Hej
Jag kör Plex (senaste versionen) via en MacMini, och upplever att bilden är “ryckig” eller “hackar” när jag ser på filmer. Det är inte “hackar” som att bilder fryser under lång tid och sedan startar utan det är mest som små korta “microhack” som gör att bilden ser ryckig ut. Så länge det är lugna bilder märks inte så mycket, men vi snabba kamerarörelser, eller snabba sekvenser märks det tydligt och är störande. Det är lite svårt att beskriva, men förhoppningsvis är beskrivningen ovan begriplig.
Jag undrar om problemet kan bero på för klen hårdvara i något led.
Själva datorn är en MacMini med 2.66 Ghz Intel Core 2 Duo med 4 Gb RAM-minne. Eftersom jag vill ha mycket lagring så ligger filmerna på en extern HDD, det är en 2TB Samsung med 7200 rpm. Kan inte exakta läs- och skriv specifikationer, men det är en relativt ny disk. Disken är i externt chassi och inkopplad med USB 2.0. Jag hade ett annat chassi tidigare som kopplades in med FireWire800, och medan jag fortfarande körde min gamla 500Gb drive var det OK och jag märkte inget problem. Men när jag köppte 2Tb disken så var nog chassit för klent för då hackade den mycket och låste sig ofta helt.
Rent teoretisk skall ju dataöverföringen via USB 2.0 vara det långsammaste i set-upen men även den borde ju, igen teoretiskt, ha tillräckligt med överföring för att visa 720p-film, vilket är det jag kör till 99%. Tycker inte heller att problemet blir varken bättre eller sämre när jag kör 1080p, trots större filer.
Bildsignalen överförs från Macen till en Onkyo hembiostärkare som skalar upp till 1080p och sänder till en nästan ny Panasonic plasma TV.
Så vad tror ni? Vilket i kedjan kan ge upphov till ryckigheten? Någon som haft liknande problem och hittat en lösning.
Min plan nu har varit att köpa en ny HDD anpassad för Mac som har Firewire i ett modernt chassi. Jag vet att LaCie har släppt en ny drive på upp till 3Tb som har både USB 3.0 och FireWire. Hade det hjälpt? Ett annat alternativ är att uppgradera datorn till 8Gb, men jag vet inte om det har någon direkt påverkan på filmuppspelning via Plex?
Alla tips och all kunskap i ämnet mottages tacksamt.
/M
Jag kör samma setup, men har filmerna på en serverutdelad hårddisk. Min hackar inte alls.
Farsan har allt på den inbyggda hårddisken, hans hackar. Han har en äldre variant av mini med ett sämre grafikkort, så jag tror felet ligger där. Om det också gäller för dej kan jag inte svara på…
Jag har en långsammare Mac Mini än dig som endast kan adressera 3GB ram samt flera USB 2 diskar och nätverksdiskar men upplever inte det problem du beskriver (förutsatt att CPUn inte jobbar med annat samtidigt). USB 2 bör vara fullt tillräckligt även för 1080p med hög bitrate…
Har du provat att koppla förbi din förstärkare, dvs direkt från Macen till TVn?
Du kan ju också testa att flytta en film till den interna disken och spela upp den därifrån.
Hur blir det om du spelar filme med VLC eller MPlayer?
Kolla även i Aktivitetskontrollen så du inte har någon annan process som ligger och drar CPU.
Hej,
Ryckigheten du upplever kan bero på att uppdateringsfrekvensen på filmen inte matchar signalen ut från macen. Har själv precis samma bekymmer med 24p material, inte alltid dock. Det ända som jag hittils fått att funka är att stänga av crystal hd och vda decoding i Plex media center och synka display/källa. Dock behöver cpu jobba mer och macen blir varmare.
iTomas, det du beskriver låter rimligt. När jag bytte till ny TV och började göra 1080p/24fps så känns det som om problemet blivit värre.
Dock är jag relativt nybörjare på det här med Plex, om du skulle vilja skriva ett par rader som beskriver tydligare vad det är jag skall göra, och gärna hur man gör praktiskt vore jag tacksam.
Jag skulle kunna kasta in lite tips här i smeten.
Jag skulle vilja satsa en rejäl slant på att det iTomas skriver är ditt problem. Dessa microhack uppstår direkt man kör fel uppdaterinsfrekvens precis som han skriver. Vad du kan göra för att dubbelkolla att det är det som är problemet så gör du som följer:
1. Starta igång en film som du vet hackar. Stoppa sedan filmen.
2. Du är nu i filmmenyn, och där ser du (om analysen av filen gått rätt då den scannades in) så ska du se en "flagga" som säger "24P" om filmen är 24P. Om du inte ser den flaggan så är det troligt att den antingen är filmad/konverterad till 25 FPS (Frames Per Second), 29,97 FPS eller de mer ovanliga 50 eller 59,94 FPS. Så alltså, om det inte finns en 24P flagga på din film i filmmenyn, jadå måste vi göra lite mer djupdykning för att hitta filmens riktiga FPS. Men låt oss utgå från att din film är just 24P:
3. Så nu vet du alltså att filmen är i 24P, och eftersom vi också vet att filmen hackar då du startar den så kan vi utgå från att uppdateringsfrekvensen på din dator är satt till något annat än 24 hz. Det är nämligen så att om du har samma uppdateringsfrekvens på din skärm som filmen har FPS... ja då blir det ett alldeles fantastiskt flyt i bilden.
4. Beväpnad med denna information så finns det två vägar att gå, en manuell och en automatisk väg. Eftersom jag vill att ni alla (alla ni som är intresserade alltså :) ) ska lära er så börjar vi med den manuella vägen:
5. Stäng av Plex och öppna upp Systeminställningar som du mest troligt hittar i din Docka.
6. Väl därinne så hittar du "Skärmar" (hoppas den heter så på svenska, "Displays" är det på engelska i alla fall). Gå in i den och då ska det dyka upp ett nytt fönster på alla ansluta skärmar. Det är rutan på din TV som är intressant. Där kan man ändra uppdateringsfrekvensen. Normalt så är den ställd på 60 eller 50 hz. Ställ den på 24 hz och starta upp Plex igen. Starta igång exakt samma film som strulade och nu bör bilden flyta på alldeles underbart.
Nu är det så underbart att Plex har en inbyggd funktion som byter uppdateringsfrekvens åt dig alldeles automatiskt. Men den är inte påslagen från start har jag för mig, och detta är på grund av lite småstrul med funktionen för vissa personer. Så om du fick filmen att funkar manuellt då du bytte upplösning, då rekommenderar jag dig att gå in i "Preferences" i Plex huvudmeny. Gå där till "Videos" och där till "Player". Där kan du slå på en funktion som heter "Sync Playback to Display".
Nu ska Plex automatiskt byta upplösning då du försöker starta en film. Om allt fungerar smärtfritt nu: Grattis!
Om allt inte fungerar smärtfritt nu så kan du vara en av de få som har problem med det automatiska bytet. Det har oftast att göra med att man har kopplat via en förstärkare. Men som sagt, det är långt ifrån alla som dyker på problemet.
Lycka till!
EDIT: Om ni kommer använda er av den automatiska switchen, så rekommenderar jag att ni stänger av Plex och går in i "Skärmar" igen och byter tillbaka till 60 hz. Detta eftersom att de gånger ni använder datorn som dator, och inte som ett mediacenter, ja då vill ni inte att skärmen uppdateras i fantastiskt låga 24 hz. :)
Hej,
jag har samma problem med microhack. Kör en Mac Mini via en Denon-receiver till en Full-HD-TV, filerna ligger på en extern Firewire-kopplad hårddisk.
Om jag spelar med VLC flyter det mycket bättre. Bilden med VLC är dessutom klarare, med Plex blir det lite grynigare. Misstänker att jag har gjort fel i inställningarna någonstans.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja :unsure:
Edit:
Det blir lite mer smooth, även med VLC, om jag kör 24 Hz som uppdateringsfrekvens. Det är väl TV:n som sätter den begränsningen.
Hur som helst, jag hittar inte inställningen “Sync Playback to Display”. Min klient är på svenska (var kan jag sätta om det?), och under Inställningar - Filmer - Spelare finns följande alternativ (med mina val):
Högkv. mjukvaruuppskalning - Inaktiverad
H.264 hastighetsökning - Inaktiverad
H.264 Hardware Decoding - ikryssad
Allow Picking Alternate MEdia - ikryssad
Och så en parameter som inte har något namn - ej ikryssad.
Under Preferencies, Video (tredje valet) , Player (andra valet) och sedan tredje raden.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.