Jag har plex i min samsung tv och PMS på min iMac late 2012, jag kör trådat och det funkar bra, är riktigt nöjd. Jag har även Plex i min iphone och iPad, funkar också bra. Mitt problem är att jag börjar få ■■■■ på lagring. Allt ligger i min iMac, där en usb disk kör TM. Ska jag köpa en större usb disk och lägga plex biblioteket där o koppla till min iMac? Eller ska man ge sig in i Nas djungeln? Eller ska man ge sig på mac mini med usb disk? Förstår att det inte kanske finns ett enkelt svar, men är själv inte så vass på nätverk, lagring osv.
Jag har plex i min samsung tv och PMS på min iMac late 2012, jag kör trådat och det funkar bra, är riktigt nöjd. Jag har även Plex i min iphone och iPad, funkar också bra. Mitt problem är att jag börjar få ■■■■ på lagring. Allt ligger i min iMac, där en usb disk kör TM. Ska jag köpa en större usb disk och lägga plex biblioteket där o koppla till min iMac? Eller ska man ge sig in i Nas djungeln? Eller ska man ge sig på mac mini med usb disk? Förstår att det inte kanske finns ett enkelt svar, men är själv inte så vass på nätverk, lagring osv.
Tack på förhand!
/Matt
Det finns de som kopplar en jäkla massa diskar till sina datorer och är nöjda med det. Själv tycker jag det låter som en enkel lösning, men väldigt ful och klumpig lösning :)
Om jag vore du skulle jag köpa ett NAS ja. Kostar mer, men man slipper ha 3-4 diskar USB-kopplade till en så snygg dator som du har =)
Vilket NAS du ska köpa beror förstås på din budget. Men ska du bara använda NAS:et som lagring, alltså fortsätta med PMS på din Mac, så kan du köpa ganska billiga lösningar och de kommer ändå passa dig. Typ denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385015
Kom ihåg att det där priset är bara för lådan. Du måste lägga till kostnaden för diskar också.
Men om du som många andra vill kunna transcoda minst en 1080P-ström på ditt NAS så måste du ha en CPU som har en passmark-poäng på minst 2000*, och lägg sedan till 1700-1800 i score per ström du vill kunna transcoda samtidigt. Så vill du transcoda en högbitrates 1080P så vill du ha en CPU på 2000, vill du transcoda två högbitrate 1080P så behöver du 3800, tre 1080P = 5600. O.s.v.
Du ska alltså vara uppmärksam på vilken CPU det är i det NAS du bestämmer dig för. Du hittar CPU:er och dess poäng här: Midrange CPU Chart och här: High End CPU Chart
* CPU passmark-poängen som krävs är förstås en estimation eftersom varje film skiljer sig åt. Nämnda poäng är den bästa estimation jag sett, och det Plex Inc. har som riktlinje. Stämmer bra för mig.
Och att skillnaden är i stort sett 4 diskar mot 2?
Direct Play: Du spelar filmerna rakt av från NAS:et utan att konvertera om filmen. Rekommenderas bara om du enbart använder PHT som klient.
Transcoding: Den process som i real-tid konverterar om filmen så enheter som ej klarar av video, ljud eller undertextformatet också kan spela upp filmen.
Bara DS214Play kan ha PMS installerat på sig (vad jag förstått) av de två du listade. Men ingen av dom klarar av transcoding. Så om du eller någon annan som ska se filmer från din PMS använder en annan klient än PHT så är det fel NAS att ha PMS installerat på sig.
Transcoding sker helt i bakgrunden, så det är inget du behöver bry dej om. Det behövs dock om du tänker köra filmen t ex på en iPhone eller iPad, så avfärda det inte bara för att du inte förstår vad det är till för :-)
Om du har byggt en PC förut så kan du t.eks ta specen i min signatur och få en bra NAS som håller å så det blir över. Men du kan också se till och omvandla ditt film bibliotek till kompatibla film format (se vilket format som fungerar på samtliga av dina enheter)
Det sista alternativet är (mycket) billigare, men kräver mer av dig
Bumpar en gammal tråd men tycker det kan passa här.
Har en Synology ds213+ och är nu dags att köpa ny tv.
Jag tänkte då att det skulle kunna vara smidigt att börja med Plex och införskaffa en Smart Tv med Plex-app (troligen en Samsung UE55H7005)
Borde det fungera att bara använda NASen som Plex server för att kunna se 1080p filmer på TV:n utan problem?
Transcoding hoppas jag att jag inte skall behöva då jag är relativt nöjd med Synologys Video Station för att se film på plattan/telefonen.
Sure, men då måste alla filmer och serier du ska se vara i det format som helt stöds av TV:n, och inte använda några undertexter som måste transcodas heller.