Är inte så haj på det tekniska men har kört Plex på min Mac Mini ett par år och gillar det skarpt. Nu med Plex iOS väcks ju inte helt otippat tanken om ett helt mobilt Plex. Alltså skulle det vara möjligt att köra PMS från en server så att man slapp ha sin Mac igång när man tittar på IPhone/iPad? Man skulle dessutom kunna dela på Mediabiblioteket med vänner i så fall. Vore himla gött…
Absolut. Beror ju förstås på vilket server-operativsystem du tänker installera PMS. Vad har du för server?
Har ingen server i dagsläget utan det var mer ett hypotetiskt resonemang. Men du menar alltså att det är görligt? Vilket server-operativsystem är det som krävs i så fall?
PMS finns till de flesta OS:en som är populära idag, men dom har kommit olika långt i utvecklingen. Längst har Macen kommit, sedan Windows och just efter det Linux. Men det finns för alla tre. Dessa Linux-varianter har en version av PMS som fungerar: Ubuntu, Slackware, och ReadyNAS. Men finns även en variant för Synologys NAS-burkar (osäker vad dom kör för Linux-variant på den).
Vågar man fråga varför du hellre vill ha igång en fet strömslukande server istället för den strömsnåla Mac Minin? :)
Ja man är ju inget tekniskt geni som sagt. Tänkte att man skulle ha Plex åtkomligt 24/7 tillgängligt för flera användare över internet och att en server var den bästa lösningen för det. Men det kanske går att åstadkomma samma upplägg med en Mac mini med? Tänker mig att man kortar ner livslängden på datorn om den alltid står och surrar, det går ju liksom inte att köra Plex med datorn i viloläge heller…
Jag förstår hur du tänker. Men livslängden på en Mac Mini är längre än 3 år (i snitt) oberoende hur mycket du kör. Och har du en Mini som är äldre en 3 år så kommer du vilja köpa nytt hur som helst =)
Och pengarna du tjänat på elräkningen är samma som du köper en ny Mac Mini för (jaja, lite väl överdrivet jag vet, men ändå) ;)
Gällande att dina polare ska kunna komma åt ditt bibliotek så förstår jag vad du menar. Men sitt still i båten en stund till, jag tror det kommer komma en smutt lösning på det...
Låter spännande. Får se vad som händer framöver då.
Lånar tråden lite, för den liknar min frågeställning…
Jag kör idag mitt Plexande från vår macbook. Alla filer ligger där också.
I vår maskinpark finns för närvarande även en Time Capsule som har en extern hårddisk kopplat till sig via USB, samt IPhone.
Eventuellt kommer det en Apple TV eller Mac mini inom kort… eller både och.
Jag undrar om man istället skulle kunna använda externa hårddisken för att lagra alla fler på för att sedan streama till valfri enhet?
Är det möjligt så skulle jag gärna vilja ha någon bra info på hur. Kanske finns en bra instruktion någonstans som kan länkas i så fall.
Tack så länge!
Kör du PLEX måste din PMS ligga någonstans, och streama till dina klienter. Att använda en Macmini för det borde funka fint. Och du kan ha dina filmer på en TimeCapsule, bara du mountar den disken på din Macmini.
Man måste alltså ha en "dator" igång för att sköta programmet (PMS) om jag förstått dig rätt eller ?!
Jag trodde att man kanske skulle kunna klara sig utan, och använda TC:n med sin externa hårddisk som ändå står igång 24/7.
Nej, PLEX bygger på server/klient, och för att streama till klienten måste du ha en server igång. Filmerna däremot behöver inte ligga på servern, men måste vara tillgängliga för servern förstås, via t ex en TC eller en NAS. Jag själv kör på en Drobo med FW800. XBMC klarar sej utan en serverdel, men den kan jag inget om.
För att bygga på lite mer vad Kenjon helt korrekt berättade för dig: Det finns en linux-klient som man kan installera på lite olika NAS-burkar ja, men Apple har helt låst möjligheten att köra applikationer på en Time Capsule. Den har för övrigt alldeles för lågt klockad CPU för att stödja transcoding också, så TC:n vore i slutändan en ganska dålig servermaskin.
hej jag har min pms på en qnap 459+ men när jag lägger till ala mina filmer drån qnapen så vill plex ej ta bort filmer som jag raderar på qnapen .vet någon hur man kan göra fast jag kör uppdatera så ligger dom kvar
sen är det en film som inte vill funka i senaste plex som jag har på qnapen .men kör jag gamla plex så funkar filmen
denna version på qnapen har jag plex 0.9.3.5_b3
Töm papperskorgen i plex media manager. kan vara så att den nya versionen inte har stöd för filen. En god tanke är att undersöka i forumet om det nämns något om problem med att spela upp den fil-typen.
tackar men saken är jag har 200 filmer som är samma format iso
samma film funkar på den gamla plex ver.0.9.3.4
Se denna tråd:
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/36570-iso-img-filer/
Grabbarna i den här [tråden](http://forums.plexapp.com/index.php/topic/34891-what-is-the-best-nas-for-hosting-plex/page__view__findpost__p__228066) dömer ut MacMini.
Min windows server är för klen för att köra PMS så jag måste köpa något nytt. Har kört Mac i ca 2 år o älskar den. Kan inget om linux. Är det bökigt att sparka igång en NAS, är verkligen en MacMini ett så dåligt alternativ som dom anser i den länkade tråden.
Hur är det man transcoding på NAS? Har apple TV, iPad o iPhone så transcoding antar jag är ett måste.
Är det så att PMS inst. på Mac Mini plus NAS är rätt svar?
Eller finns det NAS med tillräcklig CPU & Minne för att klara transcoding?
edit:[inlägg in den andra tråden](http://forums.plexapp.com/index.php/topic/34891-what-is-the-best-nas-for-hosting-plex/page__view__findpost__p__243772)
Allt beror på vad du är beredd att lägga ut pengar på.
Absolut bästa lösningen är att ha en fet rackmonterad quadCore-server som PMS-server och ett NAS som du hookar upp till från PMS-servern. Men jag gissar att du inte är gjord av pengar och därför även vill faktorera in pris i denna ekvation. :)
Det finns NAS-maskiner idag som är extremt kompetenta. De är i stort sett servrar med inbyggd NAS-funktionalitet. Jag funderar starkt på att bygga ihop en unRaid-lösning. inte speciellt billigt, men extremt kompetent. http://lime-technology.com/
Jag har i flera år kört min Mac Mini som både server och klient. Fungerar väldigt väl, men då har jag ju också ett Synology-NAS (tyvärr ingen Intel-CPU i den så jag kan inte köra PMS på den) som NAS vilket innebär att jag inte behöver koppla upp en massa diskar till Mac Minin. Anledningen till att jag kommer gå den vägen är att jag i framtiden vill se till att så få maskiner som möjligt behöver vara igång 24/7. Men fram till dess så får priset styra, och eftersom jag redan har en massa burkar så är det ingen extrakostnad för mig.
Tack för ditt svar!
Det blir denna lösning för mig. En DS1512+ med PMS. Jag vill helst ha Blue-ray och HDTV rips i 1080p resten i 720p. Jag vet att NASen inte fixar transcoding av 1080p med jag hoppas o tror att det löser sig med en ATV3. Har inte hunnit testat att köra med flera klienter men om detta visar sig vara en flaskhals så överväger jag att köra en PMS på en Mac kopplad till NASen.
Jag använder inte NASen bara för Plex utan även för musik (typ spotify), foton, Cloud (typ dropbox) och Time Machine backup. Alt. med att koppla på X antal externa HDD känns inte som en bra lösning. Självklart vill man hålla nere watt förbrukningen på en 24/7 lösning
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.