Musik och iD3 taggar

Hej,

För en tid sedan frågade jag om Plex och id3 taggar men tråden verkar raderad så jag frågar igen.

Hur gör man för att bara använda sig av id3 taggar för musik och inbäddade omslag i Plex 9? Vill inte använda mig av Last.fm då musik inte hittas eller blir felaktigt matchad.

/Göran

PMS scannar igenom dina ID3-taggar om du skapar en Musik-sektion i PMS.

Inte min :frowning: Det har aldrig fungerat med någon version av Plex 0.9. Hela min samling är taggad med MP3TAG 2.47. Var ett hästjobb men jag ville ha ett snyggt bibliotek. All musik är sorterad i bokstavsordning i mappar A, B C, etc och i dessa ligger albumen. Exempel -=MP3=-\A\Andra Generationen - Kärlekens Land - 2004. VLC hittar låttitel och omslag etc från taggen men inte Plex.

Har provat att ta bort musiksektionen ifrån PMS och skapa en med ett annat namn men jag kanske måste ta bort någon cache någonstans?

Var snälloch ladda upp en MP3:a någonstans så jag fårprova från min sida.

Tack för filerna. De två filerna du skickade fungerar mycket riktigt inte om man har den katalogstruktur du verkar använda (MP3/A/filnamn.mp3)

Gå till wikin http://wiki.plexapp.com/index.php/Plex_Nine#File_Naming och scrolla ned tills du kommer till musikdelen. Där ser du att katalogstrukturen i dagsläget måste vara:

musik (eller MP3 eller vad du nu vill)/Artist/Album-namn/filnamn.mp3

Då jag gjorde så så dök det upp i musik-sektionen. Tyvärr utan omslag av någon anledning, och jag fick även två AC/DC istället för en. Gissar att vi har en liten bugg eller två :slight_smile:

Dock så tog den låt och albumnamn från ID3-taggen verkar det som.

Musiksektionen i Plex är under tidig utveckling, så det kan strula lite fortfarande. Jag ska dock påpeka detta till Elan så får vi se vad han säger.

Oj, tack för hjälpen. Dock att döpa om alla mina kataloger och ordna om hela mitt musikbibliotek lär ta dagar om du inte känner till någon app som kan ordna det?

Hmm… jag tror du kan använda dig av itunes för det. Alltså, om du väljer att tillåta itunes att lägga ljudfilerna i den rekommenderade fil/katalogstrukturen. Bör synas under “Inställningar” någonstans i iTunes :slight_smile:

Skall kolla på det, hoppas att jag kan välja vart filerna skall ligga så de inte hamnar på macen :slight_smile:

Lånar denna bra tråd. Hur funkar det med samlingsplattor, typ Absolute Music etc? Har testat men inte fått det att fungera. Några idéer?

Hur menar du? Vad är det som inte funkar bra med samlingsplattor? Saknas omslagsbild då du gör så, eller blir det något annat problem?

Jag får inte upp dom i Plex alls. Bl.a. Ta tex en skiva/mapp Lost Blues Tapes, med blandade artister. Tänkte på hur du beskrev upplägget här ovan "MP3 eller vad du nu vill)/Artist/Album-namn/filnamn.mp3"....skivan jag nämner har ju ingen artist att fylla i artistfoldern.

Jag förstår problemet. Finns nog ingen bra lösning på det idagsläget. Plex bryter ned det och visar upp alla artisterna var för sig. Och alla artisterna får samma albumnamn. Compilations verkar ännu inte stödjas :frowning:

Ok, tråkigt har en hel del samlingsplattor på extern HD...tack för svaren dock.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.