Svårt att svara på då jag inte vet vilka barnfilmer du har. Du får helt enkelt testa dig fram. Ta den som ger bäst resultat, och de som saknas matar du in på sajten som valt som agent så andra kan dra nytta av det arbete du lägger ner.
Alltså. Jag har helt vanliga barnfilmer, såsom Doras Jul, http://www.discshop.se/filmer/dvd/dora_utforskaren_doras_jul/P87223.
Vilken ordning rekommenderas att jag väljer på mina agents om jag vill hämta in info och cover för Doras Jul? Idag har jag följande förbockat i denna ordning:
Local Media Assets (Movies) - Vet ej vad denna gör
Freebase - Den är lite skuggad, och verkar inte gå att bocka av
Wikipedia
TheMovieDB
MoviePosterDB
PersonalMedia
Bör jag lägga till någon agent? Bör jag ändra ordning?
Idag får jag inte in någon info överhuvudtaget. Filen heter alfons.och.milla.iso
Jag är nybörjare. Så de olika namnen säger mig inte någonting, förutom att jag vet vad Wikipedia är för något.
Ok, jag ska göra ett försök att förklara, stay with me
Först och främst, gå till min screencast och kolla igenom de grundläggande grejerna http://www.vimeo.com/17827516
För att få hem info automatiskt så måste först och främst informationen finnas på en site som det finns en agent för. Svenska barnfilmer verkar det finnas ganska lite information om förutom på just discshop och andra siter där man köper filmerna. Det skapar alltså vissa problem. Det finns lite olika sätt att lösa det på (inget smidigt sätt, men jag återkommer om det).
Först och främst måste du döpa filnamnet/mappnamnet till vad filmen exakt heter (minus vissa specialtecken som t.ex. “:”) och även lägga till releaseåret inom parantes. Detta för att garantera korrekt matchning OM filmen finns på den site/de siter som du har definierade. Så i ditt fall så ska filen heta “Dora utforskaren - Doras jul (2010)”. problemet är dock att den inte finns på varken IMDB eller theMovieDB. Så vi tar en annan film som exempel, nämligen “Dora Utforskaren 1 - Den stora floden” eftersom den finns på theMovieDB.
Döp filen till “Dora Utforskaren 1 - Den stora floden (2006)” och låt din agent-ordning vara som den är. Om den inte hittar filmen i första agenten så går den till nästa, och hittar den inte där så går den till nästa och så vidare. Den längst upp är det som man söker på först, och finns den så är det den infon som används. Lite grann som lagerfunktionen fungerar i Photoshop =)
Agenterna som du listat är inte helt enkelt att veta vad dom betyder än så länge (info om varje agent kommer visas i framtiden, men än så länge är vi tidigt in i utvecklingen av Plex). Men jag ska försöka förklara vad varje agent gör:
Local Media Assets (Movies) - Hämtar info som ligger lagrad i själva filen (iaf om filen är en mp4/m4v-fil som har metadata inbakad i den). Tror även den plockar upp posters som du har lagrad i samma mapp som filmen om jag inte minns fel.
Freebase - Här hittar du info om denna http://en.wikipedia.org/wiki/Freebase_(database)
Wikipedia - Hämtar info from sajten Wikipedia
TheMovieDB - Hämtar info från sajten theMovieDB.org
MoviePosterDB - Hämtar posters från sajten movieposterdb.com
PersonalMedia - Betyder i stort sett “använd ingen agent, jag vill inte ha någon info”
I ditt fall så verkar det som att filmen dyker upp i ditt babliotek, men det är ingen info om den i stort sett, stämmer det? Isåfall så finns inte info om filmen på de siter som finns som agenter, och du måste då gör något av följande:
- Lägga till information om de filmerna på t.ex. theMovieDB.org. Om du gör det kan alla andra Plexanvändare med den filmen dra nytta av ditt arbete.
- Mata in informationen i själva filen
- Lägg en poster.jpg med själva postern i samma mapp som filmen så ska den dyka upp i Plex efter att du scannat om sektionen i PMM. Och…
- Mata in metadata manuellt på det tomma entry du har i PMM. Högerklicka på filen i PMM och välj “Edit Metadata”
Hoppas det blev lite tydligare.
Tack för utförlig info!
I XBMC hade jag också problem med detta. Det slutade med att jag gjorde .tbn och .nfo filer för nästan alla barnfilmer. Förstår inte riktigt om någon av agenterna klarar av detta. Först scannade jag nämligen igenom alla filmer, men då verkade inte någonting hittas. Sedan högerklickade jag på en film och valde att rescanna - då verkade informationen från .nfo laddas in. Vet dock inte vilken agent som fixade detta, och varför det inte fungerar vid den “globala” scanningen (har klickat på rescan-knappen men det fungerar inte - måste klicka på scan för respektive film för att det skall fungera).
Om jag vet vilken agent som hämtar in från .nfo, då borde jag alltså kunna lägga TheMovieDb under denna agent så använder sig TheMovieDb av den info som finns i .nfo? Dvs om filen heter “dora.utforskaren.1.avi” men det i .nfo filen står att den korrekta titeln är “Dora Utforskaren 1 - Den stora floden”, kommer då TheMovieDB att hitta rätt information? Eller avbryts hela sökningen efter att jag fått träff på .nfo?
Först måste jag billigt erkänna att jag inte vet med 100% säkerhet eftersom jag inte har en enda film som inte finns på någon av siterna, så mitt svar ska tas med en liten nypa salt. Med det sagt:
Local Media Assets bör vara den som tar från NFO-filerna. Anledningen till att en vanlig scan inte fungerar KAN vara att du måste force ett refresh, och det gör du genom att shift-klicka på refresh-knappen. Testa det.
Försöker få det här att fungera. Jag har inte ändrat några inställningar sedan sist. Jag vill lägga till filmen Från A till Ö Del 1.
Info om filmen finns här: http://www.discshop.se/filmer/dvd/fran_a_till_o_del_1_a_n_dubbel_dvd/P28599
Jag har matat in info på themoviedb.com: http://www.themoviedb.org/movie/53591
Jag har döpt om mina filer. Och eftersom jag inte har någon omslagsbild i hög kvalitet har jag lagt den från discshop i samma mapp. Så här:
Från A till Ö - Del 1 A-N-CD1.img
Från A till Ö - Del 1 A-N-CD2.img
Från A till Ö - Del 1 A-N.jpg
Sedan klickade jag på update-mappen. Men nu går inte filmen att hitta överhuvudtaget…
Vad har jag gjort för fel? Eller för att vara tydlig:
- Varför ser jag inte någonting alls om filmen. Även om inte data hittas borde väl ändå någonting dyka upp i PLM?
- Hur vet jag varför Plex inte hittar någon data om filmen? Finns det någon loggfil jag kan titta i för att se vad som gick snett?
Och de där tre filerna ligger i en mapp som heter “Från A till Ö - Del 1 A-N” och den mappen ligger direkt i din “Movies”-mapp som du har angett i din film-sektion i PMM?
Hmm… funkar det förresten bättre om du döper om från .img till .iso?
Från A till Ö - Del 1 A-N-CD1/Från A till Ö - Del 1 A-N-CD1.iso
Från A till Ö - Del 1 A-N-CD1/Från A till Ö - Del 1 A-N-CD2.iso
Från A till Ö - Del 1 A-N-CD1/Från A till Ö - Del 1 A-N.jpg
Det skumma är att jag ser att PMM analyserar den. Men när analysen är färdig så försvinner den bara från listan. Det är inte några fel på filmerna (fungerade bra på xbox och fungerar bra på datorn).
Jag har tom provat att ta bort hela Barnfilmer-sektionen och lägga till den på nytt.
Hur kan en film bara försvinna från PPM? Borde inte alla synas, oavsett om det hittas information eller inte?
Ja, den ska synas även om ingen info på nätet hittas. Iaf om du använder den senaste incremental-releasen. men det kanske är en bugg.
Hittade denna lilla raden i Wiki gällande “stacking”: Note: Stacking of movies over multiple VIDEO_TS folders is not supported. Men som jag förstår det så är de två filerna fråne n och samma DVD-skiva eller hur?
Jag tror vi blir tvungen att ta detta till nästa nivå. Ladda upp Plex Media Scanner logg-filen hit så jag kan ta en ■■■■.
Aha. Det finns en loggfil. Frågade om det lite högre upp. Var ligger den? Jag kanske kan identifiera problemet själv.
Sorry, missade att svara på det. Ja det finns en jäkla massa log-filer. Dom ligger i /etc/logs
Hittade loggfilen nu. Den låg här på min dator ~/Library/Logs/Plex Media Scanner.log
Kan du se vad som är fel?
Jag gjorde ett nytt test. Denna gång gjorde jag ett Library som bara innehåller en enda film (Från A till Ö). Dessutom lät jag bara Local Media Assets och TheMovieDB vara kvar (i den ordningen).
Resultatet blev oväntat. I stället för Från A till Ö hittades filmen The Shawshank Redemption. Enligt loggen hittas denna via IMDB. Vad jag kan se sker det inte ens någon sökning mot TheMovieDB. Ser inte riktigt logiken i detta.
Här är loggfilen:
Uppdaterat: En sökning på IMDB visar att de minsann har information om filmen: http://www.imdb.com/title/tt0184113/ - Dock ej uppdelad på två delar, som den film man köper i butikerna. Detta gör mig bara mer förvirrad. Varför söks det på IMDB, och varför hittas fel film?
Hmm, kan du vara bussig och ta ett screenshot av den agent-ordning du hade då du gjorde det där sista testet?
Absolut. Lägger bilden som bilaga.

Jepp, det var det jag trodde. Freebase ligger där, och den har nån typ av connection mot IMDB om jag inte minns fel. På något underligt sätt.
Om jag nu förstått ditt problem så hittar iaf Plex Media Scanner din video-fil, lägger upp den i PMM, och sen så matchar den fel och får en poster och annan info från en helt annan film. Och sen när du försöker köra “Fix incorrect Match” så hittar den inte filmen som du lagt upp på theMovieDB?
- Stämmer det?
Om så, när la du upp filmen? För Plex har ungefär en dags cachetid, kan vara ändå upp mot 36-48 timmar i värsta fall. Minns inte riktigt. Det innebär att cache-servern ej har info från theMovieDB förrän efter 1-2 dagar…
Postern är ju rätt. Men den ligger i samma katalog.
Hursomhelst. Jag tog idag bort Library Section “Test” (som du ser på bilden ovan). Sen la jag till den på nytt. Och jag får fortfarande fel film.
Kör jag “Fix incorrect match” så får jag en massa förslag, men ingen som är det minsta i närheten.
Någon som vet vad som kan vara fel? Loggfilen (se ovan) indikerar att det inte ens skett någon request mot themoviedb.com.