Fläktljud!

Kylfläkten varvar upp max så fort jag startar Plex på min Macmini, kan det vara nödvändigt?

Går det att styra varvtalet på fläkten?

Rekommenderar jag inte att göra. Kolla istället varför fläkten går upp i taket. Hur mycket CPU tar Plex då fläkten varvar upp sådär kraftigt? Det kollar du t.ex. genom Terminalen. Skriv:
...så får du fram en lista med en massa processer och hur mycket CPU dom tar bl.a.

Jag har nästan samma problem, fast det är inte direkt när Plex startar utan snarare när jag börjar kolla på något. CPU tempen för mig ligger mellan 60-65 grader och fläktarna går upp på ca 4000-5800 rpm…

Jag har en mbp och kör SL…

Är egentligen inte så störande förutom att fläktarna är jäkligt bra på att låta :stuck_out_tongue:

Är det fler som har samma problem och hittat nån lösning? För även om jag får reda på hur mkt CPU användning Plex tar så är de väl knappast nåt jag kan påverka. Kör inga andra prog i bakgrunden

Well, den rekommendationen var mer för att dubbelkolla att mycket CPU användes. I ditt fall är det mer troligt att mer CPU används. Frågan är, går den nästan i taket? Och om det är så så skulle du kunna testa köra hårdvaruacceleration påslagit. Det finns fortfarande vissa buggar runt den funktionen, men om ingen av de buggarna stör dig eller ens uppkommer, då kan det vara värt att gå den vägen. För mig så funkar hårdvaruaccelerering bra. Testa vetja :)

ja den går ju upp på nästan fullt, så jag ska testa att köra hårdvaruaccelerationen påslagen, tack för tipset :)

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.