Är ny på detta forum och jag har lite funderingar angående applescript. Det är så att jag har en mac mini som jag använder som HTPC och min fundering är om det går att göra nått enkelt script så att jag kan få följande funktion när mini:n kommer tillbaka från viloläge
Jag använder en app på min iPad så jag kan väcka min mini från vila och efter det så vill jag att dessa två saker går igång så jag kan byta till Plex appen på min iPad och dra igång någon film.
ansluta till min utdelade katalog på min windows-burk
starta plex så det är aktiv.
Har ni nå tips hur jag ska gå tillväga så vore jag väldigt tacksam för det.
BTW är grön vad gäller OSX så har inte så mycket kunskaper där heller.
Jag är tyvärr rätt dålig på Applescript, men det mesta går göra. Frågan är dock, varför har du inte alltid din utdelade Windowskatalog uppmonterad på Macen?
De diskar jag har utdelade i mitt nätverk finns alltid tillgängliga. Plex kan du enkelt starta per automatik när din dator startas. Det ställer du in under Systeminställningar -> Användare och grupper.
Du får gärna utveckla vad du ska göra med ditt applescript och varför :)
Nu är jag inte så bra på detta med OSX men jag tror att den ska vara uppmonterad, har lagt till den under startobjekt. Men den vill inte återansluta när jag kommer tillbaka från vila.
Jag vill få Plex att starta när datorn kommer från vila så att jag kan använda Plex appen i ipad utan att behöva använda ett tangentbord. Jag får Plex att starta om jag lägger till det i startobjekt men inte när datorn kommer från vila.
Har suttit och läst lite och det kanske blir att man får använda sig av sleepwatcher.
Hoppas du blev lite klokare.
/Stefan
EDIT: Har suttit och letat ännu mera och kommit fram till en sådan lösning att jag använder mig av Power Manager och detta script "som jag inte har gjort själv tagit från [Script](http://www.dssw.co.uk/blog/2011/02/01/how-to-run-an-applescript-on-wake-up/)". Det ser ut som att jag får plex att fungera som jag vill.
set myPathToTheApplicationToRun to "/Users/Shared/MyScript.app"
set myEvent to make new event with properties {trigger ID:"myWakeEvent", name:"Run AppleScript on wake up"}
-- Add the on-demand behaviour to aid testing
set behaviours of myEvent to [can perform on demand]
-- Create a power on trigger
make new trigger power on at front of triggers of myEvent
-- Create an launch application action
set Plex to make new application description with properties {path:"/applications/Plex.app"}
set Plex to make new action launch application at front of actions of myEvent with properties {application description:Plex}
-- Add a slight delay before launching the application
make new action await relative date at front of actions of myEvent with properties {seconds:3, quiet:yes}
end tell
-- Deploy the event
tell Event Store to store these events myEvent
-- Clean up
tell the workshop to empty
end tell
Nu vet jag inte om detta är den ultimata lösningen och som sagt har jag inte riktigt koll på vad jag har gjort och det stör mig lite grann, kanske dags att läsa på lite mer vad som behöver göras, men ska ta och prova och se om det fungerar innan jag betalar för programmet.