Hej
Är plex-nybörjare.
Har en macmini som mediaserver. Det fungerar jättebra med dvd filmer, men Tv-Serier är mindre bra tycker jag. Det är inget problem att rippa avsnitten, lägga in dom och plex hittar igen det osv. Problemet ligger på bildkvaliteten. Kan använda Handbrake för att rippa Tv-Serier, men det blir tydligen 4:3 format och skitdålig kvalitet. Därför undrar jag, kan man lägga in en Tv-Serie som en film, dvs att man lägger in hela video-ts filen i filmarkivet? Kan man då ordna så att avsnitten identifieras?
Alternativt, är det någon som har bra tips hur man får sina Tv-Serier att bli snyggare. Jag har en 42 tums Sony och vill få en bild som täcker i stort sett hela Tv;n. Precis som det blir när jag ser min serie på min DVD. Jag kan liksom inte förstå varför den inte visas i samma format efter det att jag rippat den individuella episoden. Ska man ha någon annan mjukvara än handbrake t.ex?
Tackar
Hej och välkommen till forumet!
Då gör du något galet. Om du rippar korrekt så ska det funka alldeles utmärkt att se TV-serier i Plex utan att få konstig “aspect ratio”. Vad kör dumed för settings i Handbrake?
Jag använder regular-> high profile men till mkv fil
Det är inte det att aspect ratio verkar konstig men jag vill ju kunna se i fullskärm på min Sony Bravia Full-HD Tv och inte en sån där liten 4:3 bild eller vad den nu kallas för. DVD-spelare visar ju programmet i "full-skala" så att säga, men inte när jag kört handbrake.
Jag ber om ursäkt ifall detta är en dum fråga, men den måste ställas: Är problemet att du inte kan få Plex att gå in i Fullskärmsläge? Isåfall rekommenderar jag att du testar CMD-F då du har Plex i fokus.
Helt ok fråga - svar Nej - plex är i fullskärm, öht fungerar plex alldeles förträffligt. Jag får väl experimentera lite och se om jag kan komma på problemet.
Ok, så problemet är att... du har Plex i fullscreen... men bilden visas i 4:3... men materialet på DVD:n är inte i 4:3? Och innan du svarar på det, kom ihåg att om det är det som är problemet så är personerna på bilden långsmala istället för i korrekt normal mänsklig form :)
Hej
Återkommer igen.
Jag kan se att bilden är i gamla tv-formatet (4:3 tror jag det heter). Figurerna ser helt normala ut bortsett ifrån viss kornighet. När jag spelar på min dvd så gör den tydligen någon upskalning eller vad det nu heter så att bilden fyller i stort sett hela min tv (42 tum Sony). Plex gör dock inte detta.
Jag noterar dock att efter att ha kört MTR och sen Handbrake så blir kvaliteten lite dålig och jag får “motion blur” alltså det blir suddigt ibland när det är rörelser. Jag använder “high profile” i Handbrake.
Som sagt Plex fungerar jättebra men jag är naturligtvis inte nöjd med bildkvaliteten, trodde nog att om jag flyttade mina inköpta dvd-serier till hårddisken så skulle kvaliteten bli ungefär densamma. Särskilt “motion blur” är väldigt irriterande. Jag inser att detta är inte direkt en plex-specifik fråga men tänkte att även andra måste väl rimligtvis ha tampats med samma problem?Kan det vara en inställningsfråga i system-imnställningar för plex? Min nya macmini ska ju klara av film utan problem… sä var är problemet?
Jätte tacksam för hjälp eller om man kan peka mig i rätt riktning
Tackar på förhand
Kan det vara dina inställningar för anamorfisk kodning i Handbrake som spökar? Testa både med “strict” och “loose” och se om det löser problemet.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.