Hej,
Har problem med att logga in på min plex via 3G. Går bra hemma på nätverket, men inte externt. Har satt upp allt enligt WIKI med DNS, och portkoppling. Men som sagt, det funkar inte..
Är det någon som har tips på felsökning/loggar etc?
Jag har portkoppling till Transmission som fungerar på samma maskin (macmini), så det borde inte vara det som strular.
Min uppsättning:
BBB ADSL => TimCapsule => MacMini trådat hela vägen.
Senaste version av plex och plex app
Jag testade att ping, men den svarar inte. Kom på att jag har minin i stealth mode, så då borde jag väl inte få ett svar även om det funkade?!? Kan ta bort stealth i kväll och testa igen.
Ja, det är den wikin jag följt. Två gånger… Samma sak oavsett om jag använder min dyns adress el IP.
Testade igen med stelth mode av. Inget svar, så verkar som om bredbandsbolaget stoppar?! Jag ser inget på brandväggen heller så ping stoppas innan. Är det någon som har fått det att fungera med BBB?
Skumt med tanke på att du når Transmission på samma Mac Mini… Vad jag förstår kan du dock inte pinga en specifik port som ovan (se någon av träffar på Ping a port)
Jag har BBB samt en D-Link DIR-655 router och både Plex och KLEXi funkar fint att nå utanför mitt egna nätverk. Dock har jag statiskt ip hos BBB och behöver således inte blanda in dyndns.
Har du testat att köra direkt på ditt för tillfället tilldelade dynamiska ip-nummer i Plex på iOS istället för dyndns-namnet?
nu har jag dålig koll på om porten som mediaservern använder sig av är TCP eller UDP, är det UDP så är det svårt att veta om den är öppen, är det TCP då kan du köra en telnet,
Jag har precis samma inställningar på Plex och Transmission (förutom port nr såklart…), statisk IP och port koppling. Om jag använder http://www.canyouseeme.org/ så ser jag att min Transmission port är öppen (51413) , men inte min Plex (32400). Ringde BBB som säger att de inte har några restriktioner på portar så jag tror att problemet finns hos mig.
Det som är lite skumt är att det tar ett tag innan porten för transmission öppnas, dvs. om jag startar om Transmission så är porten stängd några sekunder (minut?) innan den öppnas. Så det verkar som om den måste triggas för att öppnas, något som Plex inte gör? Har testat att köra både med och utan brandväggen (har 10.6.5 osX), men det är ingen skillnad (jag utgår från att jag inte måste starta om datorn etc. innan den slås av/på).
Vad finns det egentligen för några inställningar som påverkar Plex? Jag har gjort följande (som fungerar för Transmission)
Portkoppling på modemet (Thomson TG784)
Statisk IP på MacMini + portkoppling i Time Capsule
Firewall på MacMini är på, men tillåter allt för Plex & PMS
Så fort jag öppnar plex på min imac eller iphone så öppnar sig brandväggen (Nov 18 15:18:32 Macmini-2 Firewall[11630]: Allow Plex Media Serve connecting from 192.168.168.112:54689 to port 32400 proto=6) men jag kan inte se något när jag försöker kontakta externt.
Kan det spela någon roll om jag har igång plex på mer än en dator? Jag har en MacMini som Plex Server och en iMac som klient (har PMS körande alltid på bägge).