Vart spara en profil på Windows

Hejsan,

Är lite vilsen och behöver lite experthjäp.

Kör en Plex server 1.2.12 på windows mot en Panasonic tv och upplösningen suger minst sagt.
Ser att det finns diverse panasonic profiler i forumet och då jag läser ur server.log så står detta
Oct 01, 2013 22:26:49:569 [4024] DEBUG - No client DLNA profiles found, using only system profiles
Oct 01, 2013 22:28:10:290 [5816] DEBUG - Mapped client to profile Panasonic VIERA 3D TV using header Panasonic MIL DLNA CP UPnP/1.0 DLNADOC/1.50

Min TV    TX-P50G30Y

Fråga 1.
Så vilken profil ska jag ta på forumet för att spela mina filmer i shysst upplösning samt ljud med såklart? (de vanligaste formaten duger gott)?

----vill görna kunna spola också om det går dvs. Undertexter, mja såg att det fanns en post som förklarade lite om detta så jag lämnar ddet öppet.

Fråga 2
Vart ska jag klistra in xlm koden samt vart finns filen på datorn? (hittar ingen info om detta på forumet)

Fråga 3
Är det någon mer stans jag ska ändra för att den inte ska ta generisk profil?  (hittar ingen info om detta på forumet)

Här antar jag att den generiska är, se bifogad fil. Samt min info om TV från Device Spy

Tack på förhand //Mikael

Hejsan,

Är lite vilsen och behöver lite experthjäp.

Kör en Plex server 1.2.12 på windows mot en Panasonic tv och upplösningen suger minst sagt.
Ser att det finns diverse panasonic profiler i forumet och då jag läser ur server.log så står detta
Oct 01, 2013 22:26:49:569 [4024] DEBUG - No client DLNA profiles found, using only system profiles
Oct 01, 2013 22:28:10:290 [5816] DEBUG - Mapped client to profile Panasonic VIERA 3D TV using header Panasonic MIL DLNA CP UPnP/1.0 DLNADOC/1.50

Min TV    TX-P50G30Y

Fråga 1.
Så vilken profil ska jag ta på forumet för att spela mina filmer i shysst upplösning samt ljud med såklart? (de vanligaste formaten duger gott)?

----vill görna kunna spola också om det går dvs. Undertexter, mja såg att det fanns en post som förklarade lite om detta så jag lämnar ddet öppet.

Fråga 2
Vart ska jag klistra in xlm koden samt vart finns filen på datorn? (hittar ingen info om detta på forumet)

Fråga 3
Är det någon mer stans jag ska ändra för att den inte ska ta generisk profil?  (hittar ingen info om detta på forumet)

Här antar jag att den generiska är, se bifogad fil. Samt min info om TV från Device Spy

Tack på förhand //Mikael

Då ska vi ta och försöka reda ut detta:

Jag har en Panasonic VT50 och har skrivit en profil som gör att DLNA funkar bättre på den. Men det finns lite DLNA-begränsningar i Plex idag. Om enheten som ska spela upp filmen inte har stöd för ljud, bild eller eventuell undertext så måste Plex transcoda filen. Då man transcodar filen (idag åtminståne) så kan ej TV:n spola, och i vissa fall kan man ej pausa, för då börjar allting om från början. Jag tror att detta kommer lösas i framtiden, men så är det idag.

Men hur som helst, jag har skapat en profil som gör att det fungerar bättre på en Panasonic VT50. Jag beskrev (på engelska) hur man gör det här:

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/80748-panasonic-viera-3d-forward-back-to-begining/?p=465458 och i det inlägget så finns även filen du behöver bifogad.

Ladda hem filen, zippa upp den och lägg den här:

För Macar:

/Macintosh HD/Users//Library/Application Support/Plex Media Server/Profiles/

För WindowsXP/2003:

C:\Documents and Settings\yourusername\Local Settings\Application Data\Plex Media Server\Profiles\

För Windows 7/Vista/2008:

C:\Users\yourusername\AppData\Local\Plex Media Server\Profiles\

För Linux:

$PLEX_HOME/Library/Application Support/Plex Media Server/Profiles/

Sedan måste du starta om PMS.

Tackar,

Nu har jag en profil som jag tror mappas om jag tolkar loggen rätt.

Testade med en serie och den blir riktigt grynig fortfarande, precis som med generiska och i samma lilla upplösning på tv:n så jag tvivlar på att det står riktigt rätt till.

Se gärna min logg , om man kan utläsa något dvs. Jag har problem att veta vad jag ska leta efter och i vilken logg.

klippet jag startade hade --> mp4/h264/aac is not a supported directplay video profile, och om den inte stöds av TV:n...hur står det då i profilen att den ska göras om till?

Tackar,

Nu har jag en profil som jag tror mappas om jag tolkar loggen rätt.

Testade med en serie och den blir riktigt grynig fortfarande, precis som med generiska och i samma lilla upplösning på tv:n så jag tvivlar på att det står riktigt rätt till.

Se gärna min logg , om man kan utläsa något dvs. Jag har problem att veta vad jag ska leta efter och i vilken logg.

klippet jag startade hade --> mp4/h264/aac is not a supported directplay video profile, och om den inte stöds av TV:n...hur står det då i profilen att den ska göras om till?

Underligt. Enligt manualen för din TV (hittade den på Panasonic hemsida) så stödjer din TV:

MP4     .mp4       H.264 BP / MP / HP        AAC / MP3 / Dolby Digital

Det enda jag kan tänka mig är att de där filerna inte heter .mp4 på slutet (du kanske har .m4v?) eller att de kanske inte har H.264 BP, MP eller HP. T.ex. att de har XP, HiP eller Hi10P? Öppna upp filerna i t.ex. MediaInfo och kolla vad den appen rapporterar för specifik H.264 profil.

Underligt. Enligt manualen för din TV (hittade den på Panasonic hemsida) så stödjer din TV:

MP4     .mp4       H.264 BP / MP / HP        AAC / MP3 / Dolby Digital

Det enda jag kan tänka mig är att de där filerna inte heter .mp4 på slutet (du kanske har .m4v?) eller att de kanske inte har H.264 BP, MP eller HP. T.ex. att de har XP, HiP eller Hi10P? Öppna upp filerna i t.ex. MediaInfo och kolla vad den appen rapporterar för specifik H.264 profil.

Hej Atrus,

Se bifogad bild

Det jag vill påpeka är att TV klarar filen då jag kan streama den från samma dator via DLNA mediadelning på min ASUS router. Då blir filmen bra, men inte när jag kollar via PLEX. Så det jag tror är att PLEX mecklar med den.

//Mikael

Hej Atrus,

Se bifogad bild

Det jag vill påpeka är att TV klarar filen då jag kan streama den från samma dator via DLNA mediadelning på min ASUS router. Då blir filmen bra, men inte när jag kollar via PLEX. Så det jag tror är att PLEX mecklar med den.

//Mikael

1. Heter filerna .mp4?

2. Kan du ta utökad info i MediaInfo? Det ska finnas ett läge som visar mer uttömmande om codecen. Tror det är i menyn "View" och där väljer du "Text" istället för "Easy".

Ja, jag tvivlar inte på att det är Plex DLNA profil som ställer till det, men jag försöker lista ut vilken del som strular, så jag behöver ovanstående info :)

Hej

Denna infon får jag på en MP4

Allmänt 
Fullständigt namn : testfil.mp4 
Format : MPEG-4 
Format_Profile : Base Media 
CodecID : isom 
Filstorlek : 300 MiB 
Duration/String : 42 min 
Generell Bitrate : 702 Kbps 

Video
ID : 1
Format : AVC
Format/ : Advanced Video Codec
Format_Profile : High@L3.1
Format_Settings_CABAC/String : Ja
Format_Settings_RefFrames/String : 5 frame
CodecID : avc1
/ : Advanced Video Coding
Bitrate : 575 Kbps
BitRate_Maximum/String : 3 456 Kbps
Bredd : 720 pixlar
Höjd : 404 pixlar
Bildförhållande : 16:9
Bildhastighet (Frame rate) : 23,976 fps
ColorSpace : YUV
ChromaSubsampling : 4:2:0
BitDepth/String : 8 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 0.083
StreamSize/String : 172 MiB (82%)
Skrivande bibliotek : x264 core 130 r2273 b3065e6
Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:1:1 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=9 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.00 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=0 / chroma_qp_offset=-2 / threads=16 / lookahead_threads=1 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / interlaced=0 / bluray_compat=0 / constrained_intra=0 / bframes=3 / b_pyramid=2 / b_adapt=2 / b_bias=0 / direct=3 / weightb=1 / open_gop=0 / weightp=2 / keyint=250 / keyint_min=23 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=60 / rc=crf / mbtree=1 / crf=19.0 / qcomp=0.60 / qpmin=0 / qpmax=69 / qpstep=4 / ip_ratio=1.40 / aq=1:1.00
matrix_coefficients : BT.709

Audio
ID : 2
Format : AAC
Format/ : Advanced Audio Codec
Format_Profile : LC
CodecID : 40
Bitrate : 122 Kbps
BitRate_Maximum/String : 150 Kbps
Kanal(er) : 2 kanaler
Kanalplatser : Front: L R
Samplingstakt : 48,0 KHz
Video fördröjning : 83 ms
StreamSize/String : 36,6 MiB (17%)

Hmm, filen ser i mina ögon ut som att det ska funka. Men tittade igenom din DLNA-logg igen och ser något underligt:

Oct 03, 2013 19:37:39:748 [6132] DEBUG - Sending capabilities: protocols=http-streaming-video;videoDecoders=h264{profile:high&resolution:1080&level:41};audioDecoders=ac3,mp3,pcm

Titta på slutet där. Nu när du har nya profilen på plats, kan du kolla i din logg och se om det ser likadant ut eller om AAC står med som ett format också?

Hmm, filen ser i mina ögon ut som att det ska funka. Men tittade igenom din DLNA-logg igen och ser något underligt:

Oct 03, 2013 19:37:39:748 [6132] DEBUG - Sending capabilities: protocols=http-streaming-video;videoDecoders=h264{profile:high&resolution:1080&level:41};audioDecoders=ac3,mp3,pcm

Titta på slutet där. Nu när du har nya profilen på plats, kan du kolla i din logg och se om det ser likadant ut eller om AAC står med som ett format också?

Hej Atrus

Det står inget om aac i DLNA loggen

Oct 13, 2013 22:35:45:384 [19784] DEBUG - Mapped client to profile Panasonic VIERA 3D TV using header Panasonic MIL DLNA CP UPnP/1.0 DLNADOC/1.50
Oct 13, 2013 22:35:45:385 [19784] DEBUG - Sending capabilities: protocols=http-streaming-video;videoDecoders=h264{profile:high&resolution:1080&level:41};audioDecoders=ac3,mp3,pcm

Hej Atrus

Det står inget om aac i DLNA loggen

Oct 13, 2013 22:35:45:384 [19784] DEBUG - Mapped client to profile Panasonic VIERA 3D TV using header Panasonic MIL DLNA CP UPnP/1.0 DLNADOC/1.50
Oct 13, 2013 22:35:45:385 [19784] DEBUG - Sending capabilities: protocols=http-streaming-video;videoDecoders=h264{profile:high&resolution:1080&level:41};audioDecoders=ac3,mp3,pcm

Det är mycket underligt. För det där ska återspegla det som står i profilen, och eftersom du la dit min profil så ska AAC stå med.

Kan du berätta exakta sökvägen till filen, och det exakta filnamnet på profilen? Berätta även om du startat om PMS sedan du la dit profilen.

Helt sjukt detta,

Först och främst vill jag tacka dig Atrus för ditt tålamod med mig!

Nergraderade till annan PMS ..omstart.--> ingen skillnad

Installerade om till senaste.......omstart.--> ingen skillnad

Installerade Plex Client.............omstart.--> Fungerar!!  <-----jag kan inte tro det även om det var efter detta som det fungerar

Testade igenom de lite olika filmer och nu så fungerar mp4 filmerna med directplay

How ever..denna blir transcoded

mkv/h264/dca/srt is not a supported directplay video profile

Vilket ska fungera men som i tidigare version verkar strulat

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/71311-plex-no-longer-reading-custom-client-profiles/

Ska nedgradera till en version under 0.9.7.28..återkommer med resultat.

RESULTAT

mkv/h264/dca/srt fungerar på PANASONIC Viera med grönmarkerad version

De i rött är de jag stegade ner innan jag tröttnade och hoppade rejält.

Windows - PMS

0.9.8.6 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.8.5 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.28 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.22 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.17 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.12 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.11 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.10 Download (English) (Korean)  

0.9.7.9 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.7.7 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.9 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.8 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.7 Download (English) (Korean)  

0.9.6.6 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.5 (beta) Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.4 (beta) Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.3 Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.2 (beta) Download (English) (Korean) Release Notes

0.9.6.1 Download (English) (Korean) Release Notes

Kommentarer om vad som kan tänkas göra detta Atrus?

Ungefär vid 0.9.7.12 så ändrades hela DLNA-lösningen.

Men förlåt om jag missförstår dig, men srt-filer kommer inte funka. Inte de som är förknippade med filen på det sätt jag tror du förväntar dig. Om det nu är så att din TV, precis som min, stödjer .srt-filer så är det tyvärr inte så straightforward som en kan tro. Det finns inget sätt idag att ha undertextfilen skickad till TV:n via DLNAprofilerna. Utan du måste använda TV:ns eget undertextsystem för att det ej ska bli transcodat. Alltså, se till att undertextfilen är embeddad i filmen, stäng av undertexten i PMS för den filmen, och aktivera sedan undertexten med hjälp av TV:n menyer.

Jag har för några veckor sedan lagt in en feature request till utvecklarna om att stödja undertexterna via profilerna, men det kommer inte komma närmsta tiden tyvärr.

Ungefär vid 0.9.7.12 så ändrades hela DLNA-lösningen.

Men förlåt om jag missförstår dig, men srt-filer kommer inte funka. Inte de som är förknippade med filen på det sätt jag tror du förväntar dig. Om det nu är så att din TV, precis som min, stödjer .srt-filer så är det tyvärr inte så straightforward som en kan tro. Det finns inget sätt idag att ha undertextfilen skickad till TV:n via DLNAprofilerna. Utan du måste använda TV:ns eget undertextsystem för att det ej ska bli transcodat. Alltså, se till att undertextfilen är embeddad i filmen, stäng av undertexten i PMS för den filmen, och aktivera sedan undertexten med hjälp av TV:n menyer.

Jag har för några veckor sedan lagt in en feature request till utvecklarna om att stödja undertexterna via profilerna, men det kommer inte komma närmsta tiden tyvärr.

Hmm när jag kollar närmre i loggarna så är jag inte lika säker längre.

DLNA loggen säger att den inte kan hitta några profiler utan väljer generic. Som i sin tur inte transcodar något, vilket jag initialt tyckte va bra men det gör att den vägrar spela avi filer mm. 

Har nu bytt till senaste PMS igen.

Hmm när jag kollar närmre i loggarna så är jag inte lika säker längre.

DLNA loggen säger att den inte kan hitta några profiler utan väljer generic. Som i sin tur inte transcodar något, vilket jag initialt tyckte va bra men det gör att den vägrar spela avi filer mm. 

Har nu bytt till senaste PMS igen.

Nä precis. Allt innan 0.9.7.12 (ungefär) kräver att du döper din DLNA-profil till något annat och placerar den på ett annat ställe (den gamla lösningen var väldigt annorlunda). Så kör du en gammal PMS så kommer den inte hitta din nya profil utan använda den inbyggda generiska versionen.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.