Har skaffat en apple tv3 och har därför lagt upp en server på min laptop (pc) och laddat ner appen i min iPhone.
Jag kör allt trådlöst (wifi) och har ingen möjlighet till något annat, så det laggar och refreshas konstant när jag kör på högre än 2mbps 720p. Jag vill ju självklart få ut så mycket som möjligt av filmerna så jag undrar om man kan optimera servern med transcoding osv på något sätt eller andra tips över huvud taget (skulle vara kul att kunna spela upp i 1080p) Samt andra inställningar som är bra att göra då jag inte riktigt fattar systemet ännu. Har läst guides osv men hittar inget konkret för just det.
Jag tror att min router är av modell “skit” och ska även köpa en ny. Tror ni det löser problemet helt? Och om, har ni något bra tips på en router för max en tusing?
Vi börjar med router-tips, och jag har lärt mig att då svara med vilka prylar jag skulle köpa ifall jag blev tvungen att byta just nu. Och jag skulle nog köpa en ASUS-N66U [läs mer](http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218), men eftersom den ligger drygt 200 kr mer än din budget så skulle jag antingen ta dess lillebror N65 ([läs mer](http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1311500)). De har också en äldre modell som ska vara helt ok (N56U som du hittar här [läs mer](http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=765738)), och då kommer du ner i pris ännu mer.
Värt att notera är att jag inte har någon av dessa själv, men betygen för ASUS-routrarna är höga och har fått några av mina polare att köpa dom, och de är nöjda.
Innan du går och köper en ny router så bör du förstås kontrollera annat, men man måste komma ihåg att trådlöst nätverk är notoriskt otillförlitliga. Har du en granne med en kraftig microvågsugn på andra sidan väggen, eller flera grannar på samma WiFi-kanal (eller massor av andra problemkällor) kan störa ut routrar till höger och vänster. Det är tyvärr den bistra verkligheten. Men så länge du vet om det så kan vi börja titta på olika inställningar.
Och jag tycker vi börjar med iPhone-appen. Det är ju nämligen så att kvaliteten på videon bestämmer inte servern. Det gör klienten. Så du ställer alltså in i respektive klient vilken upplösning som videon ska ha. Nu vet jag ej om du testat ställa om kvaliteten i alla dina klienter, men vi börjar i iOS-appen. Gå till inställningar och längst upp bör du hitta "Lokalt Wi-Fi", Externt Wi-Fi" och "mobil-". Den sistnämnda är en översättning som blev för lång i senaste översättningsrundan, och ska rättas till :)
Hur som helst, beroende på hur du satt upp ditt nätverk hemma idag så sätter vi samma värde i Lokalt och Externt Wi-Fi. Jag har nämligen varit med om de mest konstiga nätverk/NATningar som vissa har gjort, så vi safe:ar genom att sätta samma värde. Vi börjar med 2 Mbps i båda, och så vill jag att du ställer dig nära routern. Sätt igång en 720P-film och se en minut eller två. Sedan så rör du dig bort till olika ställen i din lägenhet och ser till att det funkar överallt du vill.
Då du säkerställt att det funkar så testar du att ändra båda värdena till 3 Mbps och repeterar testat tills du hittat gränsen för vad ditt nätverk klarar av.
Well, nätverk och nätverk. Vi vet ju fortfarande inte om det är någon annan del av din uppsättning som strular, men vi börjar så här. Och då du hittat gränsen så testar du samma sak med en 1080P-film.
200 till är det definitivt värt, så den är beställd nu =)
Har kommit på en annan idé på vad det kan vara. Alla mina filmer ligger på en Extern HDD med USB 2.0 anslutning till datorn. Kan det vara så att den hastigheten stoppar mycket från att streama/transcoda just 1080p? Jag klarar av att streama högsta i 720p till just telefonen men det är vidare-kopplingen till Apple TVn som strular så jag tror att routern inte orkar med att koppla vidare ännu en sträcka? Eller är jag helt ute och cyklar? =)
Om du är ansvarig för plex så vill jag även passa på att tacka, riktigt bra program som har stora möjligheter! Det är bara min egen setup som sätter begränsningar haha..
Jag är inte ansvarig för Plex, men jag har hjälpt grabbarna i snart 4 år. Så jag tackar och tar emot :)
Det är en kanonrouter av allt att döma, så jag tror du gjort en kanonköp!
Och nej, jag tror inte din externa HDD med USB2-anslutning till datorn är problemet. Det protokollet är snabbt nog (med råge) för 1080P-överföring. Däremot så kan ju disken vara delvis skadad. Men då borde du se samma problem med samma film på andra klienter (t.ex. på datorn om du använder en klient där).
Högsta upplösning på Viaplay eller liknande har inte i närheten av samma bitrate som en bra kopia i 1080P-format. Absolut högsta upplösningen som finns på t.ex. Viaplay idag (det de kallar HD) är 2000 kbps som högst. Det är variabel bitrate så det droppar ned i många fall. Jämför du det med många av mina 1080P-rullar hemma så är det mellan 10 000 och 20 000 i bitrate vid topparna. I vissa extremfall (Planet Earths berömda fågelscen) så finns det det toppar upp mot 36 000 kbps om jag inte minns fel. Så Jämförelsen är inte på något sätt rättvis. Så ta en ■■■■ på de 1080Prullar du har (använd t.ex. MediaInfo) för att se vilken bitrate de har.
Men nu pratade du om att du körde 2 Mbps och att det funkade, och det är ju exakt vad Viaplay kör. Om du kör 1080P i 2 Mbps så gissar jag att det funkar också. Det var lite därför jag ville du skulle testa igenom, med samma film, var gränsen går. Sen kan vi kolla på alternativa grejer som kan ställa till det. T.ex. att datorn du använder till PMS är för vek. Vad är det för dator och vilken spec har den?
Har inte fått hem routern ännu, kommer nog imorgon :) datorn jag kör är en asus ul30vt intel® Core™2 Duo -processor SU7300 : 1.4 GHz (uppklockad till 1,9ghz) samt 8gig ram samt SSD hdd.
Jag tror att det kan vara processorn som är för slö.. Har dock inga problem att spela upp stora 1080p filmer direkt i vlc!
Ska ladda ner mediainfo så fort jag är hemma!