Fråga gällande PMS och HTPC

Hej

Har provat Plex ett tag och tycker att det är bra förpackad lösning för mina behov

Har dock en fråga gällande PMS roll och Home theater (mediauppspelaren).

Ponera att jag har PMS installerat på en burk (server/nas) och Home theater på en annan burk (htpc), som når varandra genom trådat nätverk.

Är det så att det alltid är PMS som gör det "tunga lyftet" vid uppselande av media, och htpc fungerar bara som "passthrough" till TV:n? Dvs det finns inget krav på en kraftig processor i en htpc då PMS gör jobbet?

Anledningen till att jag frågar är att jag kommer uppdatera min hårdvara redigt vill inte göra bort mig med felaktigt inköp.

Kommer bygga en dedikerad burk för PMS. Denna kommer att konfigureras som en "home server" med hjälp av win 8. med en flexraidlösning. (och nej jag kan inte linux, Esxi, eller något exotiskt, så jag håller mig till det jag kan dvs Win, ev sträcka mig till Freenas) Denna kommer att utrustas med en I5:a då jag är behov av transcoding max 3st samtidigt, i 720p och 1080p och I5:an borde räcka.

Till detta tilkommer en htpc och en UHD(4k) TV.

H265 kommer bli den codec som gäller för 4K och det kommer dröja innan hårdvarustöd för detta kommer, dvs det kommer bli en processorintensiv aktivitet i början gällande H265.(jag förutsätter att H265 kommer att få stöd i PMS i framtiden)

Så förenklat blir frågeställningen enligt nedan:

-Räcker det med en "klenare/diskret" htpc i ovan setup?Behöver jag mer kräm i PMS burken?

(jag vet att HDMI 2.0 knappt finns ute än, men när 60fps i 4K blir aktuellt om någonsin, så borde det bara vara att köpa en gpu till htpc som har stöd för HDMI 2.0 och hårdvarustöd för H265)

Hoppas ni förstår min frågeställning (är lite vinig) och jag vet att det kanske inte finns något exakt svar, men skulle vara tacksam för input från er Plexare-

Jag har en gammal dator som htpc som har en gammal enkelkärnig celeron processor och ett gammalt lågpris grafikkort från ati.

Alla filmer jag har testat up till och med 720p och surround ljud har funkat utmärkt. Har dock inte testat någon i 1080p.

Swyped from my Nexus 4 using Tapatalk

Ser att min frågeställning är ganska oklar :) Jag skyller på vinet och att inlägget skrevs sent. Men om jag fattat det rätt gäller följande:

1 PMS transkodar bara om mottagande klient inte stöder filformatet som skall spelas upp?

2 Har mottagande klient stöd för den fil som finns på PMS så blir belastningen minimal hos PMS då ingen transkodning behövs. Dvs om ett format stöds av både PMS och klient så kommer den största belastningen att hamna hos mottagande klient pga  uppselning av mediet?

1. Ja
  2. Vet ej men det funkar väldigt bra med en gammal enkelkärnig processor hos både server och klient, iallafall om bara en klient finns

Swyped from my Nexus 4 using Tapatalk

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.