24p->25p i 0.9.5.4 men inte i PHT?

När jag ser på en av våra äldre teveapparater som bara har 50/60hz stöd så fungerar det perfekt att låta Plex sampla om ljudet, öka farten från 24 till 25 och allt synkar då perfekt när jag kör teven på 50Hz.

Men i och med PHT så vägrar lösningen att rulla snyggt.

Det finns visst problem med de nyare macarna men jag har en från 2010 med 320M grafik som vad jag förstår borde fungera.

Efter att ha läst många trådar hittade jag en hyfsad inställning för PHT men det laggar i alla fall och visar jag informationen om uppspelningen så syns det att omsynkningen inte fungerar som den ska i PHT medan den är hyperstabil procentmässigt i gamla 0.9.5.4 utan några tappade frames.

Är detta en känd bugg eller är det jag som totalt misslyckats med att ställa in PHT korrekt?

När jag ser på en av våra äldre teveapparater som bara har 50/60hz stöd så fungerar det perfekt att låta Plex sampla om ljudet, öka farten från 24 till 25 och allt synkar då perfekt när jag kör teven på 50Hz.

Men i och med PHT så vägrar lösningen att rulla snyggt.

Det finns visst problem med de nyare macarna men jag har en från 2010 med 320M grafik som vad jag förstår borde fungera.

Efter att ha läst många trådar hittade jag en hyfsad inställning för PHT men det laggar i alla fall och visar jag informationen om uppspelningen så syns det att omsynkningen inte fungerar som den ska i PHT medan den är hyperstabil procentmässigt i gamla 0.9.5.4 utan några tappade frames.

Är detta en känd bugg eller är det jag som totalt misslyckats med att ställa in PHT korrekt?

Usch vilken jobbig bugg, har ingen TV som inte kan köra 24hz. Ingen aning hur jag ska replikera detta :(

Jag kör den gamla 0954 fortfarande men testade den senaste releasen av PHT men det är samma problem.

Vill du testa så ställ in macen på HD PAL 50hz. Projektorn eller teven kommer då att ställa in sig korrekt för att testa detta.

Klicka ur att PHT ska justera displayens frekvens till filmen.

Klicka i att PHT ska justera filmen till skärmens frekvens.

Ställ in att omsampla ljudet.

Ställ in Vertikal blanknings synk på Alltid.

Stäng av PHT och starta pht igen.

Spela upp en 23.97/24 Hz film och se hur den tappar synkrn.

Samma inställning i 0954 justerar frekvensen perfekt och man kan höra hur den samplar om ljudet.

PHT struntar fullständigt i detta och spelar upp filmen med lagg som följd.

Jag kör den gamla 0954 fortfarande men testade den senaste releasen av PHT men det är samma problem.

Vill du testa så ställ in macen på HD PAL 50hz. Projektorn eller teven kommer då att ställa in sig korrekt för att testa detta.
Klicka ur att PHT ska justera displayens frekvens till filmen.
Klicka i att PHT ska justera filmen till skärmens frekvens.
Ställ in att omsampla ljudet.
Ställ in Vertikal blanknings synk på Alltid.

Stäng av PHT och starta pht igen.
Spela upp en 23.97/24 Hz film och se hur den tappar synkrn.
Samma inställning i 0954 justerar frekvensen perfekt och man kan höra hur den samplar om ljudet.
PHT struntar fullständigt i detta och spelar upp filmen med lagg som följd.

Har återskapat problemet. Jag har skapat en intern ticket för problemet, men detta är ett sådant extremt edge-case (en HD-TV som ej stödjer 24p) så jag har ingen aning när de kommer lägga tid på det.
Håller tummarna för dig dock.

Du rockar!

Ja det drabbat ju bara oss med en äldre tv.

Den fyller 8 år till våren. :slight_smile:

Tack. Jag håller tummarna att koden från den gamla går att nyttja även i PHT.

Du rockar!

Ja det drabbat ju bara oss med en äldre tv.
Den fyller 8 år till våren. :)

Tack. Jag håller tummarna att koden från den gamla går att nyttja även i PHT.

Jag tvivlar extremt mycket att det går återanvända något som helst från den gamla klienten. Så det är därför jag är lite pessimistisk till att detta kommer lösas. Men som sagt, jag håller tummarna :)

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.