just nu har jag nästan alla mina inrippade filmer i .mkv
men jag undrar har den någon fördel om jag skulle konvertera om till .mp4?
tänkte eftersom jag bara har apple enheter hemma som jag streamar och synkar till. så kanske det sköts lättare då när det är ett filformat som dom klarar av att spela upp? plus att jag kan komma åt dom via hemmadelning med på apple tv om jag skulle vilja det när det är ett sånt format.
och en fråga till. om man konverterar en sån film. förlorar man i kvalitet då?
just nu har jag nästan alla mina inrippade filmer i .mkv
men jag undrar har den någon fördel om jag skulle konvertera om till .mp4?
tänkte eftersom jag bara har apple enheter hemma som jag streamar och synkar till. så kanske det sköts lättare då när det är ett filformat som dom klarar av att spela upp? plus att jag kan komma åt dom via hemmadelning med på apple tv om jag skulle vilja det när det är ett sånt format.
och en fråga till. om man konverterar en sån film. förlorar man i kvalitet då?
Utan tvekan så skulle det bli smidigare för dig ifall du gjorde det. Om man använder sina iOS/ATV enheter mycket för syncning och sådant så är det onekligen så.
Hur mycket kvalitet du tappar beror på hårt du komprimerar. Jag rekommenderar att du gör ett litet projekt av det. Ta en eller två filmer som du har och gör många varianter av den i olika grad av komprimering. Testa syncning och allt du vill göra med de olika versionerna du skapar. Då du gör dessa tester kommer du lära dig jäkligt mycket om hur detta funkar och vad som passar dig bäst.
PS. Kom ihåg att tänka lite framåt dock. Om du planerar att spara dina filmer ett tag framåt och du tror att du kommer använda PHT på en stor fantastisk TV... då ska du försöka tänka på komprimeringsgraden. Det är på en stor TV du ser komprimeringsartefakter mest.
The codec (i.e. XVID, H.264, etc.) that is used within the file is more important than the container (MP4/MKV).
When you sync or stream something via Plex, the container format doesn't matter (as long as Plex can understand it).
However, if the codec used is something that your playback device doesn't natively support then Plex will have to transcode (which it does on the fly, but it will affect the quality).
programmet jag har blivit tipsad om och som jag köppt via app store på macen är ju iflicks 2. nån som använt sig utan det? men det är just där som jag inte vet riktigt vilka inställningar som jag ska välja. finns en som heter itunes kompatibel. som jag tror iaf bara ändrar kontainern på filen. men sen finns det ju ett val som heter apple tv 3 eller nå sånt tror jag. som är 1080p men tänkte att om filen jag har redan är det så kanske itunes kompatibel valet endå behåller den bra kvaliten?
anänvder just nu apple tv och och skickar filmerna via ipaden. ok jag inte kollar via hemmadelning via itunes då. men jag hoppas ju i framtiden att plex kommer att finnas direkt på atv. men iallafall så har jag en projektor till en dup på 110" så storlek på bildskärm finns ju iaf redan nu =)
Utan tvekan så skulle det bli smidigare för dig ifall du gjorde det. Om man använder sina iOS/ATV enheter mycket för syncning och sådant så är det onekligen så.
Hur mycket kvalitet du tappar beror på hårt du komprimerar. Jag rekommenderar att du gör ett litet projekt av det. Ta en eller två filmer som du har och gör många varianter av den i olika grad av komprimering. Testa syncning och allt du vill göra med de olika versionerna du skapar. Då du gör dessa tester kommer du lära dig jäkligt mycket om hur detta funkar och vad som passar dig bäst.
PS. Kom ihåg att tänka lite framåt dock. Om du planerar att spara dina filmer ett tag framåt och du tror att du kommer använda PHT på en stor fantastisk TV... då ska du försöka tänka på komprimeringsgraden. Det är på en stor TV du ser komprimeringsartefakter mest.
du då atrus som är lite videofil =)
hur pass mycket kan man komprimera utan att ha kvalitetsförlust på bilden?
jag har just nu en projektor och en duk på ca 100" och ska i nya huset till och bygga ett bio rum där förhållanderna blir optimala. utan fönster och dyligt.
hur pass mycket kan man komprimera utan att ha kvalitetsförlust på bilden?
jag har just nu en projektor och en duk på ca 100" och ska i nya huset till och bygga ett bio rum där förhållanderna blir optimala. utan fönster och dyligt.
hur stora filer har du på fina filmer?
hur hårt kan man smo sagt komprimera`?
Svår fråga, men jag brukar på encodes ligga på mellan 100-150 Mb per minut film. Med en bitrate på mellan 14000-18000kbps.
Men om det är en fantastisk film och den är "svårkomprimerad" så brukar jag rippa den rakt av istället. Alltså bara remuxa hela disken.