Ansluta till Plex 3G mot 3G med operatören Tre.

Lite tips från en som försökt länge...
Tänkte jag skulle starta en tråd om ett problem som jag brottats mot länge. Det finns ingen lösning(vad jag vet) på problemet men eftersom jag lagt så otroligt många timmar på att försöka få till något som inte går så kanske det sparar en del tid för någon annan.

När jag flyttade till villa så fick jag dålig fart med bredbandsbolagets ADSL. Tecknade därför mobilt Bredband MAX inklusive en Dovado 3GN router. Problemet jag fick då var att jag inte kunde ansluta till Plex så fort jag inte var på ett trådlöst nätverk, det fungerade alltså perfekt att kolla film på hotellets Wifi-nät utomlands. Problemet var alltså att ansluta med 3G. Jag har dryftat mitt problem med några här på forumet och testat en hel del olika inställningar m.m. Idag ringde jag Tre:s support och blev kopplad till deras mer avancerade support. Efter en bra stund så kom det fram att tre inte tillåter serverkopplingar 3G mot 3G. Det förklarar problemet och blir därför inte lösbart.
Om inte någon annan av er har samma förutsättningar med samma operatör och fått det att fungera så har jag nog nått slutet på mina försök att lösa detta. Det jag försöker få till nu är att häva mitt 24-månaders abonnemang med hänvisningen att jag inte visste att de inte tillät den typen av kopplingar. Dock har jag lite svårt att förklara att det tagit 10 månader att hitta den bristen.
Innan jag börjar bråka allt för mycket måste jag testa ett par saker.
- Kan jag från min iPhone/iPad med 3G koppla upp mig mot min server om jag kör ADSL eller ligger det någon spärr i telefonen/paddan som gör att jag inte kan ansluta med Tre:s mobilabonnemang till en server. Det borde dock vara en del här på forumet som har Tre som operatör och kör mot eget ADSL. Funkar det för er?
- Fungerar det för andra operatörers abonnemang att ansluta mot min "3G-server"? Då skulle jag kunna köra en annan operatör i paddan.
- Hur fungerar Securitas Larm-app. Gör larmcentralen en server som appen kopplar upp sig mot eller går informationen/kommandona från appen via "mina sidor" på securitas hemsida, och på så sätt inte kräver en server hemma? Jag är nämligen på väg att skaffa Securitas larm och halva grejen med att betala ett dyrare pris bara för att kunna köra via iPhone försvinner ju om det inte fungerar.

Jag kommer posta här så fort jag hittar svar på mina ovanstående frågor. På detta sätt kanske någon slipper gå i samma fälla som jag gjorde med Tre.

Som vanligt är jag tacksam för tips på lösningar...

Tack MoxZ och Atrus för hjälpen än så länge.

MoxZ testade igår mot min "3G-server" med Telias 3G och det fungerade bra så det verkar vara 3 mot 3 som är problemet.

Jag postade på Facebook om mitt problem och då fick jag veta av en vän att även Telia och Telenor har samma problem. Dock kunde man lösa det på telenor genom att skaffa en statisk ip.

Om du kör VPN, funkar det inte då heller?

Det här kan jag svara på iaf. Jag har Tre mobilabb och jag har inga problem att ansluta vare sig iPhone eller iPad (delat wifi från iPhone) till min server hemma över 3G. Inte för att jag tror det spelar någon roll men de operatörer jag testat mot har varit Bahnhof och Ownit.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.