Hej. Jag kör Plex i en Synologyserver. I samband med (tror jag) byte av nätverk kan jag inte längre starta PLEX i Nas:en från EN dator. . Felmeddelande “NAS är för närvarande inte tillgänglig”. Jag har ju loggat in på NAS och startat PLEX inom Nasen. Så uppenbarligen är jag inloggad. Jag kan köra PLEX med biblioteket på NAS på annan Windows 10 dator och på telefonen. Det är den Windows dator på det nya Wi-FI nätet som inte funkar. Jag misstänker att jag måste in och tilldela nya Plex behörigheter på denna dator. Men jag vet inte hur man gör det? Inom Plex eller delade filer i Win10.
På andra enheter där jag har PLEX har jag fått ett meddelande att det är nya IP-adresser och att jag måste godkänna detta. Men jag tror inte jag fick något på den dator som krånglar. Kan IP-tilldelning vara problemet? Tacksam för vägledning
Hur når du olex på datorn där det inte fungerar? Webläsare eller program?
Om det är webläsare så kolla att du använder app.plex.tv istället för att använda ip-numret.
Annars kan du kolla inställningarna i klienten (datorn som inte fungerar) om det är så att du satt ett manuellt ip för servern. Om du gjort det såta bort den alternativt byt till den nya.
Jag tänkte försöka med alternativet att köra från Appen på datorn. Så jag installerade om appen och allt såg bra ut. Dvs jag kunde skapa bibliotek från musik på NAS. Innan jag gick och lade mig såg jag att PLEX laddade upp låtarna. Sannolikt har datorn startat om och nu kan jag inte starta PLEX. Varken normalt eller som administratör. Som admin.kommer jag till "Vill du tilllåta PLEX … I aktivitetshanteraren ser jag att PLEX “rör sig” tar lite CPU och lever några sekunder. Sedan är det dött. Har du någon hjälp med denna vägen?
Ett tillägg. Jag visste inte att det gick att logga in direkt på mitt Plexkonto. Testat med Chrome och det fungerar perfekt på datorerna: Jag har ju tre vägar
1- Appar på datorerna → Just startar dom inte
2. Logga in i NAS och köra PLEX/synologi. Funkar på en dator med inte på den andra
3. Direkt från Chrome - Verkar funka på båda datorerna
Det sista alternativet är ju egentligen det enklaste. Vad händer om jag avinstallerar apparna på datorerna. Kommer det att innebära att jag inte heller kan använda Chrome?? Alla filer ligger på NAS. Jag skall fortsätta testa!!!
Jag försöker göra något radikalt - installera om PLEX på alla enheter och håller på att installera om på NASen men det verkar ju inte funka. Jag skall “begära server” ( se bild) Jag gör det men det händer inget. Något förslag var jag skall leta. Just nu är denna fråga prio för mig
Det gamla kontot finns ju kvar och därmed kopplingar till tidigare installationer som inte finns. Inte snyggt!!