VRT plug-in

Ik denk er aan een plug-in te maken voor de videozone van www.deredactie.be

Denken jullie dat dit te doen is, want ik moet alles van nul af leren

Ik denk dat je veel kan hebben aan de plugin die al gemaakt is voor de NL TV. Daar kan je vast wat mee. Er is al een topic over.

Ik zit nu al te wachten!

dat zou inderdaad geweldig zijn! Laat je gaan! Ik zou er zelfs geld voor willen betalen!

Ik heb voor mezelf een plugin ineens gestoken voor deredactie. Ik ben gestopt omdat de video kwaliteit zo armzalig is…

kan je die dan aub uploaden? ik zoek er ook achter, maar weet begod niet hoe ik eraan begin

klopt, zolang je de videostreams bekijkt in een klein venstertje op je computerscherm valt het nog mee maar als je kiest voor schermvullend valt de kwaliteit fel tegen laat staan dat je dat fullscreen op je (groot) tv scherm zou tonen.

sinds vandaag 9/2 steekt de videozone in een nieuw kleedje. zou de videokwaliteit nu beter meevallen?

dit schrijven ze : Bij de ontwikkeling van de nieuwe opmaak van deredactie.be werd extra aandacht besteed aan de interactiviteit en overzichtelijkheid van de site, met meer witruimte en een videozone in een groter venster.

De bitsnelheid voor het afspelen van video werd aanzienlijk verhoogd tot 800 kbit per seconde. Gebruikers kunnen voortaan de berichten van deredactie.be eenvoudig op netwerksites als Twitter en Facebook posten. 5bron: VRT)

Als iemand me wil helpen of tips heeft, zou ik dat zeker appreciëren. De huidige kwaliteit lijkt me inderdaad veel beter. De interface heb ik al min of meer gebouwd, wat niet zo moeilijk is. Het moeilijkste deel, de plugin linken aan deredactie.be, moet echter nog gebeuren. Zie ook dit topic:

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/23338-tips-for-first-plugin/

Hey flubr!

deredactie.be website zit netjes in elkaar, ze gebruiken een CMS dat ik eerder ben tegengekomen bij het Zweedse TV4. 'k Heb snel een plugin voor deze site in elkaar gezet, ik hoop alleen niet dat het je interesse in het schrijven van Plex plugins bederft :o

https://github.com/sander1/deredactie.be.bundle

Ok, bedankt! Ik lees het nu pas, ondertussen was mijn plug-in al voor 75% af. Maar als ik de jouwe bekijk zit die precies toch wel beter in elkaar ;)
Het was in ieder geval leerrijk. Misschien maak ik in de toekomst nog wel eens een plug-in.

Allereerst van harte bedankt voor deze plugin. Eindelijk ook eens iets in het vlaams

wel zit ik met een probleempje en dat is dat ik enkel het geluid hoor maar geen beeld…

ik heb plex 0.9.1.13

Waar kan dit aan liggen?

Dit is een gekende fout met de nieuwste flash-versies. Een oplossing vind je hier:

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/15087-audio-but-no-video-with-plugins/

Aangezien de sporza site een nagenoeg identieke structuur heeft aan die van DeRedactie, heb ik een Sporza plug-in gemaakt, gebaseerd op de code van Sander1.

Je vindt de plug-in voorlopig terug op de “unsupported plugins” pagina. Ik heb ook een app store submission gedaan, dus misschien is hij in de toekomst rechtstreeks via Plex online te downloaden.

De installer kan je ook rechtstreeks hier downloaden.

ik zou dat ook graag willen leren..

ik zou als test eens een plugin willen maken voor de site van tvbrussel.De videokwaliteit is niet zo belangrijk, is maar als oefening. Ik lees het stuk over creating plugin site config files... Maar daar zit ik al vast. Ik heb via gimp de image gecropt, maar hoe begin ik aan die site config file? begin je met een leeg teksteditor blad ? ik heb de file sporza.plexapp eens gedownload om te zien of ik die kan openen om een voorbeeld te zien van zo'n site config file. ik kan enkel de file installeren via plex maar vind geen siteconfig file. Zijn er bepaalde programma's die ik eerst moet installeren op mijn mac? xml editor?

is de __init__.py file manueel aangemaakt (dus alle code zelf getypt of creëert "iets" dat automatisch? zit in de .bundle file

dan lees ik ook nog dit: When writing plugins, part of your job is getting content from a website. If you're in luck, everything you need is nicely presented in one or more RSS feeds. Als voorbeeld geven ze enkel Firefox add-ons? kan dat ook via chrome?

maar misschien denk je " die is hier bezig met het warm water opnieuw trachten uit te vinden" en vertrek ik beter van een bestaande plugin en edit deze?

Ik ben absoluut nog niet ervaren (ben er nog maar een week mee bezig), maar ik zal enkele antwoorden proberen geven op je vragen.

Waar je veel uit leert, is het bestuderen van bestaande plug-ins. Ik heb mij gebaseerd op plug-ins als MTV2, Fromsport en CNET. In het begin is het veel opzoeken, proberen en hulp vragen op het forum.

Het belangrijkste bestand voor je plug-in is het python bestand (init__.py). Dit bestand wordt manueel geschreven (ik gebruik textwrangler, zit gratis in de mac app store). Het is eenvoudigst als je van een bestaande plug-in vertrekt en stap voor stap wijzigingen doorvoert. Na elke wijziging probeer je de plug-in opnieuw en kijk je of de plug-in nog werkt. Een handig hulpmiddel bij het debuggen (dat ik pas later ontdekte) zijn de plug-in logs in je console. Dit zijn niet de logs van plex of plex media server, maar specifiek van je plug-in! Hierin vind je meestal de oorzaak van een error. Je kan ook data uitprinten in deze logs met het “Log()” commando, wat handig is om waarden te checken in je programma (vb. wordt een URL correct opgehaald).

Verder vind je in de resources map van de bundle het icoon en achtergrond van de plug-in.

Als je van een bestaande plug-in vertrekt is het belangrijk om eerst de naam te veranderen in de python file en de .plist . Anders zal de plug-in soms vanzelf verwijderd worden en weer vervangen door het origineel.

De site config file is bovendien niet altijd nodig. Als je een rechtstreekse link vindt naar je video’s is dit niet nodig. Je kan die link dan uit de pagina filteren en aan plex doorgeven (in de sporza plugin is dit de RTMP stream). Als je nergens een link kan vinden, werk je met de site config file en WebVideoItem.

De firefox add-ons zijn echt een handig hulpmiddel. Het is immers de bedoeling dat je de inhoud van een html pagina ophaalt. Deze inhoud kan je in firefox (of safari) zien met de “inspecteer element” functie. In firefox installeer je hiervoor vb. firepath. Andere add-ons die ik heb zijn: XPather en XPath. Nadat je de inhoud van de pagina hebt opgehaald, ga je de relevante gegevens eruit filteren met behulp van een xpath. Deze xpaths kan je in je browser al testen met de xpath add-ons (opgelet, xpather aanvaardt geen hoofdletters in het xpath). Waarschijnlijk bestaan soortgelijke add-ons ook wel voor chrome, maar daar weet ik niets van.

Op de site van tvbrussel vond ik deze informatie in de broncode. Je vindt hier dus blijkbaar een rechtstreekse link naar de video (file=http…flv) Als je deze link kan extracten en aan plex doorgeven, is het volgens mij niet nodig een site config file aan te maken.

Als je met een heel eenvoudig voorbeeld wil beginnen, kan je misschien een plug-in voor cobra.be maken.

Ik vermoed dat je voor 95% de source code van Sander kan gebruiken (deredactie.be). Waarschijnlijk moet je niet meer dan 5 regels aanpassen, maar het is volgens mij niet slecht om met iets heel eenvoudigs te beginnen.

Een plug-in voor ketnet.be heb ik ondertussen ook gemaakt, die zet ik één dezer dagen nog online.

Aan cobra.tv had ik ook al gedacht.

Maar kan je me de exacte naam zeggen van de file in de plugin van Sander die ik als voorbeeld kan gebruiken voor cobra.be? Is dat dan die inot__py file ?

Je kan de volledige plug-in dupliceren. Je past dan in het “info.plist” bestand de naam aan (com.plexapp.plugins.deredactie)

In de map Resources zet je een nieuw icoon en artwork (kijk naar de submission guidelines voor de richtlijnen omtrent afmetingen en dergelijke)

In het bestand “init.py” zal je de code moeten wijzigen.

Dit stuk zal je moeten aanpassen:

<br />
<br />
TITLE      = 'deredactie.be'<br />
PREFIX     = '/video/deredactiebe'<br />
ART        = 'art-default.jpg'<br />
ICON       = 'icon-default.png'<br />
BASE_URL   = 'http://www.deredactie.be'<br />
VIDEO_HOME = '%s/cm/vrtnieuws/mediatheek' % BASE_URL<br />

Ook deze regel kan misschien weg, of misschien moet deze aangepast worden:

# Skip the Livestream for now<br />
    if title != 'Livestream':

Houd er rekening mee dat in python de uitlijning (aantal spaties/tabs voor een regel) van belang is! In textwrangler zie je aan de hand van de driehoekjes en de haakjes waar een stuk code begint en eindigt.

Probeerde iemand http://rsolution.be/rtube al?