Total integration önskas

Imac + PS3 + Iphone + IPAD + IP-lägenhet = integraiton?
Hej experter, jag är ny på Mac sen ett par månader och kör PLEX per rekommendation av nöjda användare. Jag gillar PLEX skarpt hittills och vill nu få ut mera av alla gadgets jag äger och antagligen kommer köpa till efter era svar... Jag får PLEX att fungera skapligt men jag väljer att kontakta detta forum då jag inte får ut mkt av PLEX då det idag begränsas till kontoret (ingen tv, ingen stereo, ingen remote etc) -- vänligen använd denna tråd för att bolla idéer hur en total integration kan göras i hela lägenheten och ev även externt. Ingen begränsning finns på nyinköp av hårdvara eller mjukvara.

**Summering av Målbild**
[list]

[*]En central processorkraft i existerande Imac som står på kontoret.
[*]PLEX läser all media (film, tv-serier, musik Itunes, musik Spotify, diverse apps som SVTPLAT etc) från NASen
[*]Kontorets Imac ska ha kontaktytor mot övriga rum genom antingen LAN-uttagen (finns i alla rum) eller WLAN.
[*]PLEX styrs av 2 st Iphones (WIFI)
[/list]

**Startläge:**
[list]

[*]Modern "IP-lägenhet" med IP uttag i alla rum + router i garderob
[*]Imac i7, 8GB ram etc
[*]PS3
[*]NAS för central lagring
[*]Sony 40"
[*]2 Iphones
[*]1 IPAD
[*]INGEN stereo ännu (ska inköpas men behöver förstå kravspec från detta forum)
[*]Saknas säkert nåt, men vi börjar här.
[/list]

**Frågor:**
[list=1]

[*]Shoot med alla era tankar och idéer, för er som behöver riktning i var vi börjar föreslår jag en diskussion kring hur jag tar en signal från Imac via LAN el WLAN till tv, ev via annan hårdvara (SONOS, DVD, Mac mini (helst inte), PS3 är enligt mig inte ett option pga filmformatsprobs, men utmana gärna)
[/list]
Ready? GO!
/johan

Hej och välkommen till forumet!

Låt oss börja med grunderna. Plex kan idag bara köras på en Mac, därför behöver du idag en Mac kopplad till din TV. Det går inte på något annat sätt. Nästa år släpper LG nya varianter av sin line-up för vardagsrummet. I TV-apparaterna kommer Plex vara integrerat, och likaså i deras BluRay-spelare. Om du vill använda Plex på det sättet (du tappar skinning, men behöver ingen extra dator) så måste du inhandla något av de två jag nämnde.

I övrigt så rekommenderar jag att du använder iMacen som central Plex-maskin, och NAS:et som lagringsyta, precis som du skrev. Plex visar då upp automatiskt den centrala-Plexmaskinens filmer och TV-serier och Musik automagiskt till alla andra Plexmaskiner i nätverket.

Hej och tack -- grunderna kan definitivt behöva uppdateras, jag togs in i macvärlden genom en smärre whiplash. Dvs, rycktes in i en ny värld med en smärre nacksmärta, trots det gillar jag det och kommer att fortsätta framåt. Jag kommer att släpa i diket både en och två gånger längs vägen här så bra start med lite basics.

[list]

[*]Plex körs på Mac och Mac only, check
[*]Behöver Mac kopplad till tv - agree, på önskelistan, frågan är bara hur det ska ske?Grym match med att LG kommer med en TV med direkt anslutningsmöjlighet för Plex -- en sån TV måste jag ha. Pris, nån aning?
[/list]

Nu finns inte TVn i butiker ännu, så frågan är fortfarande öppen -- vilka lösningar finns att välja på för att nå tvn med Plex från Imacen? Ju mindre kabeldragning desto bättre. Jag läser popcorn, mac mini, etc...

Carry on...

/Johan

Alla ska vi börja någonstans, och vi hjälper gärna till så gott deet går =)

Enda sättet idag är att dra en kabel från iMacen till TV:n ifall du inte inhandlar en annan Mac som du kopplar till TV:n och använder nätverket. Om du vill använda Plex alltså.

Inga priser från LG har släppts gällande de nya apparaterna vad jag har hört eller sett.

Jag söker en pryl som kan agera konverterare från IP-kabel till HDMI typ. Inte min hemmabana detta som ni märker från frågorna, i diket redan… Men jag söker denna typ av lösning givet att lägenheten erbjuder IP-uttag i alla rum, så tar jag en IP-kabel från Imacen till väggen i kontoret så via en router får jag ut en IP-kabel precis vid tvn. Skulle vara smutt att länka ihop tvn på detta sätt och sedan styra PLEX via Iphonefjärr…

Menar om en TV kommer med stöd för plex så brukar det ju föregås av en extern pryl som gör samma sak (på ett ungefär)

No?

Spekulerar lite: Hur är det med TV-out från iPod/iPad? Då skulle det ju gå att strömma till en sådan kopplad till TV:n. Visserligen transcodat och jag vet inte riktigt hur man skulle styra den.

Det man kan hoppas på (och det ryktas om) är ju app-store till den nya appleTV. Men det är inget som är bekräftat idag och jag skulle inte hålla andan medan jag väntar på att Steve Jobs ska annonsera det heller.

Ställ en MacMini vid TV,n ljud (Optiskt digitalt) och bild (DVI till HDMI) frân den via en bra (t ex Onkyo, NAd, Denon) Surroundförstärkare till TV.

Skapa en mappstruktur pâ din NAS (jag har Filmer, Konserter, TV-serier, Dokumentärer.

Minin kan ansluta antingen via WLAN eller LAN

Enklare blir det inte.

Bortsett frân att Plex lämnar en hel del i övrigt att önska ännu beträffande MediaManager

Hej igen – tack för alla svar. Det är klart att en Mac Mini löser problematiken, men det innebär ännu en dator. Vi har redan ett antal burkar i hemmet + att jag vill inte ha en ny Mac mini för varje tv vi har. Såklart är det en bra lösning, men inte prisattraktiv eller speciellt flexibel (uppdateringar till progs etc måste man uppdatera på flera datorer mm). Hur upplever ni som har testat att ha flera macar i just mediasyfte – mac är plugnplay i många avseenden, men ett visst underhåll är det allt… (bonusfråga: kan jag ersätta min digitalbox med en macminin?)

Igår kväll surfade jag runt och funtar nu på att använda en DVI konverterare till HDMI, sen en sån här: http://teqavit.com/TTH172.html. Nu är inte prisfrågan helt perfekt här heller märker jag, men mitt problem verkar gå att lösa genom en extender… Intressant. Nån som testat liknande lösningar?

The journey continues…

/Johan

Svar på bonusfrågan: Det beror på hur du får din digital-TV. Elgato Eye-TV löser det åt dig, men de har inte stöd för DVB-C (dvs. kabelburen digital-TV som exv. Comhem). DVB-T (marksänd, dvs. Boxer) fungerar och jag tror att satellit ska fungera med. http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products.en.html

Ok, bra där – jag har Viasat genom stadsnät – funkar det, vet du?

Ingen aning. Jag antar att det är IP-TV då. Har själv ingen som helst erfarenhet av det.

yes - det stämmer IP-TV it is. Någon som har erfarenhet av det?

Jag har en Mac Mini som står i vardagsrummet till denna har jag kopplat 3 st FireWire 800 diskar 2TB vardera då Mac Minin är strömsnål så kan den alltid vara online och således en perfekt mediahubb enligt mig.

Jag har en stationär iMac 27" där jag behandlar, konverterar osv mina filmer omslag osv… jag kommer åt min Mac Mini från både iPad/iPhone via iTeleport som är ett VNC program och kan således överföra nya filmer eller göra annan åtkomst vart jag än befinner mig.

iMacen skickar över filerna via mitt nätverk har iMacen + Minin kopplade med Cat 6 kablar till en Airport Extreme och att lägga över en 4-6GB film från iMac till Mac Minins ext diskar tar bar några minuter mkt smidigt.

När jag är hemifrån kommer jag åt filmerna via Plex och Klexi apparna då vaknar Minin och filmerna rullar igång direkt.

Vill jag så kan jag se på alla filmer osv på min iMac i hemmet fast filmerna ligger på Minin.

Har testat flera konfigurationer och detta är vad jag känner bästa lösningen för mig.

Jag hade iMacen med HDMI kopplad till förstärkaren vilket lede till en del problem att iMacen har inbyggd skärm och således hänger sig ibland eller så vill inte skärmen släppa loss och man får dra ut Mini Display port till HDMI kabeln varje gång.

Dels drar dem mkt mer ström och sedan används den även som dator vilket inte känns smidigt alls.

Mediaspelare har jag också testat en hel drös, Xtreamer, HDI Dune Max alla klarar av spela upp filmer bra men gränssnittet som man är van vid som OSX användare får mig att spy samt segheten i menyer är totalt sirap jämfört med Plex/Xbmc i datorn.

MBP hade jag också som mediaspelare men samma där, först skall man koppla in massa kablar och sedan strula med att “inbyggda” skärmen skall släckas antingen genom att stänga locket = värme, för att sedan väcka den för att få upp bilden på TV.

Har även haft en NAS server närmare bestämt NetGear Ready NAS Pro… emd 12Tb diskar som körde Raid X.

Mkt snabb överföring men däremot fick jag hela tiden felkoder av read errors från diskarna, samt att NetGear själva tycker man skall ha en backup av hela sin server + gärna en extra strömförsörjning ifall strömmen går.

Denna lösning fungerar om man har för mkt pengar och har en källare där mn inte störs av grymt höga fläktar vilket i mitt fall hamnade den i städskrubb men värmen blir otrolig och sedan så skall den ju då som sagt ha extra backup för att vara säker, så mitt val föll tillbaka på Externa Hårddiskar och är mkt nöjd med detta.

Kan tilläggas att jag har 3 st externa USB diskar som aggerar backup på alla filmer också, som körs automatiskt 1 gång i veckan med Carbon Copy Cloner program som känner av och bara lägger till de filer som är tillförda. På så sätt känner jag mig säkrare och har betydligt mer pengar över och ett tystare hem :slight_smile:

Summa sum… så är nu då min Mac Mini 2010 med HDMI bästa lösningen, självklart hade jag hellre sett att nya Apple TV haft iOS och Plex 9 men så blev det ju inte och även om det kommer så lär inte 1080P fungera tillfreställande.

Fy fan vad bra svar. Tack för det, du tänker i precis samma banor som jag gör men du verkar ha öppnat de flesta alternativa dörrar redan. Jag har 234523453245 följdfrågor nu, men kommer nog att köra på din lösning ganska rakt av som det känns. Ska fundera mera på detta senare idag, men en spontan omedelbar fråga (påminner om att jag är helt ny på mac) är vilken mac mini du rekommenderar. Jag kikade på apple store och ser att det finns några alternativ, funkar slimmaste varianten?

En sak till, jag har en upcoming USA resa, så följdfrågan är om det finns några tekniska hinder med att shoppa en där -- vet du?`

Jag ska plugga på som sagt, men jag blir omedelbart nyfiken kring apparna du nämner, klexi samt övrig remote control mjukvara -- här är jag totalt novis, elaborera gärna vidare! familjen har 2 iphones och 1 Ipad incoming...

Stort tack
/Johan

Det fungerar utmärkt att köpa MacMini i USA, jag har gjort det själv.

Enda grejen är att strömkontakten måste bytas. Antingen så klipper du av den och monterar på en vanlig svensk kontakt med jord, eller så köper du en 3-polig apparatsladd använder den i stället för den medföljande. En sån här:

http://www.misco.se/Archive/Images/Products/elements/kablar_adaptrar/2341/2341_stor.jpg

Kul om man kan hjälpa någon :)
För mig har det kostat onödiga pengar att behöva testa runt olika lösningar då man inte alltid får bra svar eller hjälp med olika lösningar, däremot har jag vunnit en hel del lärorika medel som man bär med sig.
Den billigaste Mac Minin fungerar perfekt, monter in extra 2GB sedan är det komplett. Detta gör man väldigt enkelt själv!
Vad gäller äldre Mac Mini (har jag också haft) så kör de Mini Displayport om man inte går ännu längre tillbaka, dock får man sämre grafikkort och behöver en Mini Displayport till HDMI adapter som i flesta fall också kan strula, så mitt råd om du har kan och vill lägga ut slantarna gå på nya Mac Minin med HDMI så slipper du några som helst krångel.
Man får så mkt tillbaka.
Jag rippade in hela min filmsamling DVD 400+ skivor till datorn med programet Ripit, men gjorde allt till .iso med menyer och allt, det är en av Plex 9 problem att det hackar i .iso filer och man kan inte streama dessa till iOS enheterna, så jag har gjort nu om alla filmer till .mkv med programet MakeMKV, tar bara ngn minut där kan man också välja bort onödiga texter som spanska och språk man inte vill ha med, jag kör bara DD alt DTS om det finns med samt svensk text, dessa bränns inte in i filen och kan således ändras slås på, stängas av osv.
BluRay filmer är oftast i .mkv format också och Plex älskar .mkv :) sedan finns ju accelerator för just h.264 i .mkv + att iOS enheterna strömmar detta perfekt.

Hallå igen, tillbaka här igen efter att ha varit på resande fot ett tag. Shoppade på mig en mac mini samt en ipad på resorna. Tänk att jag för några månader sedan inte hade tanken på att köpa mac -- nu har vi 2 iphones, 1 ipad, 1 iMac + 1 mac mini. Well,well.

Började sätta upp minin igår, körde på med plex 9 direkt. Snyggare o nyare tänkte jag. Fick besk medicin då jag för sent upptäckte att 9an inte tar rar filer. Bara att avinstallera och jobba in 8an igen. Där är jag nu -- problem börjar dyka upp då jag inte förstår varför min iMac med Plex 8 kan läsa in alla tv-serier medan Plex 8an på mac minin bara får in vissa. Dvs jag får bara upp namnet på serien, inga episoder. Detta brukar vanligtvis sitta i namnstandarden. I detta fall visar ju iMacen rätt filer, så jag gissar att det är något tilläggsprog eller nåt jag missar att installera på minin, vad tror ni experter?

Sedan, givet att jag har en mini nu, som snurrar mot tv:n skulle det vara kanon med ett vasst remote prog till både iphone samt ipad -- vilket föreslås? Kikade på plex appen men den verkar rikta sig mot plex 9, no?

Rappa svar önskas, det brinner i knutarna nu ;-)

/Johan

Tog du bort de två mapparna i "Application Support" som du måste göra då du går tillbaka till 0.8.5?

Förresten, testade du TranspRAR (eller vad det nu heter) för 0.9? Det möjliggör att köra RAR-filmer i 0.9.

Tjenare, du har bra koll - nej tog inte bort dem. Det blir att testa det ikväll. Sen ser ju 0.9 vassare ut och jag skulle hellre gå med den men då kräver jag RAR stöd, kankse TranspRAR -- nån som testat det och kan ge en guide/recension?

/Johan

Hundratals glada kör med TranspRAR, läs mer i denna tråden: http://forums.plexapp.com/index.php/topic/17211-transprar-rar-workaround-for-plex-9/
Det finns fortfarande buggar, men det ska vara hyfsat stabilt faktiskt.