Alla mina filmer i plex har jag på en extern hårdisk förutom några hd filmer som jag skulle vilja lägga över…
men dom är över 4gb, och jag undrar om det finns något bra macprogram som man kan packa
ner dom i mindre rar filer, men också så dom går att spela i plex utan att packa upp dom så att säga.
och utan att formatera om hårdisken. tack på för hand.
Prova SimplyRAR. Har för mig ska funka.
Annars använder jag UnRarX för uppackning (med den klara inte att SKAPA Rar-arkiv).
Plex klarar precis som XBMC av att spela upp ‘rarade’ filmer on-the-fly så det ska funka.
Bästa lösningen på sikt är ju annars att formatera om disken till HFS+ (om du nu inte har behov av att, gud förbjude :), koppla in den på en Windows-burk).
... och om du måste ha Windows-kompabilitet så är det bästa att formatera den som NTFS och installera NTFS-3G på din Mac. Då kan du både läsa och skriva till NTFS diskar med din kära Mac.
Jag blev lite nyfiken själv på detta och kunde inte låta bli att kolla om SimplyRar fixade biffen 
Och visst gjorde den det.
Kryssa bara i “Split archive” under Options och sätt önskad filstorlek. Jag valde största, 100MB (user defined verkar inte funka).
Ett annat tips är att välja “Store” som Compression Method. Då görs ingen komprimering alls utan endast arkivsplitten vilket gör att det går mkt mkt fortare att skapa filerna. De flesta videoformat är ju redan så hårt komprimerade i sig så man vinner ju inte något på att komprimera dom en gång till. Däremot tar det bara extra tid…
Lycka till!
AAA.
Tack så jättemycket! Funka super bra!
/P