Media-lagring till Mac Mini och iMac. Bästa sätt?

Jag vill lagra all media på ett ställe och sedan ha tillgång till den från både iMacen och Mac Minin. Hur ska jag göra?

Media i mitt fall = Filmer, musik och bilder.

Måste jag ha en NAS kopplad till nätverket? eller räcker det med en extern USB hårddisk kopplad till Mac Minin (media-centern)?

1. Om jag har en USB disk kopplad till Minin, så måste väll den vara igång för att iMacen ska komma åt disken?
  2. Om jag måste ha en NAS. Vilken skulle ni rekommendera?
  3. Spelar det någon roll på vilken av datorerna man installerar PMS?

Det får gärna vara så enkelt som möjligt, det var därför jag gick över till Mac :wink:

Tack på förhand.

/Roger

Det går bra att koppla en USB-disk till valfri dator. Nackdelen är förstås att den datorn du kopplar upp den på måste vara på för att den andra ska komma åt den. Kan du leva med det så är det enkelt. Gå in i Systeminställningar och välj Delning. Där kan du starta igång fildelning.

Jag kör med ett NAS. Det är grymt smidigt, och det känns lite säkrare då jag kör med en 4-diskars NAS från Synology som jag satt i RAID-5-läge vilket innebär att om en disk dör så försvinner inte allting. Jag använder Synology 409+. Den har ersatts med denna variant nuförtiden: http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS411%2BII&lang=enu

Om du nu inte vill investera i en NAS kan du alltid koppla in en extern hårddisk i din router och dela ut den i nätverket.

Ja det skulle vara det enklaste sättet, men jag hittade inga 2TB nätverks hårddiskar?

Du behöver ingen nätverkshårddisk, är det han säger. Det är det som kallas NAS.
Det Barbapappa föreslår är att koppla in en extern USB-hårddisk i din Time Capsule (om du har en sådan typ av router).

Jag kör en Qnap med 2st diskar(1tb för serier och 2tb för filmer9 de är kopplade till alla mina datorer(6st), till min Mac Mini så kör jag nfs delning från den och det sköter sig utmärkt.

Kör Gigabit hemma o Minin sköter Sabnzbd+, Sickbeard, Couchpotato, PMS samt Plex.

Har aldrig haft några problem med tappad kontakt till naset eller andra strul, klockrent.

/Gotlänning

Nu har jag läst på lite om NAS:ar och det ser ut som att Qnap är en av de mest MAC-kompatibla på marknaden. Stämmer det?

Kan den här vara ok? http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=192

Vågar inte svara på det. Jag kör Synology 409+

Den är också väldigt Mac-kompatibel :slight_smile:

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.