När jag kör Plex från min laptop så ansluter den inte till min TV,

…När jag klickar på anslutnings ikonen får jag meddelandet “Inga spelare funna”…

Utveckla gärna, är du snäll. Du har Plex installerat - vart? Du har vilken klient installerat på din laptop? Du kopplar ihop denna laptop (och klient) med TV’n - hur?

Hejsan!
TACK FÖR ATT DU GER AV DIN TID…
Hoppas detta kan hjälpa dig…Jag har laddat ner Plex Media Server 1.5.6.3790 på min laptop…och castar till tv via Chromecast…noterbart är att när jag kör Plex från min mobil så fungerar tydligen uppkopplingen så att den hämtar filmer jag har på laptoppen som jag då castar till TVn…Kanske ska jag avinstallera Plex, starta om datorn och ominstallera…

Tack för mer information. En avinstallation tror jag inte behövs, baserat på det jag läst hittills. Så om jag förstått saken rätt, du har PMS installerat på din laptop. I din TV har du en Chromecast inkopplad. När du väljer Cast från din laptop (där PMS är installerat) så fungerar det inte, för den hittar inte din Chromecast. Om du väljer Cast från din mobil så fungerar det däremot - eller?

Du har helt rätt i att välja cast från en annan enhet än den som kör PMS så blir den enheten i princip som en guide/karthållare/fjärrkontroll till Chromecast. Mobilen talar om för Chromecast att PMS bor här borta på den här laptopen och du hittar hit på det här viset - kan du vara snäll och traska över dit och spela upp den.

Hur är allt ihop kopplat rent nätverksmässigt? Chromecast går på trådlöst, laptop går på ? Mobil går på samma trådlösa som Chromecast?

Hej igen…och förlåt sen respons…
Du har förstått mig rätt…både min laptop och min mobil är uppkopplad via router från Com Hem (den som man fick med abbonemanget)…till routern finns dessutom ytterliggare en laptopp ansluten och en närverksskrivare, samt då Chromcast…

Hej igen!
Någon idé till lösning?
Tack på förhand.

Nej, men det låter som om något inte stämmer rent nätverksmässigt om du får igång det på en klient men inte den andra. Är laptopen inkopplad via trådlöst eller med nätverkskabel?

Hej igen!..Laptop inkopplad trådlöst, har aldrig använt nätverkskabeln…har även försökt med att starta om routern och Cromecast…men ingen lösning…

Mycket märkligt att en utav två klienter på samma WLAN kan hitta din Chromecast. Än mer märkligt att den ena klienten uppenbarligen kan hitta den andra eftersom du kör både klient och server på samma. Jag har läst ofta om att Chromecast kan vara luriga att få igång rent nätverksmässigt, och att hålla den stabil, men inte på det här sättet.

Har du lust att testa med att koppla in laptopen med en nätverkskabel och se om det gör någon skillnad?

Hej igen Peter…
Tack för att du inte ger upp…tyvärr har jag ingen möjlighet just nu att testa med nätverkskabel…Konstigt fall måste jag säga…Har ominstallerat Chrome och Chromcast men ingen lösning…

Hej igen!!
Nu har jag testat med att ansluta till routern med nätverkskabel…ingen skillnad…
När det gäller Plex server har jag version 1.5.6.3790, och Chrome så kör jag version 69.0.3071.86 (64 bitars) och i datorn Windows 10 Home (64 bitars).

När jag försöker casta från Chrome (numera inbyggd så ingen extension krävs längre) så får jag felmeddelandet “Ingen cast destination hittades”…när jag försöker casta från Plex så får jag felmeddelandet “ingen spelare funnen”…

När det gäller virus program så kör jag Windows Defender…
…Har du någon ide??

Tack på förhand Ambjörn

Någon som har någon ide till felsökning/lösning??

Nej, jag har inget nytt att tillägga just nu. Även https://support.google.com/chromecast/answer/3249268?hl=sv pekar mot att det är något fel på nätverket. Men känns som om du redan uteslutet det.

Peter, tack…ja det verkar inte vara något fel på nätverket…Verkligen konstigt fel (men visst har det en lösning…men att finna den…)…Om jag mot förmodan finner en lösning så kommer jag att lägga in den här…