Transcode

Hej detta har säkert tagits upp fler gånger, dock hittar jag inget som stämmer.

när jag spelar denna filen på 5 enheter samtidigt används 15-25% cpu (utan prolem)

The.Hobbit.The.Battle.of.the.Five.Armies.2014.1080p.BluRay.x264.mkv

Spelar jag denna på endast 1 enhet så används 80-100% av cpu´n  (klarar knappt att spelas upp på 2 enheter samtidigt.)

the.hobbit.an.unexpected.journey.2012.1080p.bluray.x264.mkv

Vad är det som gör sån stor skillnad.

Den process som börjar använda mycket cpu är PlexNewtrancecoder.exe

MVH.

Troligtvis är det olika video och/eller ljud-codecs som används i filerna.

Om inte klienten om klienten inte har stöd för en viss codec så omkodar (transcoding) servern det till ett format som stöds.

Du kan kolla den här supportartikeln om hur du får fram vilka codecs som används

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201998867-Investigate-Media-Information-and-Formats

Tack. Får kolla upp det där, ganska ny med det här.

Finns det nå bra tips på hur man kan få Plex att klara av att streama till i alla fall 3 klienter samtidigt?

Som nu har jag 2x Chromechast och 1 Ipad. Undertexter är måste till båda Chromecasts

Finns det nå bra tips på hur man kan få Plex att klara av att streama till i alla fall 3 klienter samtidigt?

Som nu har jag 2x Chromechast och 1 Ipad. Undertexter är måste till båda Chromecasts

Finns bara två sätt:

1. Se till att ha PMS installerat på en maskin som har en biffig CPU. Räkna med 1500-2000 i passmark-poäng per film (plus overhead för övriga program som är igång på PMS-maskinen). Så, vilken exakt CPU har du på PMS-maskinen?

Eller så:

2. Encoda om filmerna till ett format som Chromecast och iPad stödjer. I detta fallet så bör det bli bäst med MP4 som container och H264 som videocodec. Skulle gissa att AAC som ljudcodec är bäst.

Finns bara två sätt:

1. Se till att ha PMS installerat på en maskin som har en biffig CPU. Räkna med 1500-2000 i passmark-poäng per film (plus overhead för övriga program som är igång på PMS-maskinen). Så, vilken exakt CPU har du på PMS-maskinen?

Eller så:

2. Encoda om filmerna till ett format som Chromecast och iPad stödjer. I detta fallet så bör det bli bäst med MP4 som container och H264 som videocodec. Skulle gissa att AAC som ljudcodec är bäst.

Jag har en gammal laptop liggandes jag använder men har läst mig till att den duger inte :(

Jag trodde i min enfald att denna skulle duga ypperligt till detta :) Men ser tyvärr inte så ut.

Tack för svaren!

PMS Intel Core I5-2430M, 2.4Ghz, 6Gb Ram

2x WD  3 TB

1x WD 1 TB

Chromechast

Jag har en gammal laptop liggandes jag använder men har läst mig till att den duger inte :(

Jag trodde i min enfald att denna skulle duga ypperligt till detta :) Men ser tyvärr inte så ut.

Tack för svaren!

PMS Intel Core I5-2430M, 2.4Ghz, 6Gb Ram

2x WD  3 TB

1x WD 1 TB

Chromechast

Den där CPU:n klarar förmodligen att transcoda två 1080P filmer samtidigt ifall den maskinen inte slösar sin CPU på något annat samtidigt. Det skulle kunna bli problem om de två filmerna har hög-bitrates-scener samtidigt dock.

Ja den får duga tills resten av systemet är klart, får väl leta på någon xeon processor som klarar minst 3 strömmar, (ungarna vill gärna se olika filmer jämt :(   )

Tack för svaren!