Welke Synology kiezen?

Ik ben momenteel druk opzoek naar een Synology NAS, want die moet er nu echt gewoon komen. De NAS is bedoeld voor thuisgebruik (voornamelijk voor opslag en streamen van foto's en video's naar iOS), dus wil niet meer investeren dan nodig is. 

Ik gebruik momenteel de Plex server en player, echter draaien deze op een pc. Maar als ik toch opzoek ben naar een NAS, welk model van Synology is dan geschikt voor de Plex server? Want ik lees hier en daar dat sommige Synology modellen niet goed overweg kunnen met Plex server. Wie weet een gepaste oplossing?

Ik heb geen ervaring, maar ik zou zeker kiezen voor een Intel (dual core) processor. Voor transcoding komen de ARM processoren al gauw rekenkracht tekort, wat je gaat merken door buffering.

Door even te zoeken op dit forum kun je genoeg topics hierover vinden, deze vraag is al zeker 100 keer gesteld :)
Maar omdat het zo'n mooie dag is nog even in het kort een antwoord:

Een NAS is op dit moment eigenlijk useless voor software als Plex, mits je absoluut geen Transcoding nodig hebt, bijv om naar iphone/android of AppleTV te sturen of over DLNA. Als je alleen naar echte plex clients films gaat spelen zoals Windows en Mac client dan heb je geen transcoding nodig en dan is zo'n NAS prima, De CPU die daar namelijk in zit is te zwak om transcoding juist te kunnen doen voor HD content on the fly.

Ikzelf en een hoop anderen gebruiken meestal de NAS puur voor opslag en dan een aparte macmini/windows server of pc met plex erop.

Door even te zoeken op dit forum kun je genoeg topics hierover vinden, deze vraag is al zeker 100 keer gesteld :)
Een NAS is op dit moment eigenlijk useless voor software als Plex, mits je absoluut geen Transcoding nodig hebt, bijv om naar iphone/android of AppleTV te sturen of over DLNA. Als je alleen naar echte plex clients films gaat spelen zoals Windows en Mac client dan heb je geen transcoding nodig en dan is zo'n NAS prima, De CPU die daar namelijk in zit is te zwak om transcoding juist te kunnen doen voor HD content on the fly.

Ikzelf en een hoop anderen gebruiken meestal de NAS puur voor opslag en dan een aparte macmini/windows server of pc met plex erop.

@ Plex Ninja, ik kan begrijpen dat deze vraag al meerdere malen gesteld is, maar tegelijkertijd is en blijft het een onduidelijk onderwerp (in mijn ogen). Maar goed, door de Nas te gebruiken puur als opslag, i.c.m. een mac/windows server, klinkt als een goed alternatief. Maar ook daar komt bij mij direct de vraag op, welk Nas (synology) model komt hiervoor als eerste in aanmerking? Zit hierin dan ook nog verschil, of maakt het hierbij niet uit welk model synology je gebruikt?

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1VYjYtMmRiSlVReVZhNVBLZ0JxSmc#gid=0

Hierin staat een mooi overzicht van de nassen van synology en wat ze wel of niet ondersteunen/ aankunnen. 

Om het op te sommen die hele dure NASjes met dikke CPU wat transcoding goed kan doen kun je beter skippen en een goedkopere pakken en dan een macmini met i7 ernaast gooien ;) Goedkoper en stukken makkelijker. Welke synology je dan pakt maakt niet veel uit, een 1512 is bijvoorbeeld al prima.

Om het op te sommen die hele dure NASjes met dikke CPU wat transcoding goed kan doen kun je beter skippen en een goedkopere pakken en dan een macmini met i7 ernaast gooien ;) Goedkoper en stukken makkelijker. Welke synology je dan pakt maakt niet veel uit, een 1512 is bijvoorbeeld al prima.

Met een DS213, zou ik dus ook gewoon (op deze manier) uit de voeten kunnen komen?

Als je geen transcoding nodig hebt voor je mobiele apparaten of sommige andere dingen dan ja.

De synology 412+ kan met gemak alle formaten en resoluties naar TV streamen via plex (bekabeld)..

Naar mobiele apparaten zou je de transcoding lager moeten zetten (3 á 4 mpbs) om tot ongeveer 720p materiaal goed te kunnen laten weergeven..

De synology 412+ kan met gemak alle formaten en resoluties naar TV streamen via plex (bekabeld)..
Naar mobiele apparaten zou je de transcoding lager moeten zetten (3 á 4 mpbs) om tot ongeveer 720p materiaal goed te kunnen laten weergeven..

Is dit het meest schappelijke model waarmee dit mogelijk is?

De 200+ serie kan het ook prima hoor, het is alleen dat hoe lager je gaat qua synology modellen hoe minder extra's het apparaat zelf kan afhandelen. Maar voor normale streaming zonder speciale transcoding kun je ook dit model pakken: http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS213%2B&lang=enu

Let wel, met het oog op de toekomst en het feit dat je misschien ook naar je Mobiele telefoon (android/ios) wilt gaan spelen is het misschien beter om een iets duurder model te pakken de DS413+ bijv.

412+ is momenteel voor thuisgebruik het meest schappelijke model..

De 413+ is naar mijn weten nog niet uit.. Denk 3e kw 2013..

412+ is vrij prijzig, maar dan heb je wel wat :D..

Wat tcviper zegt over streamen naar mobiele apparaten klopt..

Voor tabs/ telefoons is de 412+ wel beter dan overige (instap) modellen..

ik heb een aanvullende vraag: ik heb de 412+ met plex server er op. Maar afspelen van films werkt niet op de ipad2 maar wel op mijn iphone 5, de rest (kanalen) enzo werkt wel. ligt dat aan die trancoding?

Kan, probeer eens bij advanced settings de universal transcoder aan te zetten ;)

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.