Startade med Plex för några veckor sedan för att se hur bra det hela fungerade jämfört med XBMC. Överlag fungerar det bra och serverdelen är faktiskt super!
MEN, varför fungerar det inte att spela ISO eller IMG filer?
Borde ju vara en utav de första funktionerna man skulle vilja få igång? De flesta som rippar sina egna DVDfilmer gör ju just en ISO för att kunna bevara menyer mm.
Det verkar ju som om det har fungerat tidigare på Plex så varför tog man i så fall bort den funktionen?
Finns det någon plan för att få igång det igen?
Utan möjlighet att spela upp ISO filer faller ju lösningen ganska platt till marken…
Det är minst sagt en svajig funktion. Vissa av minna fungerar och andra inte. Det är jag som rippat alla och med samma program. Använder jag XBMC eller PocornHour (har inte provat någon spelare som inte kunde spela upp filerna, förutom Plex…)
Plexutvecklarna sa ganska tidigt att Plex bara ska spela upp videofiler. RAR, ISO och IMG är ej videofiler. Däremot så har utvecklarna ej tagit bort stödet för ISO och IMG. Bara RAR mötte Liemannen. Vill man inte packa upp sina komprimerade (och splittade) videofiler så kan man installera en programvara som löser det åt dig.
Men nu handlade frågan om ISO och IMG. Det finns lite olika format av image-filer. Eller rättare sagt så ligger det olika filsystem i olika ISO och IMG-filer. Inte alla filsystem stöds, och tyvärr verkar det som att du valt ett filsystem som inte stöds. Jag har för mig att ISO-filer med UDF som filsystem funkar bra, men inte de med Joliet. Med reservation för att det är tvärtom
Kan du ta en snabb ■■■■ på vilket filsystem du använder i dina filer?
Det bör också tilläggas att det faktiskt helt enkelt bara handlar om en bugg också. Det bör vi få reda på då du kollat vilket filsystem du använder.
De tre som är vanligast är ISO, UDF och Joliet, om jag nu förstått det hela rätt.
Det är en ganska gammal bugg. Och eftersom mantrat är att man ej officiellt lägger så mycket krut att stödja alla olika typer av icke-videofiler så kan man nog räkna kallt med att vissa av dessa filtyper bara fungerar ifall man använder en speciell typ av dom tyvärr.
Men, men det sagt så tror jag att en fix kommer komma så småningom.