Jag har nyligen införskaffat mig en fin dyr NAS som jag installerat Plex media server på.
Som Topic'en säger handlar det om en [Qnap TS-269 Pro](http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=822&c=351&sc=513&t=521&n=12475). Installationen gick vägen utan något problem och den fungerar som den ska.
Problemet jag har dock är att den insisterar att konvertera alla mina filmer innan den skickar iväg signalen till mig när jag vill titta på min Android mobil (Galaxy S3) eller via webbläsaren.
Jag har försökt länge hitta det bästa sättet för mig att strömma filmer från min Qnap till min mobil var jag än är så lagg fritt som möjligt med högsta kvalitén jag kan få ut.
Lättare sagt än gjort. Om jag vill spela upp en film så lägger sig CPUn i Qnapen på högsta varv och kämpar hårt för att konvertera filmen innan den skickar den vidare till mig. Det slutar med att filmen tar en evighet att starta och den stannar upp varannan sekund för att buffra vidare. Och undertexter kommer inte med heller!
Jag har prövat olika lösningar. Det bästa sättet just nu för mig om jag vill kolla på film okomprimerat är att starta upp en file browser som kopplar upp sig till min Qnap via FTP och sedan spela upp filmen med MX Player (en app) i mobilen. Men alla filmer som är 1080p laggar vid uppspelningen eftersom trafiken är för hög och telefonen i sig inte klarar av den höga upplösningen/kvaliten.
Det är därför jag är här. Jag vill lyckas ställa in min Plex server på bästa sätt så den komprimerar tillräckligt mycket för att kunna strömma högupplösta filmer utan att det ska ta en evighet, med bra kvalite till min mobil.
Om filmen är liten nog att kunna spelas upp utan konvertering vill jag att den ska strömma direkt.
Jag hoppas jag lyckades förklara tillräckligt bra vad mitt problem är och vad jag är ute efter. Tidigare ägde jag en iPhone och använde mig av video strömmings appen "Air Video". Men detta var innan jag ägde en x86 Qnap så jag var alltid tvungen att lämna datorn på hemma så den kunde konvertera filmerna åt mig och sedan strömma dom till mig på mobilen.
edit: Hittat ett annat problem. Vissa videos spelas upp utan problem på datorns webläsare men i android appen får jag bara ljud och ingen bild. Codec issue?
Det fungerar helt enkelt så att om klientens (uppspelningsenhetens) inbyggda uppspelningsfunktion stödjer formatet, så måste PMS transcoda (konvertera) om filen. Så om du inte vill att NAS:et ska göra det så måste dina filer vara i en container som stödjs, och både video och audio codecen måste stödjas. Alltså måste du ta reda på vad din telefon klarar att spela upp.
Plex-klienten på din enhet (i ditt fall Samsung Galaxy S3) berättar för PMS vad den klarar av nativt. Vad den berättar till PMS kan du se i loggarna då du kopplar upp dig med enheten och försöker spela upp en film. Öppna upp Plex Media Server.log som finns på ditt NAS och kolla i logen medan du kopplar upp dig och drar igång en film.
Om du inte förstår vad du läser så kan vi försöka tyda det tillsammans. Stäng av PMS och starta upp den igen (för att tömma loggen) och koppla sedan upp dig med din Galaxy och dra igång en film i någon sekund. Stäng sedan av filmen och ladda direkt upp loggen hit.