Osynkat ljud

Jag har ett störigt problem. Bild och ljud synkar inte.

Har kopplat Mac Minin via HDMI till Pioneer Kuro 5090. Ljudet går via optisk till en Marantz SR-7400.

Problemet verkar uppstå med alla mina TV-serier (720p mkv-filer). Jag har än så länge inte stött på en fil som fungerar bra.

Det verkar även gå fram och tillbaka under tittandets gång; ena minuten är det hyfsat synkat för att andra minuten vara sämre.

Jag har minin inställd på 1080p och har testat både 24hz, 50hz samt 60hz. Inget hjälper.

Några idéer?

/Klykan

Det var tråkigt.

Vad händer om du kopplar ljudet direkt till TV:n? Funkar det bättre då?

Kan tyvärr inte testa det då jag inte har några högtalare till TV:n. Jag tror däremot, tyvärr inte, att det är förstärkarens fel.

På något sätt verkar det osynkade ljudet/bilden inte vara konstant, d.v.s. att förskjuta ljudet ex. 0.0175s åt ett håll löser endast problemet tillfälligt - några minuter senare är det off igen.

Kan det ge er någon ledtråd?

/Klykan

Det här beskriver problemet rätt bra:

http://forums.plexapp.com/index.php?/topic/12162-the-great-av-sync-and-juddering-thread/

Däremot lyckas jag inte göra någon custom upplösning i SwitchResX. Jag får inte bilden att röra sig på något sätt överhuvudtaget när jag följer guiden.

Hmm.

Idéer?

Hej Klykan,

Jag har exakt samma problem som dig.

Jag har 2 st Mac Mini (1.8Ghz) och kör Plex 0.8.5

En av dom är kopplad direkt till en Sony D3000 46" LCD och där fungerar allt hur bra som helst.

Den andra är kopplad via en Onkyo TX-SR606 till en Sony 52" W5500 som jag inskaffat nyligen.

Innan hade jag en Samsung 676 40" lcd och allt fungerade klockrent. Nu efter bytet till W5500 så har jag precis samma problem som dig.

Jag har testat det mesta, tom bytt tillbaka till den stabila versionen 0.5.22 av plex.

Generellt så får jag det att fungera med Minus 0.200ms på filmerna (kör endast 720p scene-rellar, ej tvserier etc), men det varierar mellan olika filmer, men även inom samma film.

Har även märkt att det varierar om källan har vanlig DD eller om det är DTS.

Utöver A/V-syncen så får jag även hacks/framedrops hela tiden, vilket jag aldrig stött på tidigare.

Jag gjorde ett tappert försök med switchresx och EDID men fick inget att fungera. Läste i den andra tråden du hänvisade till att Sony har dålig EDID-information.

Jag hoppas innerligt att det kommer ngn lösning till Plex 9, för jag håller på att bli galen på detta. Använder mina mac minis endast för plex och filmtittande.

Om ngn har en komplett inställning för Sony 52" W5500 så är jag kraftigt intresserad.

Om jag inte hittar en lösning så blir jag tvungen att sälja av tvn, trots att jag är otroligt nöjd med den i övrigt.

Har även testat med Popcorn Hour A100 (den första varianten) men får inte till ngn bra lösning där heller utan att jag får antingen A/V-felsync eller hacks/framedrops.

// Mvh P

har ockspå detta problem sen jag uppdaterade till plex 9…måste säga att det är gaaalet irriterande!!! kommer detta lösas snart? glömde skriva att det bara inträffar när jag kör hdfilmer mkv.

Om ni kör TV:n i 720P istället, alltså säger åt datorn att outputa 720P istället, funkar det bra då?

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.