Jag använder Plex-klienterna på iMac, MacBook Air och iPhone. Servern ligger på iMac:en, plus att jag och en vän delar våra servrar med varandra.
Skulle någon kunna vara skyst och förklara skillnaden mellan “Direct Stream” och “Direct Play” för mig? Som jag förstår det så spelas filer upp utan att “transcodas” när man har valt/aktiverat “Direct Play”, OM nu filen i fråga går att spela upp ren på den enheten man för tillfället använder. Men vad gör då “Direct Stream”? I vilket fall skulle man vilja stänga av båda dessa eller en av dem? Känner mig vilsen. Har läst på i Plex-hjälpen, men behöver en mänsklig och svensk förklaring för att få den där sista nöten att falla ned i skålen.
Tack!
Om jag nu inte minns fel så är det så här:
"Direct Play": Filmen skickas som den är till klienten och den spelas upp. Containern och codecen måste alltså stödjas på enheten som klienten ligger på.
"Direct stream": Ifall din klient ligger på en enhet som inte kan spela upp den container filmen ligger i, men codecen stödjs, så kommer PMS att remuxa filen till en container som enheten stödjer.
"Transcode": Codecen stödjs ej, så PMS måste göra om filmen helt till en codec som stödjs.
Direct Play innebär helt enkelt att PMS-datorn inte behöver göra något förutom att skicka iväg filen.
Direct stream innebär att den måste packa om den. Det är en lätt uppgift för nästan vilken dator som helst, men förstås tyngre än att inte göra något.
Transcode: Tung uppgift för PMS-datorn, förstås lite beroende på hur stor filmen är. Men genrellt krävs en ok processor.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.