Samsung och PMS

Problem med att hitta PMS
Hej
Installerade pms i dag men Min samsung tv hittar inte min PMS som jag har på min pc!
Någon som har några tips hur jag ska göra??

Tack på förhand

Omöjligt att svara på efter din beskrivning. Ligger de på samma logiska nätverk? Har du nätverkskontakt med din TV? Kan du pinga både din TV och PMS? Hittar någon annan klient din PMS?

Oki. Är inte så insatt i det här med nätverk.

Båda är anslutna mot samma modem. (Bredbandsbolaget)

Tvn trådlöst och pc är ansluten med kabel.

Min tv borde väl ha nätverkskontakt då jag kan använda andra appar mm?

Har inte provat pinga . Har inte provat med någon annan klient…

Trodde bara att det skulle vara att installera och köra :slight_smile:

Bredbandsbolaget är lite speciella… där får du flera “skarpa” IPnummer.

Har du en router kopplad till ditt modem, eller är TVn och datorn kopplade direkt till modemet?

Om din TV och dator ligger i samma logiska LAN (har IPasdresser på t ex 192.168.x.x), så brukar det väldigt sällan vara problem. Bara att installera och köra. Så frågan är vad du har som gör att det inte funkar. Därför behöver du ta reda på om du har en router, vilka IPnummer dina burkar har, om de kan pinga varandra etc.

Okej.

Båda datorerna är på samma nät. har ingen router bara modemet. mina ip är 85.228.35.X/ jag har pingat tv och det gå.

nu ser jag att PMS dycker upp på tv där man väljer TV/HDMI/samsung all share mm fast själva Plex appen hittar den inte…

Nu är ju inte jag någon form av proffs inom ämnet, men en rekommendation är att köpa en router, som du kopplar in efter modemet, så att alla dina enheter får ett internt IP nummer.

Det IP nummret du skriver här är ett externt IP nummer, kanske därför du får problem?

Helt rätt, en router tror jag helt löser dina problem. AppleExtreme eller ASUS RT556U (eller vad den nu heter) är bra routrar.

Oki. Har kollat lite på asus rt-n56u förut, kan man köra plex dlan på den? Eller måste jag köra PMS från pc

Mja, alltså asus rt-n56u är en router, dvs den har inget OS eller något liknande som du kan installera PMS på.

Så om du kör PMS på din PC, koppla den till routern, sen kopplar du TVn till routern den med, så kommer du få 2 stycken interna IP nummer och därmed kommer din PMC

att kommunicera lättare och bättre med PMS. Det bästa är om du konfigurerar din PC och TV till att ha statiska IP nummer, dvs fasta IP adresser. Detta gör du inte i routern

utan i inställningar för nätverkskorten, på både PC och TV.

Glöm inte installera PMC på TVn :wink:

Ska prova med en router som jag får låna i kväll.

Fick igång det idag när jag kopplade in en router!

Tack för hjälpen!

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.