Undertexter på svenska

Hej allihopa!

Är ny med plex och håller på att få ordning på mitt bibliotek.

Kör mediaservern på windows och kollar via macen.

Har fått igång s4u.se’s plugin och den hämtar undertexter som den ska vad jag kan se.

Jag har en del filmer där det är “inbyggd” engelsk undertext också.

Vi tar avatar som exempel…

När jag kör igång en film och trycker “m”, går in på “ljud och text inställningar”

så har jag 4 undertexter att välja på. 2st engelska och 2 st svenska. Dock ligger det bara en .srt fil i samma mapp på .mkvn

En utav dom funkar, den ena engelska.

Efter att ha uppdaterat metadatan för filmen i fråga så försvinner den ena engelska undertexten och nu har jag ingen fungerande undertext alls längre.

Det här gäller på några andra filmer också, dock är det en del som verkar fungera åt andra hållet. Alltså fungerar den plugin hämtade svenska undertexten men inte den inbyggda engelska undertexten.

Någon som har en idé om vad detta kan bero på?

Tack på förhand!

Edit;

Om jag kör filmen på min iphone via iOS appen så funkar den svenska undertexten för avatar.

Hej och välkommen till forumet!

Först lite snabb utbildning: Då du väljer "Refresh metadata" för ett objekt i Media Managern så säger du kort och gott "Ta bort all redan internet-hämtad metadata som jag inte låst fast och hämta den senaste metadatan ifrån internet via de pluginer jag har installerat". Detta är förklaringen varför vissa saker försvinner. Har du inte undertexten lokalt, och den inte finns längre på den sajt du försöker hämta metadatan ifrån, ja då försvinner den filen från ditt bibliotek.

Så, för att tackla det andra problemet. Det är alltså så att det hämtats hem svenska undertextfiler från s4u (du har inga svenska undertextfiler till Avatar lokalt alltså?) och dessa syns bara i din iOS-enhet. inte på Macen? Vilken version av Plex kör du på Macen? 0.9.5.2? 0.9.3.4? Och vilken version av PMS kör du på din Windows-maskin? Och vilket version av Windows kör du?

Tack! :)

Exakt, en svensk undertext har hämtats hem via s4u, så NU finns det en lokalt. Sen står det i nfofile till avatar; subs : English (Forced). Alltså den ligger inbakad i mkvn.
Just nu så laddar bara min iphone och vill inte spela upp filmen men så var det innan i alla fall, svensk sub funkade i iphonen. I macen kör jag 0.9.3.4 och 0.9.5.0 av PMS på windows burken som körs på windows 7.

Och om du testar 0.9.5.2 av Plex för Macen, funkar det då?

Nej tyvärr.

Ah, ser nu att du kör en gammal Windows PMS. Tror det fanns en bugg i den som kan skapa det. Prova uppdatera den och testa. Om det inte fungerar då heller så kan det vara så att du måste köra en "Refresh metadata" igen på den filmen.

Det löste inte heller problemet tyvärr.
Jag la in en ny film i biblioteket idag och den har både en inbakad engelsk sub och en lokal .srt som är hämtad via s4u på svenska. Där verkar det dock att fungera som det ska, både den svenska och den engelska.

Well, det enda jag kan tänka mig då är att den undertextfilen som hämtades hem har “UTF-8 with BOM” som encodning. Dessa stödjs inte idag. Kanske i framtiden, men inte nu. Kan du manuellt ladda hem den filen som inte funkar från s4u och köra den igenom SubCleaner på din Mac och sedan lägga den brevid din videofil för att se om den funkar bättre då?

Har testat att ladda hem srt manuellt både från undertexter.se och s4u och då funkar det klockrent..
Är inte det lite konstigt? det borde väl vara samma fil som man laddar hem via pluginet?

Agenten använder filnamnet för att hitta undertexter på de sajterna. Så om du gjorde samma sökning så är det samma filer. Du kan kolla i loggen för att se vilken fil som laddades hem.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.