gebruikersnaam)\AppData\Local

Deze gekopierd naar de gewenste locatie op de externe hdd

Stap 2: In plex de locatie waar plex dit opslaat aanpassen naar de nieuw locatie (in dit geval de exterme hdd)

Dit doe je onder Instellingen>server>toon geavanceerd> Pad voor opslag van lokale applicatiedata

Deze wijziging opslaan.

Stap 3

Wanneer je dit hebt gedaan sluit je plex even af en start hem opnieuw op om te controleren of alle metadata nog gevonden wordt. Dit ter controle of het kopieren en verwijzen naar de nieuwe map is gelukt.

Indien Plex het gewoon als vanouds doet, dan pas (!) de oude map op C:\Users\(gebruikersnaam)\AppData\Local verwijderen.

Hierbij nog een tweetal opmerkingen:

1) ik heb voor de zekerheid mijn externe hdd een vaste naam/ verwijzing gegeven, zodat deze altijd de juiste verwijzing (E:/D: etc) krijgt, ook al haal ik hem er af en stop ik de hdd per ongeluk in een andere usb poort. Ik weet niet zeker of dit nodig is, maar wil het even meegeven.

2)zelf heb ik helaas meegemaakt dat mijn externa hdd (door onbekende reden) corrupt raakte. Toen was ik dus mijn plexMS map ook kwijt, hierdoor deed plex het niet goed meer en had ik problemen met opstarten van plex (zelfs na deinstallatie en opnieuw installatie van Plex media server starte deze niet op) Dit was pas verholpen toen ik de externe usb weer had aangesloten (deze was volledig leeg/gedefragmenteerd op dit moment) en plex dus weer de verwijzing naar de externe hdd kon voltooien. Er werd ook automatisch een map voor plex op de externe hdd aangemaakt. Ik weet niet of dit een bug is, aangezien ik het niet verholpen kreeg om zonder dat mijn externe hdd er aan hing plex weer op te starten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Nicky

Hoi Nick

Deze uitgebreide workaround ga ik eens testen… Zal het terugkoppelen

Succes ! Houd er rekening mee dat het kopieren van de map redelijk wat tijd in beslag kan nemen, helemaal bij 18 GB!

Groeten,

Nick, het is allemaal gelukt…staat nu op interne de D-schijf,en up and running…thanks

Heb ook een volledige backup van die dir nu op mijn Nas gezet…

Hey Peter,

Goed om te horen:)

Vraagje, heb jij plex media server op een nas staan? Aangezien ik nog wel eens lees dat de performance icm plex wel eens te wensen over laat. Helemaal op t gebied van transcoden (hoge cpu belasting)

Toch zou voor mij qua opslag van data een Nas wel een ideale oplossing zijn.

Grtz

Nee, ik heb PMS niet op de NAS 415+ staan. Bij 1080P trekt die het niet met sommige codecs. Tot en met 720p geen enkel probleem. Heb PMS nu draaien op een NUC met een i5 processor en 8 GB RAM. Dat loopt bij alles met als een zonnetje.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.