Det här med uppdateringsfrekvensen...

24, 25, 50, 60, etc.
Nu har jag kört med Plex ett tag tillsammans med min nya 60-tums LG. Överlag är jag mycket nöjd, men det här med uppdateringsfrekvensen är ju lite (mins sagt) bökigt. Vill jag ha fint flyt i alla filmer måste jag ■■■■ som tätt ställa om Macen mellan 24, 50 eller 60 fps. Finns det inget smidigare sätt? När jag körde min Tvix skedde detta (så vitt jag vet) automatiskt. Jag tänkte då aldrig på om en film ryckte eller inte vid panoreringar...

Eller kan man vända på problemet? Finns det någon programvara till Macen där man kan forcera rippning i 24 fps utan att få ryckighet i bilden?

Mvh Thomas

Finns ingen jättebra lösning ännu, men om du har en Logitech Harmony eller liknande fjärrkontroll så kan du mappa ett applescript till en knapp på fjärren så du enkelt kan byta uppdateringsfrekvens.

Ryan/Elan har hintat lite grann om att automatiskt byte av refresh rates kommer att implementeras, men det kommer nog inte hända förrän Ryans nya video player implementeras (vilket kan ta ett tag tyvärr). Koden för det automatiska bytet finns redan i en bransch av Plex-koden utan Ryans video player, men den kommer nog inte implementeras eftersom Plex/XBMC nuvarande video player har rejäla problem då uppdateringsfrekvensen och filmens FPS är exakt lika.

Aj f-n... I klartext innebär det alltså att det inte finns något att göra åt "felet"?

Nja, tyvärr ingen bra lösning i dagsläget. Men om du inte har några problem då du matchar Hz med FPS så funkar ju mitt första förslag.

I brist på denna funktion i plex så tycker jag det funkar bra att så länge använda cscreen. Mitt tangentbord ligger alltid framme så jag har mappat upp F1 till 1080p24, F2 till 1080p50 och F3 till 1080p60 så det är bara en knapptryckning för att ändra.

Kommer denna funktionen finnas i plex 9?

Det är exakt samma grej som jag nämnt fast bara med ett annat program. Det kommer komma, men inte i de första releaserna, kanske inte förrän väldigt sent i 0.9-serien. Svårt att sia om.

Hur har du gjort detta? Förklara för en som inte är helt novis men som inte förstår "mappa upp ett script".

Finns säkerligen flera som är intresserade av detta. En engelsk post på huvudforumet om det inte redan finns skulle säkert uppskattas av mängder av användare.

Jag gjorde så här:

1. Ladda ner cscreen och kopera till /usr/bin/cscreen
  2. Skapa apple script för de upplösningar man vill ha, tex

720p60.scpt

do shell script “cscreen -x 1360 -y 768 -r 60”

1080p24.scpt

do shell script “cscreen -x 1920 -y 1080 -r 24”

1080p50.scpt

do shell script “cscreen -x 1920 -y 1080 -r 50”

1080p60.scpt

do shell script “cscreen -x 1920 -y 1080 -r 60”

3. Sen använder jag programmet Spark för att mappa dessa till tangenter typ F1, F2, F3, F4

Klart! När jag nu är inne i plex och ska kolla tex en HD film i 24fps trycker jag bara F1 så switchar den till 1080p24 och efter det om jag vill kolla en konsert i 30fps trycker jag F3 så switchar den till 1080p60

cscreen har jag också installerat problemet för mig är att den istället switchar om till 1080i istället 1080P på min Kuro 60" Pioneer, måste manuellt ändra om till 1080p

Någon som vet hur man går tillväga med detta ?

Väcker liv i denna tråd igen!

Har ett problem, när jag aktiverar "justera uppdateringsfrekvens till att matcha video" och sedan startar en video, så börjar alla filmer på 24p att hacka (ser att teven ändrar sig till 24hertz), däremot när jag ändrar till 24hertz i inställningarna på mac minin (i bildskärmsinställningar) så hackar det inte det inte (däremot känns det som att filmen går segt/"hackar" väldigt lite hela tiden) men jag måste göra det innan jag startar en film, gör jag det medan någon film spelar så börjar det hacka mycket igen.

Något som det finns en lösning på?

- "Justera uppdateringsfrekvens att matcha video" = Hackar väldigt mycket, till och med så att inte ljudet funkar

- Ändra hertzen manuellt medan en film spelar = Samma resultat som ovan.

- Ändra hertzen manuellt medan en film inte spelar = Då fungerar det men jag vet inte om det flyter på helt.

Väcker liv i denna tråd igen!

Har ett problem, när jag aktiverar "justera uppdateringsfrekvens till att matcha video" och sedan startar en video, så börjar alla filmer på 24p att hacka (ser att teven ändrar sig till 24hertz), däremot när jag ändrar till 24hertz i inställningarna på mac minin (i bildskärmsinställningar) så hackar det inte det inte (däremot känns det som att filmen går segt/"hackar" väldigt lite hela tiden) men jag måste göra det innan jag startar en film, gör jag det medan någon film spelar så börjar det hacka mycket igen.

Något som det finns en lösning på?

- "Justera uppdateringsfrekvens att matcha video" = Hackar väldigt mycket, till och med så att inte ljudet funkar

- Ändra hertzen manuellt medan en film spelar = Samma resultat som ovan.

- Ändra hertzen manuellt medan en film inte spelar = Då fungerar det men jag vet inte om det flyter på helt.

Låter som att med din setup så måste du aktivera "Pause during refresh rate change".

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.