undertexter.se lagom till nya plex?

Vad skall man göra med den nedladdade filen?
Bara flytta den till Plex mappen?

Nja, om det bara vore så enkelt :)

Ladda hem och packa upp på lämpligt ställe (jag använder Downloads katalogen i min hemkatalog som exempel). Öppna ett terminalfönster och skriv följande:

ln -s ~/Downloads/s4u.bundle ~/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Server/Plug-ins/s4u.bundle

Det kan gå att bara släppa s4u.bundle filen direkt i katalogen ~/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Server/Plug-ins också, men är inte helt säker på om det kommer att funka.

Eller laddar ni ner installern från: https://github.com/downloads/fredrike/s4u.bundle/s4u.plexapp

Dra och släpp till Plug-ins-mappen ska fungera också.

Ahh.. visste inte att det kunde vara så enkelt.

Atrus, vet du om det finns någon 'Best practice' lösning på 60 nerladdningar/dag problemet? Min idé är att låta agenten sova (sleep) i 24h och försöka igen, men detta kanske inte är så lämpligt. Har sökt runt på forumet men hittar ingen som beskriver liknande problem.

Det finns idag, till min vetskap, ingen som löst problemet riktigt snyggt. Inte ens Plex-utvecklarna själva. Det ligger på deras "to-do"-lista har jag för mig.
Jag skulle hävda att om du löser detta snyggt så är du först :)
Tycker att din idé om att köra 60 i taget och sedan vila tills dess att det gått minst 24 timmar är en mycket bra lösning (tills Elan et al har löst problemet bättre).

Hej!

Väldigt trevligt forum och väldigt trevligt med Plex!

Har en fråga: jag har nu laddat ner paketet och lagt in hela mappen “fredrike-s4u.bundle-b1da666” under plex > Plugin > Video.

Jag har följt guiden “Plexnine PMS Subtitles” redan och noterat att den laddade hem engleska subs till filmen Spiderman (2002) och efteråt så installerade jag detta paket, måste man på något sätt aktivera “källan” eller sker detta automatiskt? Overridar denna källan subs till filmen Spiderman (2002) om den finns tillgänligt på undertexter/swesub?

En fråga relaterat till aktivering av opensubtiteles.org. Om jag har en fil men inbrännda subs kommer jag då få dubbla subtitles om PMS får träff på den filen?

Jag har laddat ner en del subs från undertexter.se och lagt i rätt foldrar etc. och det fungerar fint. Nu har jag en del serier med inga undertexter och skulle om möjligt villa ha engelska eller svenska. Kan man hämta info för enstaka filmer/serier i PMS eller är bara en global inställning för Film/TV möjligt.

Tack för hjälp!

Inbrända subs innebär att ingen mediaspelare vet om att det finns subbar där. Det är en helt vanlig film "utan tillbehör" så att säga. Som tur är så är det enkelt att stänga av subbar för individuella avsnitt, och Plex minns inställningen för det individuella avsnittet i framtiden också. Det är inte svårare än att trycka på "S"-knappen på ditt tangentbord så stängs undertexterna av för det avsnittet. Om du inte har ett tangentbord så går det med en fjärrkontroll också, men det är två extra knapptryckningar:
1. Ta fram OSD-menyn
2. Klicka på Audio-symbolen där
3. Tryck av "Enable Subtitles"

Idag finns bara en global inställning, och mest troligt kommer det att förbli så.

Om man av någon anledning har flera subs till samma film eller serie. Hur växlar man mellan de?

Följ instruktionerna ovan. Du växlar mellan olika subs precis under "Enable Subtitles".

Ok. Det hade jag ingen aning om. Trodde bara att det menades med att man aningen slog AV eller PÅ subs...

Tack för svaret. :)

Finns det möjlighet till att få denna funktion till Windows Media Server oxå, eller måste man köra hela Plex på macen för att det skall fungera.

Syftar du på Plex Media Server i Windows? Och vilken funktion åsyftar du? Det har pratats om lite olika saker i denna tråd :)

Ja, precis sorry, Windows Plex Media Server för nedladdning av undertexter, får inte riktigt klarhet i om det är Plex Viewer som gör nedladdningen av undertexter eller om det är mediaservern som gör detta?

Ah. Jag förstår. Det är PMS (Plex Media Server) som gör nedladdningen. Du måste slå på "Opensubtitles"-agenten för att det ska fungera. Den agenten anropas första gången du lägger till en fil till biblioteket, när du gör en shift-refresh i en sektion som du slagit påa genten för, eller om du högerklickar på en film/show i Media MAanagern och väljer "refresh metadata" efter att du slagit på agenten.

Tack för snabbt o bra svar, skall testa det ikväll...

Ps. håller på att bygga en blogg för hur hela mitt system är uppbyggt, kör nz(B) och si**beard ihop för ned*addningar. som automatisk uppdaterar PMS med nya saker som ligger på NASet...

Gott :slight_smile:

Duger inte Opensubtitles för dig så finns det tredjepartsutvecklade agenter för nedladdning av undertexter. Vår alldeles egna Coil har utvecklat denna agent GitHub - Coi-l/PodnapisiSubtitles.bundle

Den är dock väldigt mycket i beta ännu. Men jag använder den tillsammans med en annan agent som jag och Coil byggt ihop för en annan privat site, och det funkar alldeles utmärkt för mig.

Har testat lite nu hemma på en Mac Mini med Snow Leopard, körde installationen, gjorde ne omstart av macen, kollade att alla inställningar över hela PMS var inställt på svenska, petade även upp s4u i listan över metadata-klienter till 3:e plats osv, laddade hem lite media till de kataloger som jag har, gjorde uppdatering av katalogen i PMS, men den laddar fortfarande inte hem undertexter…

Något förslag på vad som kan vara fel…

(Kör senaste versionen av plex och senaste uppdateringen av SL)

Behöver se loggen för den agent som du petade dit. Du hittar loggen i ~/Library/Logs/PMS Plugin Logs/ (eller något väldigt liknande). Loggarna där heter likadant i början av filnamnet. Det är slutet på filnamnet som skvallrar om vilken logg det är. Testade du Opensubtitles så heter den förmodligen något liknande som detta: com.plexapp.agent.opensubtitles.log

Berätta även vilken fil det var du laddade hem (som ej fick någon undertext) så jag kan söka rätt på den i loggen.