När jag lägger till filmer i den mappen jag har valt i Plex så missar den vissa filmer och jag blir tvungen att ta bort hela biblioteket och läsa in det på nytt!??
Någon som känner igen detta problemet?
Ytterligare ett problem! Det går inte ta bort en film från biblioteket utan den visas fortfarande när jag startar Plex.
Edit: Har löst ett av problemen, med att filmerna inte försvinner Mediaserver/Preferences/Library/ Kryssa “Empty trash automatically after every scan”
Så om jag förstod dig rätt så är det problemet som är kvar att PMS inte hittar filmer som du lägger i mappen?
Om det nu är så, vad heter filmerna exakt, och hur ser mappstrukturen ut?
Jag lyckades lösa även detta problemet, och precis som du nämner så verkar det vara filnamnet som är problemet!?
Filmen hette:
MAPP: Tru.Calling.S02E05-E06.SWESUB.DVDRip.XviD-aka
FIL1: Tru.Calling.S02E05.SWESUB.DVDRip.XviD-aka.avi
FIL2: Tru.Calling.S02E06.SWESUB.DVDRip.XviD-aka.avi
Döpte om till:
MAPP: Tru Calling
FIL1: Tru.Calling.2010.SWESUB.AC3.DVDRip.XviD.CD01.avi
FIL2: Tru.Calling.2010.SWESUB.AC3.DVDRip.XviD.CD02.avi
Detta löste problemet, frågan är varför det inte fungerade som det var från början!? Ja menar man vill ju helst bara slå på nedladdning av dom filmerna man vill se, och när man kommer hem på kvällen är det bara att slå slå på tv´n och börja kolla.
Visserligen kan jag ju lösa detta med något script som byter namn på filerna, dock måste jag ju veta hur filnamnen ska se ut för att det ska fungera optimalt.
EDIT: Min mappstruktur ser ut så här FILMER/FILMENSNAMN/FILMENSNAMN.AVI
EDIT2: Kan även passa på att fråga en fråga om lagring, jag såg nämligen att du har en NAS oxå.
Jag funderar på att flytta över mina filmer till min NETGEAR READYNAS 2TBx2 , har denna kopplad via nätverket och trådat till min Mac Mini. Det jag funderar lite på är om det är stor risk att jag kommer få problem med streamingen om jag samtidigt laddar ner filmer på min Macbook. Jag har en Linksys WRT54GL Router.
Har du någon kvalificerad gissning om det kommer funka eller inte!?
Well, tyvärr är Plex en programvara och inte en människa. Fast det är inte heller rättvis jämförelse, för jag som människa hade gjort samma misstag som Plex gjorde. Kolla på din gamla namngivning och jämför den med den nya. Jag tror fler än mig hade sagt "Men det där är ju en TV-serie och inte en film". Det där gamla filnamnet innehåller S02E05, vilket i mänskligt språk betyder "Season 2, Episode 5".
Jag tror din router kommer klara av det galant. En nedladdning via en torrent-tjänstKAN ställa till problem OM det är många som du laddar hem ifrån. Vissa routrar klarar inte av huntratals samtidiga trådar. Men jag skulle säga att det är osannolikt att det skulle strula, men inte omöjligt.
Ja du har helt rätt, det är ju en tv-serie =)
Jag ska göra ett test under morgondagen med att streama ifrån nas´en samtidigt som jag kör utorrent.
Måste säga att jag är grymt nöjd med Plex, vart framför man synpunkter till programmerarna?
Jag tänker specifikt på en liten sak som är irriterande. När man öppnar inställningar och går djupare i "trädet" och sedan vill backa tillbaka ett steg så kommer man ut till starten. Hmm mycket dåligt förklarat av mig men jag tror du förstår vad jag menar
/Mvh Daniel
EDIT: Kom på att jag har ett skumt problem till, om jag pausar filmen och går ifrån en stund så blir det otroligt lågt ljud när jag startar. Lösningen på detta har hittills varit att helt enkelt "starta om" filmen.
är detta något vanligt problem?
Beror på vad du vill framföra :) Vill du ge förbättringsförslag så råder jag dig att skapa en tråd i "Feature Request" subforumet som du hittar i huvudforumet. Just den grejen dock tvivlar jag starkt på att det kommer lösas då det är en skin-bugg/feature som funnits från början och grundar sig i grundtänket för skinnet. Det är såkallade "blades" och det är tänkt att det ska vara så. Jag har stört mig på det också och det är framfört till utvecklarna. Jag tror personligen att MediaStream-skinnet inte kommer vara default-skinnet i framtiden. Jag tror dom kommer göra ett nytt fräschare i framtiden.
Jag tycker du ska ladda hem "Preen" och titta på lite alternativa skin. Jag tycker framförallt du ska kolla på "RetroPlex" som är ett väldigt bra skin som jag tycker är överlägset MediaStream. Jag använder RetroPlex på heltid nu.
Gällande din ljud-bugg. Nja, det är inget jag hört talas om tidigare tyvärr. Händer det på alla filmer och tv-serier eller bara vissa?
Tack för tipset om dom alternativa skins´en, ska kika lite på det. Retroplex ser riktigt trevligt ut faktiskt =)
Nej det här med ljudet händer bara ibland och det är väl inte hela världen, det går ju trots allt snabbt att backa ut och starta igen.
Hejsan
Jag vet inte om detta är rätt topic men den började iallafall med mina problem, nämligen att PMS inte hittar filmer som ligger i mappar, ändast .mkv, .avi typ. Problemet var att de filmer som var uppdelande i 2-3 .avi ändast spelades till hälften, alltså bara …dvd01.avi men inte dvd02.avi. Jag omorganiserade på NASen och skapade foldrar för varje film som hade flera än en fil med resultat att då hittade PMS ändast film filer men inte filmer i mappar. Provade att göra force update, ingen skillnad. Mappstrukturen ser ut så här: /Filmer/A Fistful of dollars (1964)/A Fistful Of Dollars (1964).CD01.avi samt /Filmer/A Fistful of dollars (1964)/A Fistful Of Dollars (1964).CD02.avi
Har provat alla möjliga varianter men inte lyckats.
Några förslag?
Jag *tror* inte CD01 och CD02 är korrekt namngivning. Enligt Wikin så ska kan man göra så här för en film då man ska stacka:
Pt1, Pt 2 **eller** Part1, Part2 **eller** CD1, CD2 **eller** DVD1, DVD2
Efter att du ändrat namnet till t.ex. CD1 och CD2, gör en "Deep Scan" (Option -klicka på den runda pilen nere till höger i din filmsektion i PMM). Funkar det ändå inte i Plex.app på din Mac, ladda upp din Plex Media Scanner.log som en attachment till denna post. Glöm inte att ändra till .txt på slutet av loggen annars kan du inte attacha filen.
Hej Atrus
Tyvärr gjorde detta ingen skillnad. Deep Scan görs med Shift klick va?
Var hittar jag Plex Media Scanner.log?
Tack för hjälpen!
Nej, Deep Scan är Option-klick. http://wiki.plexapp.com/index.php/PlexNine_PMS_MediaManager#Manually_Refreshing_Sections
Plex Media Scanner.log hittar du i /etc/logs om jag inte minns helt fel.
Återupptar tråden, då jag har liknande problem med att uppdatera biblioteket i Plex.
Har några filmer i min “film-mapp”. Dessa syns, och fungerar fint i Plex.
Nu la jag in en “ny” film: Scream.2.1997.720p.mkv med tillhörande sub-text.
Jag kör ingen direkt mappstruktur, utan alla filmer (med eventuella sub-texter) ligger i samma mapp.
Problemet är att Plex inte lägger upp den i PMM när jag uppdaterar. Har även provat Deep-Scan, men det hjälpte inte.
Fotnot: Disken där alla filmer ligger på, är en extern 1.5TB WD som är inkopplad via min Router (Linksys E3000). Ser allt i Finder och kan även starta filmen va VLC…
EDIT: Jag testade att göra en mapp som heter “Scream”, och la in filen/filmen där. DÅ hoppade filmen upp i PMM. Skumt… Alla andra filer/filmer som ligger i “roten” syns ju i PMM, men inte DEN. Jo, nu, när jag skapade mappen…
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.