Hej alla,
jag är en helt ny användare av Plex och jag måste säga att jag är väldigt imponerad av vad jag har erfarit hittills!
Jag har försökt få igång SVT Play via Plex i min Apple Tv2 (IOS 4.2.1, tethered jailbreak). TV4 Play, Viasat Play och Headweb fungerar utan problem. På datorn fungerar SVT Play bra men på atv:n ser man bara första nivån av menyer. Väljer man någon av dessa så blir bilden bara svart. Liknande händer om jag kör Plex i min iPhone. De andra Play-kanalerna fungerar, men med SVT Play får man felmeddelandet “Problem communicating with server. Plex could not communicate with the media server. Please check that the server is running and ensure your network settings are correct, or choose a different server.” om man väljer någon av menyerna.
Är det någon som har en aning om vad jag kan ha missat, eller är det en bug i Plex-pluggen?
Det skulle vara helt fantastiskt att få igång SVT Play i Apple TVn, så om någon har minsta lilla tips om hur så är jag oerhört tacksam!
/Peter
Hej, jag har gjort lite ändringar av SVTPlay pluginet nyligen och håller på med att uppdatera det för framework 2 för Plex. Så jag kanske kan ta en ■■■■ på detta också när jag ändå är i farten.
Tråkigt nog så har jag varken en iPhone eller ATV2 så jag kommer behöva lite info från dig. Om du kan gräva fram loggar eller dylikt så hade det varit grymt.
Jag är lite osäker, men kanske är det så enkelt att Plex för iOS inte har stöd för det gamla framework som den SVTPlay version som ligger i app storen använder sig av. Det kanske nån med lite mer Plex-insikt kan berätta?
Hej och tack för snabbt svar. Jag har skickat info till dig angående loggarna.
mvh
/Peter
Jag och pgode har testat lite och det verkar som det kan ha varit nåt med framworken. Det funkar nu i alla fall
Jag har attachat filen om nån annan har samma problem. Notera dock att det är en drop rakt från mitt gitrepository för uppdateringen till framework 2. Innehållet skall ligga i plugin foldern SVT Play.bundle
Ett problem kvarstår dock och det är att kvalitetsval inte funkar ännu. Det är nåt som står på min lista att fixa innan jag ber plexsnubbarna att ta mina ändringar. Det är ju lite av ett större problem på iPhone där man kanske sitter på 3G kopplingar alltsom oftast.
Nåja… om nån är intressrad så ligger min gitbranch på: https://github.com/Coi-l/SVT-Play.bundle/tree/fw1 (den heter fw1 fast skall bli för fw2… fråga inte )
Coil,
Hur gör man för att ladda ner själva bundle-filen från git?
/Per
Klicka på “Downloads” och välj Zip-filen. Den kommer då packas upp automatiskt av OSX. Döp om den nyskapade mappen till SVT-Play.bundle och lägg den i rätt mapp.
Här finns det mitt utvecklingsrepository.
https://github.com/Coi-l/SVT-Play.bundle/tree/fw1
Klickar du på Downloads-knappen till höger där så kan du välja att ladda ner en zipfil.
Denna zipfil ger dig bara själva innehållet i SVT Play.bundle katalogen. Men allting ligger i en katalog som heter "Contents". Så det är bara att kopiera den till din vanliga pluginkatalog.
I detta repository så har jag lagt till så man kan välja kvalitetsinställningar. Testa gärna detta.
Hittar ni nåt som verkar konstigt så säg till mig. Det finns lite kvar att putsa på i det.
För att göra det hela lite enklare så attachar jag dock ovan nämnda zipfil här :)
Det verkar som om filstorleken på 3.3Mb inte uppskattas av Plexforumet.. ni får klara er själva efter beskrivningen i förra posten :)
Halloj!
Nu har jag bara kollat pluginet lite snabbt, har internetstrul så streaming funkar inte helt optimatl just nu.
Två saker, i prgramlistingarna fattas ibland längden på programmet, ingen stor grej men ändå.
Den andra, lite intressantare: på webben står det hur länge programmet ligger kvar, den infon vore toppen om man kunda få till. Vad tror du om det?
/Per
Hej, skitbra att du testar lite. Alltid svårt när man själv har lite begränsade möjligheter vad det gäller variation.
Ja, jag har faktiskt kollat lite på det. Så här ligger det till: programlängden fås ifrån sidan med programmet.
Om man tittar här: http://svtplay.se/v/2247439/pa_sparet/del_1_av_13?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2288640/sb,p102960,1,f,-1
Så står där en längd, det är denna som används för att sen ge till plex som visar hur långt det är. "Längd: 58 minuter 11 sekunder"
Problemet är att många program inte har denna tiden, exempelvis:
http://svtplay.se/v/2288640/pa_sparet/del_4_av_13?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2288640/sb,p102960,1,f,-1
Varför det är så vet jag inte, men pluginet hittar helt enkelt inte informationen. Det kanske finns nåt annat sätt att få tag på det, jag har inte grävt ner mig jättedjupt i att hitta ett alternativ. Jag tycker själv det är lite småstörigt.
En bra ide. Borde gå att lägga till till nån av beskrivningarna som skickas med.
Tycker inte att du behöver lägga ner tid på programlängden om det är SVT som är inkonsekvent
Hej,
Sitter och testar SVT Play pluginet, har lite problem.
Valet Senaste program ger ingen lista.
Sen en lite knepigare… Program A-Ö -> Jakten på Röda Brigaderna funkar inte för mig.
Loggen är attachad.
Hej,
Hur fick du TV4 Play och Headweb att fungera?
Hej, jag gjorde inget annat än att installera klienten på ATV2. Då syntes inte alla plugins så jag fick aktivera "Disable capability checking" i Plex Media Server inställningarna. Då dök resten upp och allt fungerade. Jag fick samma fråga härom dagen och då jag testade igen så visade det sig att jag hade samma problem som du. Jag uppdaterade precis nu ATV2-klienten till version 0.6.6 som kom idag (se specifikt forum för AppleTV) och nu fungerade allt igen! :lol: Hoppas det fungerar med uppdateringen, annars hör av dig...
mvh
/Peter
Tack!!!! Jag aktiverade"Disable capability checking" och du funkade det, dock ej SVT Play. Jag har ännu inte installerat senaste plugin av SVT Play
och ATV2. Men nu finns det hopp igen :rolleyes: Funkar även SVT Play för dig?
mvh
//Anders
Tack för rapporterna. Jag kan återskapa båda felen. Skall kolla in och se om jag kan lura ut vad som är fel.
Hej Anders,
SVT Play fungerar inte så bra för tillfället. Det går att titta, men bilden hackar och ljudet är ur synk. Äldre klipp går att titta på utan problem, tex Bolibompa. Förmodligen är det en skillnad på filformat, SVT Play använder sig tydligen av .flv eller .mp4 om jag förstått rätt. Coil är medveten om problemet och försöker titta på det. Kanske finns någon på forumet som har något tips?
mvh
/Peter
Hej.
Eftersom jag inte har varken iPhone eller ATV2 så har jag svårt att testa dessa saker. Så jag behöver lite hjälp från er som har.
Vad jag har förstått så har varken iPhone eller ATV2 stöd för flash heller. Vet någon hur Plex gör för att få detta att funka alls på dessa enheter?
Mina gissningar är att .flv fungerar bra då dessa är det som SVTPlay använder för "Klipp". Dessa är ofta i ganska dålig kvalitet, men visar ju ändå nåt. mp4 verkar det vara sämre med.
Hur är det med ex. Youtube-pluginet. Kan ni köra det på högsta kvalitet (se till att välja en video som har det alternativet) utan att det hackar?
Det visade sig att det var samma bug som orsakade båda felen. Skönt :)
Var ett problem med kvalitetsvalet i koden.
Har pushat min fix till mitt git repo.
Hej Coil,
tack för att du kämpar på. Jag testade Youtube men den fungerade inte överhuvudtaget varken på iPhone eller ATV2. Menyerna fungerar men inte att visa klipp. Däremot fungerar Vimeo-plugginet utmärkt även för HD.
mvh
/Peter