Hej,
Jag tänkte införskaffa mig en htpc och en NAS för att kunna köra Plex på.
Som HTPC har jag tänkt att köra en Intel NUC den billiga varianten med windows 8 och Plex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454525 , bör man gå upp ett steg så man kör tråda nätverk istället? kan det bli kvalitets skillnad när det är trådlöst? samt klarar processorn/minne att köra full HD 1080p upplösning utan problem?
Tror ni den funkar som HTPC eller bör man gå upp lite i pris? i så fall vad rekommenderar ni?
Jag har även tänkt köpa en NAS där jag ska köra Plex Server mjukvaran har tittat på denna NAS:en från Synology http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2272520 . Har aldrig ägt en NAS tidigare och undrar ungefär samma sak om denna kommer att räcka för att köra plex server och distribuera/streama filmer till mina klienter (typ iphone, HTPC, ipad) eller bör man även här gå upp ett snäpp eller två? Vad rekommenderar?
Tack på för hand!
// Erik
Den nasens processor känns lite väl klen för att kunna transcoda filmer om det skulle behövas.
En nas som PMS är sällan att rekommendera. Det blir dyrare än att köra det på en enkel PC.
Jag kör median på en NAS, PMS och PHT på en MacMini från 2011, med en i5:a i.
Köp en NAS med bra nätverks-throughput, och en av de senare Intel NUC:arna, med Haswell i5.
Kör PMS och PHT på NUC:en.
Bör räcka för de flesta behov.
Tack för svar, hittade också en tråd där det skrevs om transcoding, är dock inte helt med på vad det innebär. Jag har förstått att PMS kan transcoda "alla" filtyper on the fly till ett gemensamt format för att underlätta för clienter att spela det, då vissa klienter kanske saknar codec ect, men sker det alltid transcoding? så om jag spelar till en NUC med Home Theather kommer då PMS som ligger på NAS:en att transcoda filmerna? eller är det framförallt till appar i ipad, andriod ect?
Har jag rätt eller fel i det jag skriver ovan?,
Jag får nog tänka vidare lite i teknikt junglen.. =)
Tack för svar, hittade också en tråd där det skrevs om transcoding, är dock inte helt med på vad det innebär. Jag har förstått att PMS kan transcoda "alla" filtyper on the fly till ett gemensamt format för att underlätta för clienter att spela det, då vissa klienter kanske saknar codec ect, men sker det alltid transcoding? så om jag spelar till en NUC med Home Theather kommer då PMS som ligger på NAS:en att transcoda filmerna? eller är det framförallt till appar i ipad, andriod ect?
Har jag rätt eller fel i det jag skriver ovan?,
Jag får nog tänka vidare lite i teknikt junglen.. =)
PHT finns bara för Windows, Linux och OSX. Och så länge du har både server och PHT på samma nätverk och det är ethernet istället för Wifi så kommer du aldrig behöva transcoda. Det är precis som du säger bara billigare lösningar som kan få problem att spela upp vissa filtyper, och du behöver då en biffig CPU på din PMS-maskin.
Så om din plan är att aldrig använda klienter (såsom Roku-appen, ATV-appen, GTV-appen, Android-appen, iOS-appen, WinPhone8-appen, Chromecast, o.s.v.) så behöver du inte så farligt start PMS. Se bara till att du är säker på hur du kommer använda din setup innan köpet. Jag har sett vissa som ångrat köp av låg/mellan-NAS eftersom de trodde de ej behövde transcoda, men upptäckte senare att de ville dela med sig sina sektioner till sina vänner och DOM hade ingen koll på det hela och det startades transcoding-sessioner till höger och vänster och NAS:et fick lida.
DS214 som du länkar till tror jag inte du kan installera PMS på förresten: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit#gid=314388488
PHT finns bara för Windows, Linux och OSX. Och så länge du har både server och PHT på samma nätverk och det är ethernet istället för Wifi så kommer du aldrig behöva transcoda.
Jag har en trådlös nätverksbrygga som sitter en vid routern och en vid TV för att slippa dra massa extra kablar, då menar du att den kommer köra trancoding på grund av den trådlösa bryggan, har jag förstått dig rätt då?
Har ingen NAS i dagsläget och är intresserad av en NAS i flera syften än Plex och PSM, har även kollat på denna DS214play och vad jag har läst mig till så ska den klara transcoding, iaf i lite lägra upplösning, stämmer detta eller är det någon som har erfaranhet av DS214play och PSM med transcoding?
Jag har en trådlös nätverksbrygga som sitter en vid routern och en vid TV för att slippa dra massa extra kablar, då menar du att den kommer köra trancoding på grund av den trådlösa bryggan, har jag förstått dig rätt då?
Har ingen NAS i dagsläget och är intresserad av en NAS i flera syften än Plex och PSM, har även kollat på denna DS214play och vad jag har läst mig till så ska den klara transcoding, iaf i lite lägra upplösning, stämmer detta eller är det någon som har erfaranhet av DS214play och PSM med transcoding?
Nej. Vad jag menar är att om du har Ethernet och PHT så kommer du aldrig behöva köra transcoding. Vissa kör transcoding eftersom deras wifi inte klarar av fulla bluray-rippar t.ex. Vilket för mig är helt obegripligt dumt. Varför ha fulla bluray-rippar och skala ned kvaliteten istället för att dra en 200-kronors kabel? :)
Var har du läst att DS214play klarar transcoding? Jag undrar därför jag trodde att det inte ens gick installera PMS på den. Det du läst kanske gäller transcoding med en annan app?
Nej. Vad jag menar är att om du har Ethernet och PHT så kommer du aldrig behöva köra transcoding. Vissa kör transcoding eftersom deras wifi inte klarar av fulla bluray-rippar t.ex. Vilket för mig är helt obegripligt dumt. Varför ha fulla bluray-rippar och skala ned kvaliteten istället för att dra en 200-kronors kabel? :)
Var har du läst att DS214play klarar transcoding? Jag undrar därför jag trodde att det inte ens gick installera PMS på den. Det du läst kanske gäller transcoding med en annan app?
Jag tittade i Google Docs länken du skickade där finns DS214Play med att PMS ska funkar och även enklare transcoding
NAS Type
Transcoding Support (Single Client)
Search Links
NAS Make
NAS Model
CPU Type
CPU Model
PMS Installable on NAS
Audio
SD (480p/576p)
HD (720P)
HD (1080P)
Notes
Amazon
Google
Newegg
Synology
DS214play
x86
ATOM CE5335 1.6Ghz
Yes
Yes
Yes
No
No
<a class="" href="http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2?field-keywords=Synology%20DS214play">Amazon</a>
<a class="" href="https://www.google.com/search?q=Synology%20DS214play">Google</a>
<a class="" href="http://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&DEPA=0&Description=Synology%20DS214play">Newegg</a>
Men det kanske inte stämmer så bra?
Jag tittade i Google Docs länken du skickade där finns DS214Play med att PMS ska funkar och även enklare transcoding
NAS Type Transcoding Support (Single Client) Search Links NAS Make NAS Model CPU Type CPU Model PMS Installable on NAS Audio SD (480p/576p) HD (720P) HD (1080P) Notes Amazon Google Newegg Synology DS214play x86 ATOM CE5335 1.6Ghz Yes Yes Yes No No Amazon Google Newegg
Men det kanske inte stämmer så bra?
Ah, tittade på fel rad =)
Jag skulle aldrig köpa/rekommendera en NAS med mindre än 4 bays. Såvida du inte tänker köra en separat egen backup av allt NAS-innehåll.
En vettig RAID-lösning kräver (minst) tre diskar.
Jag skulle aldrig köpa/rekommendera en NAS med mindre än 4 bays. Såvida du inte tänker köra en separat egen backup av allt NAS-innehåll.
En vettig RAID-lösning kräver (minst) tre diskar.
RAID och backup lösningar är inte den primära anledningen till att jag köper en NAS, det är endast bilder som är viktigt för mig att kunna ha en vettig backuplösning på och det klara jag med cloud ösningar.
Utan snarare vill jag underlätta för mig och familjen när det kommer att se på filmer och kunna ha dessa sparade på ett och samma ställe, samt att kunna nå dom utan att hålla på att synka ipad/telefoner/datorer ect så fort jag ska iväg ett par dagar med jobbet, men då är det kanske mer vettigt att köpa den billigaste synology NAS:en för endast lagring och investera i en lite schysstare NUC typ i5 som kör PMS?
tack för tips och ideér
... men då är det kanske mer vettigt att köpa den billigaste synology NAS:en för endast lagring och investera i en lite schysstare NUC typ i5 som kör PMS?
Japp - om du tänker visa film på t.ex. telefon eller platta, så kommer NAS:en inte hänga med.
Ha de gött änna.
Ska du ändå köpa en dator (NUC) får du nog bättre prestanda med en DAS (direktkopplad till datorn) än en NAS. Med en NAS får du dubbel kommunikation i nätverket, först från NAS till datorn, sedan från datorn ut till klienten.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.