Har varit borta från Plex ett tag. Jag provade nyss och det funkar för mig, dvs om klienten klarar av att spela upp videon utan transcoding så funkar det. Loggen ovan verkar indikera på att Plex Media Server inte klarar av att transcoda videoströmmarna. Inte mycket som kan göras i pluginen eftersom den returnerar URL:en till videon och sen är det upp till klienten och PMS att komma överens om det behövs transcoding eller inte.
Så, felet beror sannolikt på att PMS har uppdateras och i den uppdateringen så har detta sluta fungera. Kan också vara så att Viasat har uppdaterat och lagt på extra skydd, tex Cookies och då måste PMS ev. uppdateras för att klara av det.
Hej,
Testade nu igen och allt jag provade fungerade utom “aftonbladet morgon”. Om jag fattat rätt kan det alltså vara så att video på viafree ibland är av ett format som inte kan spelas upp av TVn och då PMS översätter det till begripligt format blir det fel? Hursomhelst verkar det mesta fungera nu igen!
Tyvärr har jag fortfarande inte fått det att fungera, felet kvarstår trots uppdaterade plex-versioner.
Det är endast Viasat Play som har detta problem, SVTPlay m.fl verkar fungera utan problem.
Som ni skriver verkar det vara transcoding som är problemet, men jag lyckas inte deaktivera det på något sätt.
Märkligt nog fungerar det att titta på Viasat-kanalen via Plex-appen på Android.
Web-klienten eller PlexHT på en Raspberry Pi 2 (Rasplex) fungerar dock inte.
Min Plex server transcodar inget annat material, vilket är precis så jag vill ha det då den är en trött NAS. Kan inte förstå varför den tycker att just Viasat Play skall transcodas.
Tittar sällan på “TV” men börjar få svår Lyxfällan-abstinens.
Hej, alla
Är det någon som har ork och kompetens att pilla i Viasat play appen?
(Jag känner inte för att pilla i något jag inte förstår helt, läs Phyton)
Jag kör PLEX under Linux och på min Samsung smartta TV
All program listning funkar helt ok, men inte någon video ström hittas.
@Bengt7jqb said:
Hej, alla
Är det någon som har ork och kompetens att pilla i Viasat play appen?
(Jag känner inte för att pilla i något jag inte förstår helt, läs Phyton)
Jag kör PLEX under Linux och på min Samsung smartta TV
All program listning funkar helt ok, men inte någon video ström hittas.
Jag använder själv knappt Plex längre - för dåligt channel support i mina ögon…
Har själv vidareutvecklat en gammal svt play app för Samsung som nu även supportar tex Viasat.
Vet inte hur ny Samsung du har - har själv inte Tizen så vet inte om den funkar för de nyare modellerna.
Du kan ju testa den om du vill, lite info hittas här:
Iaf problemet är nog att viasat lagt på lite säkerhet på individuella streams HLS streamen.
Så för vissa klienter har det nog slutat att funka. Jag testade att ändra detta i min urgamla Plex o det funkade då. Men då får man inte automatiskt högsta bitraten längre.
Du kan leta upp ServiceCode.pys för viasat under services pluginen (jag har inte nyare PMS så vet inte var den ligger nu för tiden o ändra denna raden: key = HTTPLiveStreamURL(GetClientDependentURL(data['streams']['hls']))
till key = HTTPLiveStreamURL(data['streams']['hls'])
EDIT: Ähh, jag fixade en rättning. Hoppas den godkänns.
/usr/lib/plexmediaserver/Resurses/Plug-ins - f54242b6b/PlexMovie.bundle/Contents/Services/URL/IVA/ServiceCode.pys
Hittar filen, men inte den raden
Det är bara Viasat som inte funkar, dom andra apparna funkar SVT TV4 …
/var/lib/plexmediaserver/Library/Applocation Support/Plex Media Server/Plug-ins/Viasat Play/Contents/Code/init.py
/usr/lib/plexmediaserver/Resurses/Plug-ins - f54242b6b/PlexMovie.bundle/Contents/Services/URL/IVA/ServiceCode.pys
Hittar filen, men inte den raden
Det är bara Viasat som inte funkar, dom andra apparna funkar SVT TV4 …
Väntar på en uppdatering i stället
Finns en ServiceCode.pys per plugin. Den ovan är för nån IVA. Du ska leta upp en …URL/viasat/ServiceCode.pys
/var/lib/plexmediaserver/Library/Application Suport/Plex Media Seerver/Plug-ins/Service.bundle/com.plexapp.plugind.viasat/URL/Viasat Play/ServiceCode.pys
Fint att det löste sig! Jag är inte så aktiv längre men kollar läget lite då och då iaf. Din uppdatering ser bra ut Jeppe! Specialaren var ju till just för Samsung(och väldigt gamla Plex-klienter), så om den inte behövs längre så är det bra att det rensas bort! Viasat kör numera med https också så oavsett så är det oanvändbar kod som nu tagits bort
Jag ändrade i min också, min fin under CentOS låg under:
/var/lib/plexmediaserver/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/Services.bundle/Contents/Service Sets/com.plexapp.plugins.viasat/URL/Viasat Play
Jag ändrade:
key = HTTPLiveStreamURL(GetClientDependentURL(data[‘streams’][‘hls’]))
till
key = HTTPLiveStreamURL(data[‘streams’][‘hls’])
Kvaliten blir dock riktigt dålig, typ 480x320 i upplösning.
@Kavetheman said:
Jag ändrade i min också, min fin under CentOS låg under:
/var/lib/plexmediaserver/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/Services.bundle/Contents/Service Sets/com.plexapp.plugins.viasat/URL/Viasat Play
Jag ändrade:
key = HTTPLiveStreamURL(GetClientDependentURL(data[‘streams’][‘hls’]))
till
key = HTTPLiveStreamURL(data[‘streams’][‘hls’])
Kvaliten blir dock riktigt dålig, typ 480x320 i upplösning.
Vad kör du för klient? Samsung har dålig kvalitet i början, sen ordnar det upp sig om bandbredden räcker till.
Din klient kan ha inställningsmöjligheter för hur detta ska hanteras.
Vet inte vad som kan vara fel men kanalen funkar inte på min galaxy s6 edge med version 6.15.0.4043 (639b40c6).
Funkar bra om jag går tillbaka till en äldre version 6.12.0.3136 (6b88e599)
Någon som vet vad detta kan bero på?