Jag har det lite jiddrigt här med min PMS (version 0.9.7.28.33-f80a4a2) och skulle vara EVIGT tacksam för hjälp med detta eftersom jag håller på att bli galen.
Jag har en sektion i PMS som heter "Serier". Den sektionen har jag tilldelat tre olika mappar som finns på tre olika diskar. Än så länge inga problem, men när jag flyttar en fil/mapp med filer från en mapp till den annan (till en av de som redan är tilldelade sektionen) så fattar inte PMS det utan skickar bara det flyttade materialet till "Trash". Klickar jag på info så står den gamla sökvägen med röd text, och något i stil med att filen inte kan hittas. PMS känner alltså inte av att filen/mappen med filer har flyttats.
Varför detta? Jag har ju i inställningarna kryssat i Uppdatera mitt bibliotek automatiskt (Ditt bibliotek kommer att uppdateras automatiskt när ändringar i biblioteksmapparna upptäcks), vilket jag trodde var inställningen för att slippa precis det problemet jag nu har. För säkerhetsskull har jag även kryssat i Uppdatera mitt bibliotek regelbundet och valt "dagligen" som Intervall för biblioteksuppdatering.
Varför kan man ens välja att uppdatera sitt bibliotek BÅDE "automatiskt", "dagligen" OCH "regelbundet" på samma gång?
Den flyttade filen/mappen med filer hittas inte heller efter en manuell uppdatering av materialet i PMS. Jag vill inte behöva radera en sektion eller delar av en sektion och lägga till på nytt, för jag har spenderat DAGAR med att ställa in alla sektioner med titlar, info, bilder m.m. Jag vill helt enkelt bara kunna flytta en fil från en disk till en annan, och att PMS ska förstå ATT och VART filen har flyttats.
Är det jag som är efterbliven och har missat något eller vad är det står på må tro?
Personligen så gillar jag inte automatiska uppdateringar då jag vill ha kontroll på när o hur... då vet jag att inget uppdateras innan jag är färdig med redigeringen.... kör uppdatering manuellt (det 'kostar' 3 musklick)
Flyttar visserligen inte filer mellan mappar i Plex, men tar bort o lägger till ganska ofta...(i stort sett dagligen).. och har inga problem....
Kolla så att 'Töm papperskorgen efter varje sökning' är ibockad .... (vet inte om det hjälper.. men så har jag det)
Det där fungerar ju inte riktigt. Sektionen har tre tilldelade mappar. Om jag tar bort en av dem från sektionen efter att något har flyttats från den så försvinner ju allt annat i den mappen från sektionen. Och det står något om att göra "Deep scan". Gör jag en "djup genomsökning" så sabbas väl hela sektionen då titlar, bilder, beskrivningar etc laddas om på nytt och ersätter det jag suttit i dagar och fixat med?
För att vara tydlig:
<strong><span>Move the media files to a new location</span></strong>
You might have installed a NAS or want to re-name or move the media files for some special reason. To do this:
If you're installing a NAS, create and mount the Shares on the Plex Media Server computer (Jag ska inte installera en NAS, utan bara flytta filer från en location till en annan. Båda locations är redan tilldelade sektionen i fråga eftersom de används)
Ensure that the "Empty trash automatically after every scan" option is not enabled in your Plex Media Server Preferences (Det är och har alltid varit avmarkerat)
Move the media files to their new location (Det har jag gjort)
Open the Media Manager, select the Section for which you moved content, then choose Edit Section (PMS (Media Manager) var öppnat och igång redan innan och under tiden då jag flyttade innehållet, men jag stänger ned och öppnar igen)
Add the new content location as a source, while also keeping the old (but now empty of content) location (Locationen har varit tillagd hela tiden eftersom den användes redan innan jag flyttade ett par filer till den)
Choose Update Section and Plex should scan, find the content at the new location, and update its information (Jag vet inte riktigt vad som menas med "update its information", men jag vill ENDAST att PMS ska förstå att innehållet har flyttats. Jag vill inte att den ska uppdatera någon annan information om innehållet)
(Some users may need to do a Deep Scan. If you see the /!\ indicators over the media posters, Option/Alt-click theRefresh button in the Media Manager window) (Laddas inte information om innehållet om på nytt om man gör detta? Det vill jag inte. Jag vill att informationen om innehållet i PMS ska vara helt oförändrat.)
Verify that content works from the new location (Det fungerar inte från dess nya location)
Select the section in your Media Manager again, Edit Section, and remove the old source location (Det kan jag inte göra eftersom en en massa annat innehåll i PMS finns på den locationen.)
Personligen så gillar jag inte automatiska uppdateringar då jag vill ha kontroll på när o hur... då vet jag att inget uppdateras innan jag är färdig med redigeringen.... kör uppdatering manuellt (det 'kostar' 3 musklick)
Flyttar visserligen inte filer mellan mappar i Plex, men tar bort o lägger till ganska ofta...(i stort sett dagligen).. och har inga problem....
Kolla så att 'Töm papperskorgen efter varje sökning' är ibockad .... (vet inte om det hjälper.. men så har jag det)
Nej det är bäst och känns säkrast att uppdatera själv håller jag med om, men det är bara under inställningen där man kan välja att uppdatera automatiskt som det står något om "ändringar i biblioteksmappar", så jag provade klicka i allt för att på något sätt få filernas sökvägar att uppdateras. Om du ser den bifogade bilden i huvudinlägget ser du att det ser ut som tre helt skilda inställningar, även fast de verkar gälla samma sak. Varför inte bara ha en inställning där man kan välja ett eller två alternativ? Varför kunna välja alla samtidigt? Varför kunna välja att uppdatera både "dagligen" OCH "regelbundet" när den ändå gör det "automatiskt" om man vill det?
Har själv inte heller något problem med att lägga till och ta bort innehåll i PMS. Det enda jag har problem med är att få PMS att förstå att en del redan tillagt innehåll nu har en annan sökväg till dess filer.
Nej, om det hade varit ibockat så hade ju allt innehåll vars filer jag flyttat på raderats. Jag vill inte radera något från PMS. Jag vill att PMS ska förstå att en viss serie nu inte längre ligger i en viss mapp (som är och hela tiden har varit tilldelad sektionen), utan har flyttats till en annan mapp (som också är och hela tiden har varit tilldelad sektionen).