svarta tomrum under och över filmen

en enkel fråga. varför har en del filmer svarta ränder uppe och nere fast än det är 1080p filmer? borde inte sådana filmer fylla hela skärmen på en 1080p tv då? bara vissa som gör det har jag märkt. någon som kan förklara lite snabbt varför det är så =)

en enkel fråga. varför har en del filmer svarta ränder uppe och nere fast än det är 1080p filmer? borde inte sådana filmer fylla hela skärmen på en 1080p tv då? bara vissa som gör det har jag märkt. någon som kan förklara lite snabbt varför det är så =)

Hejsan ifron hinsidan

Det beror på "bildförhållandet" är förhållandet mellan höjd och bredd på din film, och är därför beroende av filmen spelas.

Denna information är i den individuella filmen

Vissa spelare kan justera detta, men resultatet är enligt min mening inte vacker

Hilsna

Tommy

jo men finns det liksom ingen standard? eftersom dagens tv apparater stödjer väll att man kan se på 1920*1080 eller vad är höjden? i stället för 1920*800 som många är?

är detta något man kan välja själv om man skulle rippa in egna bluray filmer? eller är det redan ett bestämt format när filmen släppts?

jo men finns det liksom ingen standard? eftersom dagens tv apparater stödjer väll att man kan se på 1920*1080 eller vad är höjden? i stället för 1920*800 som många är?

är detta något man kan välja själv om man skulle rippa in egna bluray filmer? eller är det redan ett bestämt format när filmen släppts?

Ja, det finns många normer, men du har en film som är gjord för att visas på bio, är detta typiskt i ett format som inte kan visas TV. och måste därför konverteras till ett annat format, och om du vill behålla förhållandet mellan höjd och bredd, hamnar du oftast med letterbox

Du kan ändra detta med de flesta program som ripper film

/Tommy

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.