Hej!
Jag är helt ny på Plex. Precis köpt en Mac mini och igår installerade vi Plex. La in en del filmer och kör dom från extern hd för att inte belasta Macminin. Tyvärr är det så att ljudet kommer ca 1-2 sek före bilden. Detta händer även när vi kör Youtube och andra plugins så det kan ju inte ha med den externa hd:n att göra, hm… Ämnet kanske ha varit uppe förut men är det nån vänlig själ som kan hjälpa en stackars halvteknisk tjej :unsure:
Hmmm… låter som du ställt in din TV så att den kör 1080P, kan det stämma? Testa i 720P-läge och se ifall det blir bättre.
Tror du det räcker? Läste att du oxå haft problem med ljud före bild, stämmer det? Min tv är iofs bara hdready, är det inte alltid 720 då?
Du som är duktig på mycket om plex, läste du min andra fråga om att mac mini hänger sig, har senaste modellen av minin. Känner bara att jag kanske skulle skippat minin och kört med min macbook pro istället om det ska strula hela tiden :unsure:
Ja, då min TV gick sönder så började jag använda min kompis TV, och den fungerade det mycket sämre på. Jag är rätt säker på att det är en bugg i den video player som är inbyggd i Plex, i kombination med något annat som jag inte riktigt satt fingret på ännu. Så om du inte har ljudet kopplat från Mac Minin in i en förstärkare som du kan sätta en ljud-delay på så sitter du i klistret tills buggen är löst (eller så kör du TV:n i 720P-läge).
Vilken Mac Mini har du köpt, den senaste varianten? Vilken CPU-hastighet? Hur mycket RAM? Vilken version av Plex?
kör ljudet till förstärkare, har senaste minin,
2.4GHz : 320GB
2,4 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
320 GB hårddisk1
8x double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 320M-grafik
Mac OS X Snow Leopard
När det gäller plex tog jag den som fanns tillgänglig, den senaste är det väl då? Inte den till Ios utan till Mac
Nja, riktigt så enkelt är det inte
. Det finns 0.8.5, och 0.9.1.13 och allt mitt emellan lite beroende på hur var och när du installerade och om du uppdaterat.
Klicka på Plex-symbolen UPPE i finder-menyn och kolla där vilken version du har.
ska göra det så fort jag kommer hem, på jobbet nu. Installerade i lördags kväll så den versionen är det.
Alltså… är det tvn, Bosesystemet eller mac minin det är fel på när inte ljudet vill synka bilden?? Kommer inte ur mitt problem, ingen som råkat ut för detta?
Tjo! Ljudet stämmer nästan nu… äntligen… finns det nån finjustering i plex-programet?
Ja, då du startat filmen så trycker du fram OSD-menyn (m-knappen) och navigerar fram till ljudsymbolen. Där kan du sätta en audio-delay, Tyvärr måste det göras per fil, så det var därför jag undrade om din förstärkare hade en audio delay-funktion.
tack Atrus för di support, ska kolla ljudinst i plex. Funderar på var jag hittar vilken flash-player jag har nu… var hittar man det? De kommer förinställd med det eller? Som sagt… jag är inget vidare kunnig:) men jag lär mg hela tiden :rolleyes:
Så lite så =)
Du kontrollerar vilken flash-version du har enklast genom att surfa med Safari och högerklicka på ett flash-objekt och välj den nedersta valet i kontextmenyn (tror jag det är). “About Flash Player 10” tror jag det står eller något liknande. Klicka på den så tror jag du kan se exakt vilken version det är.
Om du har installerat senaste OSX-versionen så har 10.1 installerats automatiskt, så du måste nedgradera till 10.0.45.2
Oki…, och hur nergraderar jag? Måste jag avinstallera ochi så fall hur?
Det finns instruktioner i denna forumtråd länk
Jag har också detta problem sedan jag köpte ny TV för en vecka sedan (Samsung 55" 8-serien) och började köra 1080p. Till en början “hackade” filmen kontinuerligt, dock utan “dropped frames” vad jag kunde förstå, så jag ändrade bildskärmsinställningen i Mac Minin från 1080p/60Hz till 1080p/24Hz. Nu flöt filmen perfekt, men med stort lagg mellan ljud och bild.
Nu har jag stängt av hårdvaruaccelerationen i Plex (vilket har gjort skillnad till det bättre), men jag har fortfarande ca 0,25 sekunders fördröjning på bilden i förhållande till ljudet. Detta gäller även om jag spelar upp filmen i VLC eller QuickTime, så jag tror inte det är Plex som är problemet (?). Ljudet går också direkt till högtalarna från Mac Minin så det borde inte heller vara TV:ns fel.
Vad kan detta bero på? Min Mac Mini är förra modellen (2,26 GHz C2D).
Om du sätter tv:n i game mode, blir det korrekt då? Det läget slår av alla bildförbättringsfunktioner som tyvärr introducerar video-lagg. Helst ska man använda så lite "Motion plus"/"motion magic" mumbojumbo som möjligt.
Tack för svaret! Jag provade Game Mode, tyvärr gjorde det ingen skillnad alls :(
Och, det var värt ett försök 
Well, jag har samma problem på den Samsung jag använder nu. Jag har inte kunant felsöka fullt ut eftersom jag inte har någon receiver i dagsläget, utan jag kopplar en 3.5-plugg till en gammal All-in-one-DVD-lösning, vilket har skapat problemet att jag aldrig kan veta vad som orsakar strulet.
Eftersom jag kommer investera stort till hösten så har jag nöjt mig med att lösa problemet på följande sätt:
Säg åt din Mac att outputta 720P istället. Det bör lösa ditt problem.
Om du är mer lyckligt lottad än mig, och har en bra receiver, så kan du ställa in så att din receiver delayar ljudet 0.25 sekunder på den porten du kopplat in ljudet.
Återigen, stort tack för ditt svar :)
Ljudet från min Mini går rakt in i aktiva högtalare, så det finns ingen receiver som varken kan ställa till det eller hjälpa mig lösa problemet tyvärr. Det finns inget tillägg till OS X som kan fördröja att utgående ljud?
När det gäller 720p så kan jag inte ställa uppdateringsfrekvensen till 24 Hz när jag väljer den upplösningen, vilket innebär att filmer som har 24 fps ändå hackar (= jag kan lika gärna köra 1080p/60Hz).
Det mest irriterande med det hela är att jag inte kan fatta vad som skapar problemet, eftersom det uppenbarligen inte är brist på prestanda eller någon inställning i TV:n..
Det finns lite andra saker du skulle kunna testa, men jag vet inte om det komemr hjälpa. Jag vet att det hjälpt åtminstånde en person, men han hade annan utrustning än dig:
- Stäng av “H.264 Hardware Decoding” (Preferences > Videos > Player). Det har rapporterats av vissa personer att denna setting automatiskt slagits på utan att man vetat om det.
- Disable:a “DTS Capable Receiver” (Preferences > System > Audio), och enable:a "Dolby Digital (AC3) Capable Receiver. Du har ingen receiver så jag vet inte om detta kommer funka, men gå in och kolla. Jag vet att för vissa personer så måste man outputta AC3 för att det ska funka bra.
AC3 as AC3 > sync
AC3 as DTS > out of sync
DTS as DTS > out of sync
DTS as AC3 > sync
- Personen rapporterade även att ibland kändes det som att det var mindre strul om Plex startades upp från scratch på den skärmen där filmen ska spelas upp på. Detta gäller förstås bara om du har två skärmar kopplade (t.ex. datorskärmen OCH TV:n). Men du har väl bara TV:n igång som skärm?
- Synch-problem kan uppstå ibland, men efter omstart kan de försvinna.