Jag använder Plex Media Server, Plex Home Theater och Plex för iOS på OS X och iOS.
4 funktioner, utan inbördes ordning, som jag skulle älska om de blev verklighet:
1. Notiser (Push) för händelser som sker i PMS och PHT. Det skulle vara underbart om möjligheten fanns att få notiser (i både OS X och iOS) när t.ex. någon ansluter och sätter på något från ens bibliotek, när nytt material upptäcks i egna eller andras bibliotek, när ens egna eller någon annans server går offline/online samt fler saker som man kan komma på.
2. Smarta spellistor. Det skulle vara underbart om möjligheten fanns att skapa smarta spellistor med innehåll blandat från hela ens servers bibliotek. Dessa smarta spellistor skulle fungera på samma sätt som smarta spellistor i iTunes och kunna innehålla musik och video från alla ens olika bibliotek på servern. Jag skulle t.ex. kunna skapa en smart spellista som innehåller SEDDA TV-serie-avsnitt som INTE är "How I Met Your Mother" och inte är längre än 25 min från biblioteket "TV-serier", OSEDDA musikvideos som ÄR längre än 2 min och ÄR MINST 720p från biblioteket "Musikvideos" och filmer som ÄR komedier ELLER dramor som lades till på servern för mer än 6 månader sedan från biblioteket "Filmer". För att inte den smarta spellistan skulle bli för lång så skulle jag begränsa den till 20 objekt och ställa in så listan väljer de 20 MINST senast tillagda objekten som möter de ovan beskrivna kraven. Den smarta spellistan skulle sedan uppdateras automatiskt och direkt när objekt ändras, läggs till eller tas bort från servern. Detta var bara ett (idiotiskt) exempel på en smart spellista, men ni som är bekanta med iTunes' smarta spellistor förstår kanske vad jag menar.
3. Delning på sociala medier. Det skulle vara underbart om möjligheten fanns att automatiskt dela på sociala medier när man börjar kolla på något. Den automatiska delningen till de sociala medier man har kryssat i att dela till skulle automatiskt ske när man sett 25% (inställningsbar procent) av ett objekt (inställningsbart vilka bibliotek och objekt som detta ska vara aktiverat för). Det skulle helt enkelt på Facebook stå "Oskar Andersson tittar på Titanic", sedan "Via Plex" på nästa rad eller var det nu brukar stå varifrån inlägget kommer. Om filmtiteln på något sätt också kan länka till filmen någonstans med hjälp av metadatan som är använd på servern så är det ännu bättre.
4. Avstängning av automatisk Queue på Plex för iOS. Det skulle vara underbart om möjligheten fanns att stänga av automatisk uppspelning av nästkommande avsnitt när man sätter på avsnitt via "On däck" i Plex för iOS. Ibland när jag sover borta så ställer jag min telefon i sängen, horisontellt lutandes mot väggen och tittar på serieavsnitt tills att jag somnar. Oftast somnar jag till det jag tittar på och det resulterar i att batteriet eventuellt är dött när jag vaknar, massa avsnitt måste markeras som osedda och att jag eventuellt vaknar mitt i natten av ljudet eftersom det inte stängs av förrän hela serien eller batteriet är ■■■■. Jag kan inte se någon anledning till att detta inte borde kunna stängas av.
5. (lades till i efterhand) Avstängning av transcoding för vänner man delar sitt bibliotek till. Det skulle vara underbart om möjligheten fanns att stänga av transcoding för folk man delar sitt bibliotek till. Jag delar gärna min server med mina nära och kära, men vill kunna stänga av transcoding för dem, alternativt ställa in så transcoding endast fungerar för 1 användare åt gången. Om 1 person transcodar från min server vill jag att resten tvingas spela upp via en device som klarar att spela upp det de vill se på egen hand så länge.
Lite åsikter och synpunkter, vad tycker ni?