Bästa backup lösningen för mig?

Jag är inte ritkigt nöjd med med lagrings- och backupsituation.

Jag har en Macbook och en Mac Mini.

Jag behöver en lagringsstation på ca 500GB-1TB för filmer och serier.

Samt ngt som backuppar båda datorerna med Time Machine samt lagringsstationen med filmerna.

Vad är lämpligast.

NAS med 2 diskar som kör RAID1, Dock får jag inte min NAS att fungera med Time Machine. (En DNS-323)

En extern USB hårddisk kopplat till Mac Minin med 2 diskar som kör RAID1? Där jag får skapa en separata partioner för filmerna och TM.

En Time Capsule. Men finns vad jag vet bara med 1 hårddisk så vet inte hur jag ska lösa RAID1 problematiken. En TimeCapsule vore dock trevligast för då får jag en N router också.

Vad tycker ni?

Personligen så tycker jag du ska köra ett RAID5 istället så behöver du inte backa till en Time Capsule då RAID5 tillåter att en disk pajar. Då kan du köra TC på MB:n och MM:en.

Är inte riktigt med på vad det innebär. Jag måste alltså skaffa 3 diskar som alla speglar varandra?

Sorry att jag inte svarat tidigare, inte haft tid tyvärr.

Well,för att köra RAID 5 så krävs minst 3 diskar men dom speglar inte varandra på det sättet jag tror du menar. Om du kör RAID5 på 3 diskar så räknar du bort den största disken och plussar ihop de andra två för att räkna ut hur mycket utrymme du får i ditt NAS. Alltså om du har 2 diskar som är på 1 Tb och en tredje disk som är på 1,5 Tb så blir den sammanlagda lagringsytan bara 2 Tb.

Tycker att RAID5 är bästa läget. Om en disk går sönder så kan man helt sonika ersätta den för att återbygga allt. Om jag skulle lägga viktiga dokument där så skulle jag nog även backa upp på andra ställen, men inte filmer och serier.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.