Det går bra att koppla en USB-disk till valfri dator. Nackdelen är förstås att den datorn du kopplar upp den på måste vara på för att den andra ska komma åt den. Kan du leva med det så är det enkelt. Gå in i Systeminställningar och välj Delning. Där kan du starta igång fildelning.
Jag kör med ett NAS. Det är grymt smidigt, och det känns lite säkrare då jag kör med en 4-diskars NAS från Synology som jag satt i RAID-5-läge vilket innebär att om en disk dör så försvinner inte allting. Jag använder Synology 409+. Den har ersatts med denna variant nuförtiden: http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS411%2BII&lang=enu
Du behöver ingen nätverkshårddisk, är det han säger. Det är det som kallas NAS.
Det Barbapappa föreslår är att koppla in en extern USB-hårddisk i din Time Capsule (om du har en sådan typ av router).
Jag kör en Qnap med 2st diskar(1tb för serier och 2tb för filmer9 de är kopplade till alla mina datorer(6st), till min Mac Mini så kör jag nfs delning från den och det sköter sig utmärkt.
Kör Gigabit hemma o Minin sköter Sabnzbd+, Sickbeard, Couchpotato, PMS samt Plex.
Har aldrig haft några problem med tappad kontakt till naset eller andra strul, klockrent.