Plex hackar...

Hej!

Jag kör plex på en Dell XPS 430 över Comhems standard modem/wifirouter Cisco EPC2425 till en AppleTV2, men nu efter några dagars användande så börjar filmspelning hacka när jag kollar på film.

PC:n går trådlöst till routern och AppleTV:n är kopplad med kabel till densamma, jag tror inte den kopplingen är vad som orsakar hackandet då det går alldeles utmärkt att köra en lika stor film på iTunes och streama på samma sätt utan minsta hackande.

PC:n kör Vista 32 bit och har följande spec:

Dell XPS 430-121B

CPU 2.5GHz Intel Core 2 Quad CPU Q8300

Memory 4GB DDR3 1066MHz

Graphics 256MB ATI Radeon HD 3650 graphics card

Hard drives 750GB, 7,200 rpm

Optical drive dual-layer DVD burner

Networking 10/100Mbps Ethernet LAN

Operating system Windows Vista Home Premium SP1 (32-bit)

Kan det var så att Vista inte riktigt lämpar sig för det här kanske? Om jag kollar vilka processer som läser från hårddisken när jag spelar en film så kan jag se att det stackar upp med en massa processer tills växlingsfilen är full och då börjar filmen att hacka, om jag då pausar filmen så kan jag se hur processerna avslutas och när alla utom en är borta så kan jag starta filmen och låta den spela en stund igen tills dess att det återigen är fullt med processer och man får pausa på nytt.

Den här perioden av tid man kan spela filmer har konsekvent blivit kortare och kortare tills igår då jag inte kunde spela mer än kanske en minut av filmen innan det börjar hacka.

Och nej, det är inte bara stora filmer i HD kvalitet utan även kortare avsnitt av serier på under 1Gb som hackar numera…snälla säg att det finns en lösning!

Jag kan också blåsa burken och installera XP istället om det skulle göra någon skillnad?

Hej och välkommen till forumet!
Jag blir lite fundersam. Säger du att växlingsfilen blir full? Eftersom du har 4Gb RAM så ska inte växlingsminnet behöva användas alls såtillvida du inte har igång en massa andra program samtidigt som tar upp hela RAM-stickan. Växlingsfilen är det virituella RAM-minnet som ligger på hårddisk, och är således extremt mycket långsammare. Så jag tror vi måste börja felsöka från en annan ände istället. Vad är det som suger upp så mycket RAM-minne?

Jag kan ha misstagit mig, men nu försöker jag återskapa felet och kör en film samtidigt som jag har resursövervakaren igång, vad jag kan se där är att processen Plex media server.exe har 54 "hårda fel" - det är inte en term jag är bekant med, vad betyder detta?

Just nu hackar filmen som jag har igång, jag bifogar en printscreen av resursövervakaren när filmen hackar med jämna mellanrum så kan du kanske se om något uppenbart är fel?

![post-50757-0-73472800-1314729795.jpg|674x499](upload://xNityG9frtlZQdB8HAWMNiHMkfl.jpg)

Hårda fel, eller Hard Faults som det heter på engelska, uppstår när operativsystemet har swappat ut data från RAM till disk. Det är inget fel egentligen, det loggas som ett “hard fault” då applikationen efterfrågar datat men inte hittar det och istället måste fråga disken var datat är.

Men, om det är många “hard faults” så kan applikationen börja gå långsamt eftersom access till hårddisken är mycket mycket långsammare.

Vad jag inte förstår är varför det som ligger i RAM swappas ut till disk. Och tyvärr kan jag inte se på den där bilden hur mycket av RAM som är fullt. Kan du försöka screenshotta det åt mig? Helst det som visar RAM-användning när det hackar.

Jag skall köra en test ikväll och se om jag kan hitta något, är det någon speciell data du vill ha?

RAM-användningen när det hackar. Kan inte komma på nått annat just nu.

Sorry, en akut tandoperation fick felsökningen att utebli igår, nytt försök ikväll ;)

Installerade om Plex nyss och startade en film, den hänger sig med en gång av någon anledning - nu vill den inte gå alls efter en stund och här är en print på hur saker och ting ser ut när filmen står helt still.

Hjälper detta?

Ah, den översta bilden är den jag skulle velat se då du hade det gamla problemet. Den visar användningen av det fysiska minnet.

Men nu har du ett annat problem? Tänk på att jag inte kan se din skärm, så försök förklara så gott det går vad det är du försöker göra, vad som händer och vilken klient det är som försöker spela upp saker från din PC.

Det är nog det som jag inte riktigt förstår, jag startar maskinen, har inget annat igång än Plex server (förutom alla okända processer som Vista själv drar igång då) startar en film från AppleTV och den börjar genast hacka.....det måste ju vara något på maskinen som äter upp RAM minnet, men jag kan inte begripa vad det är. Lustigt är att det hela blev värre efter att jag installerade senaste drivrutinerna till ATI grafikkortet, där följde ju med någon kontrollpanel (Cataclyst control panel?) som hoppar igång när maskinen startar, dock verkar den inte gå att bara stänga av heller.

Just nu sitter jag och suger på om jag skall formatera hela maskinen och installera XP istället....det blir en iMac senare, men just nu har jag tyvärr inte råd.

Jag måste bittert erkänna att jag är otroligt svag på Vista-området. Jag är inte speciellt stark på Windows överhuvudtaget tyvärr. Att installera Windows XP låter inte som en dum idé, men jag vågar inte svära på att det kommer lösa problemet. Men att börja om fräscht med en Windows-burk är aldrig fel hur som helst :)

Jag gillar inte heller windows, men man får mätta munnen efter plånboken ;)

Nåja, jag formaterar hela disken och installerar XP nu så får vi se vad som händer, jag är väl tillbaka ikväll med ett resultat.

Well, det var lättare sagt än gjort att skifta från Vista till XP, tydligen gillar inte Vista det momentet och formateringen på disken skiljer sig såpass att man inte kan boota datorn på XP skivan och formatera hela disken och installera nytt - man måste skapa en "slipstream" cd som inkluderar både SP2 och SATA drivrutiner för att det hela skall fungera, en process som tydligen inte var helt lätt.
Vi får se när jag lyckas engagera mig nog för det projektet.

Ja, nu blev det Ubuntu på maskinen istället, jag har formaterat hela maskinen och lagt in en ny Ubuntuinstallation från grunden, dessutom installerat Plex på den vilket gick ganska smidigt med tanke på att jag aldrig har använt Linux förut…nu skulle jag behöva lite hjälp för en “dummy” på linux med att få det här och lira riktigt…

Plex är igång och jag har delat ut den mapp jag vill lägga mediafilerna i men Plex verkar inte kunna söka längre ner i mappen utan listar bara de filer som ligger direkt under mappen som är utdelad, dom som ligger i undermappar hittas inte alls.

Jag verkar inte heller kunna ansluta riktigt mot Plexserver, jag får upp servern på min ATV2 och kan gå in på “Film” samt se att där ligger en film, men inte spela upp den. Då blir det svart på skärmen ett par sekunder och sedan hoppar man tillbaka till grundmenyn.

Någon som har någon idé och kan hjälpa till?

Tänk på att jag är total novis på Linux…

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.