Dålig bild "artifacts" på mp4 bla.

Hej

Nybliven ägare till en mac mini med server. Fick ihopa allt kanon tills jag såg bilden på bla ett filmklipp inspelat på min Nokia N900 i mp4 format, bilden “jiddrar” och blir som en “oljemålning” har provat olika inställningar i plex såsom hårvaruavkodning och uppspelning utan resultat, men när jag spelar upp samma fil i quicktime så är den perfekt…är det någon plugin/codec jag missat i plex?

Fråga 2: Hur får jag plex att uppdatera från min nas Netgear Stora? när tex film eller serie mappen fått en ny fil så kan jag inte se den i plex utan jag måste gå in i plex filmer och lägga till källa igen och därefter så uppdateras mappen. Går det inte att uppdatera på annat sätt? har bockat för att uppdatera biliotek vid start etc.

Hej och välkommen till forumet!

1. Plex använder sig av FFMPEG 0.5 och kan sålunda spela alla format som den stöder. Det är de flesta, men inte alla. Testa ladda hem Mplayer Extended (som också använder sig av FFMPEG (vet ej vilken version de använder dock) och se om filen funkar bättre där.

2. Ser du de nya filerna om du går via “Videos” (eller “Filmer” som den heter i Svenska översättningen)?

Tackar!

Är Mplayer Extended ett plugin till plex? eller ett fristående prog som vlc? eftersom som jag skrev tidigare så funkar det finfint med quicktime på samma maskin

Är inte hemma just nu men ska kolla sen, men då jag går in i biofilmer eller serier så ser jag dom "nya" filerna efter jag lagt till en "ny" källa men det är egentilgen en kopia av tidigare källa men uppdaterad, hoppas du förstår vad jag menar...det jag undrar är om plex har problem att uppdatera mellan en nas gentemot lokal disk?
Då jag inte får det att fungera med uppdatera bibliotek vid start.

Mplayer är ett separat program som har samma grundkod för själva videouppspelandet. Det har inte Quicktime, så det testet är inte “rättvist”.

Jag har alla mina filmer på ett separat NAS, så det är inte det som är problemet. Min gissning är att du helt enkelt ska ta och stänga av automatuppdateringen som görs vid uppstart (eftersom den är buggig som fasiken) och göra en manuell uppdatering varje gång du startar upp Plex. Det är lite extrajobb, men det är inte allt för många veckor kvar innan Plex 9 kommer (alpha 15 som vi testare testar skiten ur just nu är väldigt stabil och jag skulle bli väldigt förvånad om inte P9 snart släpps), så du behöver inte leva med det problemet länge.

Ok, ska prova Mplayer sen,så automatuppdateringen av biblioteket kan vara boven i dramat? provar att stänga ner det oxå. kul att höra att det kommer en uppdatering till plex. :smiley:

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.