De officiële Plex app voor webOS 2.0 en 3.0 is in LG’s appstore verschenen. Bij deze alvast een draadje om je ervaringen in te plempen. Geef wel even aan welke LG/webOS je hebt
LG OLED 55E6V WebOS 3.0
In combinatie met mijn Synology DS212+ werkt XPlay (third party) prima, alleen de native app van Plex krijg ik niet aan de praat. Hij maakt gewoon contact via de server op mijn NAS en ik zie ook wel de folders en files. Maar als ik een MKV file selecteer dan blijft hij “hangen” en verschijnt vervolgens de melding “de video is niet op tijd begonnen met afspelen”. Met XPlay heb ik daar geen last van, en ik vraag me dan ook af of er niet een fout zit in de native Plex app?
Hierbij ook mijn ervaringen met zowel de nieuwe native Plex app als XPlay i.c.m. WebOS 3.
Met XPlay goede ervaringen met afspelen, zelfs met 4k content verloopt alles soepel. Alleen bij media met meerdere geluidssporen en/of ondertitels is er een beperking. Het selecteren van een ander geluidsspoor of ondertiteling activeert dan de transcoding en dat kan mijn NAS niet aan. De ontwikkelaar zegt dat dit een beperking is van WebOS i.c.m. de webinterface van Plex en dat hij aan een oplossing werkt.
Met de officiële Plex app wordt vreemd genoeg altijd de transcoding geactiveerd. Met name bij het gebruik van ondertitels staat de CPU van mijn NAS meteen in het rood. Bij uitschakelen van ondertitels wordt de belasting iets minder, maar dan wordt het afspelen toch nog regelmatig onderbroken. Ik mis ook de instelling om te voorkomen dat de ondertitels worden “ingebrand” in de video. Een instelling die andere Plex clients wel hebben. Alle overige instellingen nagelopen, maar tot nu toe helaas nog geen video fatsoenlijk kunnen afspelen.
De andere officiële Plex clients die ik gebruik (o.a. op de Apple TV) werken overigens ook prima i.c.m. mijn NAS. Mijn vermoeden is dus dat het probleem echt in de Plex app voor WebOS 3 zit.
LG 43UF776V en WebOS3
Net geïnstalleerd, ziet er goed uit maar eerst even testen, ik ben benieuwd wat 4K media doet
Na lang wachten is de officiële Plex app voor webOS 2.x nog steeds niet wat ik er van verwacht. Ik heb XPlay nu draaien en dat werkt 100% beter en zonder transcoding. De Plex app laat ik maar voor wat het is; onbruikbaar.