Fungerar detta upplägget?
HejDetta är en fråga som är lite off-topic, men jag tänker mig att många här använder Plex ihop med MacMini och därmed kanske bidra med svar.
Jag har funderingar på att sätta ihop ett MacMini-baserat mediacenter med och funderar på att kombinera Minin med en TimeCapsule som får fungera som NAS / server för mediafilerna och köra uppsplening via Plex.
Min tanke är följande:
•Både TC och Minin kommer att stå vid TVn
•Jag drar en nätverskabel från bredbandsingången i hallen (Bredbandsbolaget 100Mbit fiber, alltså inte något modem) till TC. Denna utgör därmed också router för min Macbook, iPhone etc.
•Jag kopplar ihop TC och MacMini via nätverkskabel. Eftersom båda enheter verkar stödja Gigabit, tänker jag att kommunikation mellan enheterna i det läget bör bli snabbare än vad hårddiskarna kan läsa, och i det läget skall det därmed inte bli några problem att spela stora 8-12Gb 1080p MKV-filer via Plex direkt från Time Capsulens drive. (Jag har nämligen provat att spela 1080p via USB och där är överföringshastigheten för låg, för det hackar).
•Genom att koppla ihop Minin med TC via kabel som sedan går till "väggen" så borde jag också få fulla 100Mbit (eller i alla fall den andel av 100 jag har i praktiken) direkt till Minin vilket borde göra det helt problemfritt att streama film via webben på t.ex. SVT Play, Voddler och liknande.
•Uppspelning sker alltså med Plex som alltså skall läsa media direkt från TimeCapsule.
Jag har försökt läsa på lite om detta men det är några frågetecken jag inte lyckats räta ut.
•Är mitt antagande korrekt att överföringen via Ethernet mellan enheterna är snabbare än hårddiskarnas läshastigheter?
•Fungerar TimeCapsule som en bra NAS? Dvs är det möjligt (enkelt?) att sätta upp Minin + Plex så att den läser och spelar upp media direkt från TC-hårddisken via Ehternet?
•Kan man stänga av back-up funktionen i TC? Jag har inte så känslig data att den behöver backas-up en gång per timme. Som jag förstår det så kan man inte ställa in back-up frekvensen, men man kanske kan stänga den helt? Jag misstänker att det kan bli problem att t.ex. spela ovan nämnda stora filer samtidigt som det körs en back.up på samma drive. I värsta fall är jag beredd att helt offra back-up funktionen. Jag kan lägga back-up på min gamla externa hårddisk på 500Gb.
Är det någon som kan ge mig bekräftelse på att detta upplägg kommer att fungera, eller som ser några större problem som måste undersökas? Jag inser att detta är en dyr lösning, och att det kanske hade varit bättre att bara köpa en MacMini och haka på en extern HDD med FireWire. Men jag anser att TC-lösningen ger mig 3 fördelar som är värd merkostnaden
1.Jag behöver ändå byta router, eftersom min gamla inte ens klarar N-standarden som jag har på både privat Macbook och jobb PCn.
2.TC borde även fungera som NAS till min Macbook.
3.Mac Mini och TC ser (nästan) likadana ut och har samma footprint, vilket gör det snyggt och slimmat att ha vid TVn, vilket inte kan sägas om att ha en extern HDD inkopplad och liggande vid TVn, även om en del chassin ser OK ut.
Om inte detta upplägg fungerar så tror jag det blir en lösning med en kombinerar NAS + Router som jag ställer i hallen och kopplar med kabel till Minin som fortfarande får stå vid TVn
All feedback på ovanstående mottages tacksamt!! (Men jag vet som sagt redan att det är onödigt dyrt. Det har jag accepterat)
/Mike